مشاوره مديريت - آموزش مديريت - آموزش فروشندگي حرفه‌اي
 
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 8259
دیروز : 4574
افراد آنلاین : 6
همه : 5169222

 يازده نكته براي يك سخنراني خوب :


1- خود را درك كنيد و سپس بر سيستم عصبي خود غلبه نماييد.

2-  مي خواهيد با چه كساني صحبت كنيد : يك تمرين مفيد براي يك سخنران مبتدي ، تمرين در پيش بيني عكس العمل هاي شنوندگان و جمع آوري اطلاعات درباره آن گروه مخاطب است.

3- خود را آماده كنيد : ايجاد يك تأثير خوب و ايجاد اعتبار و احترام در اذهان شنوندگان ضروري است.

4-  آماده سازي سخنراني : اعتماد به نفس از آماده سازي دقيق و صحيح ناشي مي شود . مهم ترين مرحله ايجاد اعتماد در اين نظريه پوشش داده شده كه تحقيق كنيد و صحبت‌هاي خودتان را خوب آماده كنيد. هر چقدر تلاش بيش تري در زمينه آماده‌سازي‌، ترسيم و نوشتن يك سخنراني انجام شود ذوق و لذت ارائه آن بيش تر خواهد شد .

5- شروع سخنراني : جمله‌هايي كه در شروع سخنراني مورد استفاده قرار مي گيرد از اهميت ويژه اي برخوردارند زيرا در آنها بايد چند مسئله به فوريت به انجام رسد :

الف) بايد توجه مستعمين را جلب كنيد.

ب) بايد كاري كنيد كه شما را بپديزند تا اين كه آنچه مي‌گوييد مورد قبول واقع شود.

ج) بايد نسبت به آنچه مي خواهيد بگوييد علاقه‌مندي ايجاد كنيد.

د) بايد به مستمعين در مورد آنچه خواهيد گفت ايده اي دهيد.

6- حفظ توجه : حداكثر زماني كه شنونده‌اي قادر است تمركز خود را حفظ كند 20 دقيقه است. به منظور جلوگيري از به هم ريختن تمركز، هر 12 تا 15 دقيقه از موضوع اصلي جدا شويد.

7- اجتناب از عادات نامناسب 

8- رعايت دقت 

9-  يك پيام در يك زمان : به عنوان يك رهنمود كلي شما بايد سعي كنيد در يك سخنراني كوتاه كمتر از 5 دقيقه تنها يك يا حداكثر دو نكته اصلي و در يك سخنراني طولاني تر مثلاً 30 دقيقه اي حداكثر 4 يا 5 اصل مهم را مطرح كنيد.

10-  داشتن تماس چشمي با مخاطب : قدم زدن در حين سخنراني ، سكوت كردن براي لحظاتي در بين صحبت كردن ، همزمان بودن حركات دست با گفتار از قدرتمندترين فنوني هستند كه مي توانند در مخاطب تأثيري عميق بگذارد.

11- پايان بخشيدن به سخنراني : نكات اصلي را خلاصه كنيد، به مرور مجدد نكات مهم سخنراني بپردازيد و از مخاطبين بخواهيد كه شما را همراهي كنند.

منبع :

http://www.takbarg.ir/ARTICLE46974.html


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۵۴:۰۰ ] [ مشاوره مديريت ]

راهكارهاي ساده براي جاري شدن كلام 

اگر به نكات زير دقت كنيد هنر فن بيان و محاوره بسيار آسان مي شود و در موقعيت هاي اجتماعي با اعتماد به نفس كامل مي توانيد ارتباط برقرار كنيد.بيشتر افراد در موقعيت هاي اجتماعي در ابتدا احساس آشفتگي ، خجالت و غريبي مي كنند.

در وضعيتي كه شما احساس مي كنيد راجع به موضوع مورد بحث چيزي نمي دانيد بايد با حرفي سكوت و سردي

بين خود و نفر مقابل را بشكنيد و بحث را شروع كنيد. در اين حالت چه مي كنيد ؟!

اولين قانون براي شروع گفتگو :

1- بخواهيد كه درباره ي موضوع اصلي صحبت كنيد نه حاشيه :

1-1 در محيط كاري :

اگر شما با يك بازارياب حرفه اي طرف هستيد ، او هر طور شده رشته كلام را به دست مي گيرد تا به هر صورت محصول خود را ارائه دهد ، به ياد داشته باشيد او هيچ وقت شما را در موقعيتي قرار نمي دهد كه كلمه بله يا خير را در مورد تاييد يا عدم تاييد جنس مورد نظر بگوييد .

به طور مثال شما هرگز از دهان آنها اين حرف را نمي شنويد كه : آيا مي خواهيد اين بيمه را بخريد ؟!حتي اگر با خريد مخالفت كنيد باز هم پافشاري او بيش ترشده و با با عباراتي مثل : شما اصلا" در مورد اين بيمه چيزي مي دانيد ؟!! و در اين وقت است كه او قاطعانه پاسخ شما را خودش مي دهد " نه هيچي نمي دانيد " و يك سري چيزهايي بيان مي كنند كه شايد در نهايت هيچ ربطي به موضوع اصلي نداشته باشد ، در اين حالت فروشنده راحت مي تواند به هدف اصلي خود برسد و بحث را ببندد. اين بازارياب ها سوالاتي مي كنند تا شما را به اهداف و پيش بيني هاي ذهن خود نزديك كرده و چون شما در موقعيت يك فروشنده نيستيد ، بالاخره راضي به خريد مي شويد ! بنابراين موضوع اصلي بحث را فراموش نكنيد.

2-1- اين حالت در موقعيت هاي روزمزه اجتماعي چگونه مي شود ؟

فرض كنيد سر ميز شام هستيد با دوستانتان ، شما نبايد فقط بگوييد " اين مرغ چقدر خوشمزه است !" بلكه با اضافه كردن كلماتي به سوال خود منتظر پاسخي مي مانيد !

بطور مثال " اين مرغ چقدر خوش مزه است بصورت دلمه در يك شب ديگر بسيار لذيد مي شود ! بگوييد كي و كجا آن را درست كنيم و بخوريم ؟1!

خوب ! سكوتي بين شما و آنها ايجاد مي شود كه در حين اينكه آنها از درون از دست شما عصبي هستند ولي تنها شما آنها را مجبور كرديد كه با خوشحال نشان دادن خود سعي كنند تنها نظر شما را بپذيرند و موضوع گفتگو شروع مي شود!

مثال ديگر :

شما مي خواهيد در مورد لباس يك خانم نظر دهيد و آن را كامل تر كنيد :

شما نبايد بگوييد :" چه لباس قشنگي " خوب ، مطمئنا" او تنها پاسخ مي دهد " متشكرم! "

بنابراين اين طور مي پرسيد :" چه لباس قشنگي ! از كجا خريده اي ؟ " ، در اين حالت پاسخ او كامل تر است و حداقل مي دانيد از كدام فروشگاه خريد كرده است ، پس اين طور ادامه مي دهيد و مي پرسيد : " آن فروشگاه كجاست ؟" و در ادامه مي گوييد" همسر من ( يا كس ديگر را مثال بزنيد ) از جاي ديگر خريد مي كند، من واقعا" لباسهاي سبك اصيل و رسمي را دوست دارم تقريبا" شبيه مدلهايي كه درتلويزيون است ، شما ديده ايد ؟! " و به اين ترتيب گفتگو ادامه مي يابد ...

2- آرام و خونسرد باشيد :

يك فرد خونسرد باعث آرامش فردمقابل هم مي شود ، هميشه باادب باشيد و با روي خوش ، ديگران هميشه با چنين كسي دوستانه برخورد مي كنند.

3- مي توانيد دقيقا" از جايي كه هستيد شروع كنيد :

به طور مثال اگر مورد اصلي بحث محيطي است كه در آن هستيد اين طور مي گوييد :

" چه دكور جالبي !" " نظر شما درباره ي رنگ آميزي آن چيست ؟!"

نبايد دائم به آن چيزي كه خودتان علاقه داريد اشاره كنيد ، نظر ديگران را بخواهيد تا پاسخي هم از آنهاداشته باشيد واين چنين است كه ناخودآگاه گفتگو شروع مي شود.

اگر در موقعيتي قرار بگيريد كه به عنوان نقد كننده خبري هستيد بازهم نظر ديگران را بپرسيد و آنها را در بحث سهيم كنيد.

در باره ي موضوعي كه ممكن است كسي ناراحت شود بحث نكنيد چرا كه خيلي موضوعات عادي و عمومي هستند كه افراد مي توانند بدون ايجاد دلخوري در مورد آنها گفتگو كنند.

در واقع مهم اين است كه به طريقي آنها را درگير بحث كنيد و محاوره به خودي خود ادامه مي يابد.

به ياد داشته باشيد اگر بين افراد ، سكوتي حاكم شود آنها چون هنر شروع كردن بحث را ندارند ، خيلي خوشحال مي شوند كه كسي مثل شما بتواند گفتگو را آغاز كند.

منبع :http://www.takbarg.ir/ARTICLE15338.html


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۵۳:۵۹ ] [ مشاوره مديريت ]

لباس مناسب:
انتخاب و استفاده و ظاهرشدن سخنران با لباس هاي شيك در برابر جمع، واقعيتي را در ذهن مخاطبين بيان مي كند كه سخنران به خاطر آن كه مخاطبانش شايسته احترام هستند، به آنان احترام مي گذارد. سخنران بايد قبل از حضور يافتن در جلسه سخنراني، نظر ديگران را در مورد پوشش ظاهري خود، نوع و رنگ لباس و اين كه براي اين جلسه چه لباسي مناسب تر است و چه لباسي مناسب موقعيت سخنران است، جويا شود.آهنگ صدا:
گاهي اوقات آهنگ صدا و بالا و پايين بودن صدا مي تواند اثر بيشتري در گفته ها و پيام هاي سخنران ايجاد كند. سخنران بايد با تمرين و ممارست آهنگ صدايش را با احساس، قدرت و انرژي آميخته نمايد. سخنران مي تواند با رعايت موارد زير سخنراني خود را از يكنواختي درآورده و در آن تنوع ايجاد كند:¤با بالا و پايين بردن آهنگ صداي خود.¤سرعت بيان كلمات خود را تغيير دهد تا مخاطبين به شور و هيجان آيند.¤استفاده از سكوت و مكث به جاي گفتن ا، هم، مي دانيد و...¤با آهسته و آرام گفتن و با محكم و قوي گفتن جهت تأكيد بر نكات مهم به منظور جلب توجه مخاطبين.¤با شور و حال دادن به سخنان به نحوي كه سخنراني براي مخاطبين خسته كننده و بي روح نباشد.¤با تمرين و ممارست همه روزه و ضبط صدا، سخنران موارد و تغييراتي كه در سخنراني هاي بعدي بايد رعايت كند، شناسايي مي كند.جذب و درگير كردن مخاطبين:
سخنران بايد با سؤال و پرسش از مخاطبين، آنان را به طور مستقيم درگير مباحث سخنراني نمايد و انگيزه ها و علاقه مندي آنان را جويا شود. اين نحوه برخورد ارتباط راحت و آسوده اي بين سخنران و مخاطبين ايجاد مي كند. سخنران مي تواند با استفاده از جملات جذاب و روشن و... سخنراني خود را آغاز كرده با تشريح تصاوير، عكس ها، نقشه ها و قسمت هايي از فيلم ها و همچنين با تقاضاي كمك از مخاطبين آنان را در موضوع سخنراني وارد صحنه مذاكره كند.
كنترل خجالت و اضطراب سخنراني:
بيشتر انسان ها از انجام سخنراني در جمع، احساس نگراني و اضطراب مي كنند و حتي از سخنراني بيشتر از مرگ مي ترسند، برخي از انسان ها، موقعي كه در بين جمعي قرار مي گيرند، شرايطي رواني خاصي براي شان پيش مي آيد كه احساس محدود شدن مي كنند كه نيروهايي آنان را احاطه كرده و در واقع منشأ ترس و اضطراب و خجالت از انجام سخنراني از همين جا شروع مي شود كه البته اين مسائل براي كسي كه مي خواهد در آينده سخنران خوبي شود، پايان راه نيست و بايد به اين مسئله باور داشته باشد كه با انجام موارد زير، ترس و اضطراب و خجالت قابل كنترل و مي توان بر آن پيروز شد:
¤ سخنران قابل از انجام سخنراني، نفس عميقي بكشد كه آرامش قبل از قرار گرفتن در برابر جمع، مجدداً به وجودش برگردد.¤ از تحريك اعصاب و هيجاني كه پيدا كرده، در جهت افزايش شور و حال سخنراني استفاده كند.¤ سخنران همواره به خاطر داشته باشد كه وي سخنران مدعو مي باشد كه از او خواسته شده براي جمع سخنراني كند، زيرا حرف هاي مهم و جديدي براي گفتن دارد كه جمع حاضر تاكنون آنها را نمي دانسته و به آنها فكر نكرده است.¤ سخنران باور داشته باشد كه به خاطر موقعيتي كه به وي روي آورده، جمع حاضر خواهان موفقيتش مي باشد.خلاصه:
سخنراني در جمع مهارتي است كه با تمرين و ممارست آموخته مي شود،
 كنترل و غلبه بر ترس و اضطراب ناشي از قرار گرفتن در برابر جمع با انجام تمرين و ممارست هايي كه به آنها اشاره شد، امكان پذير مي باشد و سخنران همواره بايد به اين موضوع توجه داشته باشد كه تسلط بر مهارت هاي انجام سخنراني و به كار بستن آنها، زمينه اي است براي موفقيت هاي بعدي در زندگي شخصي و سازماني.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۵۳:۵۸ ] [ مشاوره مديريت ]
راه هاي علاقه‌ مند كردن شنوندگان به هنگام سخنراني
همه‌ي ما در بعضي مراحل زندگي مجبور به سخنراني كردن مي شويم. مصاحبه اي براي كار جديدتان است؟ سخنراني براي ناظر يا هيئت مديره ي شركت محل كارتان است؟ بله، همه‌ي اين ها سخنراني هاي بسيار مهمي هستند و مي توانند آينده‌ي شما را رقم بزنند. پس نگذاريد كه اين فرصت ها از دست بروند بدون اينكه شانس موفقيتتان را بالا ببريد.
در اينجا به نكاتي اشاره مي كنيم كه هنگام سخنراني كردن براي شنوندگاني حرفه اي و متخصص بايد به خاطر داشته باشيد. 

1- شنوندگان را هم درگير كنيد

شنوندگان هم دوست دارند كه وارد ماجرا شوند، نه اينكه فقط گوش كنند و حوصله شان سر برود.شما بايد به آنها براي نشستن و گوش دادن به حرفهايتان دليل بدهيد.30 تا 90 دقيقه زمان داريد تا بتوانيد توجه آنها را جلب كنيد . ميتوانيد همان تكنيك قديمي شروع كردن سخنراني با يك جوك را به كار گيريد. اما...شايد زياد هم ايده ي جالبي نباشد.
اشتباه نكنيد، مطمئناً دادن يك جنبه ي شوخي آميز به سخنرانيتان قابل قبول است. اما اگر اين جنبه را به صورت كليتور است، شايد براي ارتش موفقيت‌آميز باشد اما واقعيت اين است كه سخنراني را كسالت‌بار و خسته‌كننده مي‌كند.

چه بايد كرد؟
در سخنراني خود حركت كنيد، قدم بزنيد و از حركات دست استفاده كنيد. سخنرانان موفق كساني هستند كه صدا و حركات بدنشان مدام در حال تغيير است.

خواندن نكات مهمي كه هدف را نشانه مي‌گيرند سخنرانان بزرگ مي‌دانند كه مخاطبانشان از توانايي خواندن برخوردارند. بنابراين نكات مهمي را كه چون گلوله‌اي بر هدف هستند براي مخاطب خود از روي اسلايد كلمه به كلمه نمي‌خوانند. واقعيت اين است كه اسلايدها (يا هر ابزار ديداري ديگر) تنها به عنوان مكملي بر سخنان سخنران مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

چه بايد كرد؟
بر روي اسلايدها كلمات زيادي ننويسيد. بهترين مقدار كلمات چهار كلمه در خط افقي و شش خط عمودي است. در مورد اسلايدهايي كه محتواي بيشتري دارند سعي نكنيد همه كلمات آنها را براي بينندگان آنها، از رو بخوانيد. اطمينان داشته باشيد كه شنوندگان سخنراني شما خودشان مي‌توانند اسلايدها را بخوانند.

طولاني بودن سخنراني آنان كه در سخنراني‌هاي خود تاكنون موفق بوده‌اند به اين نكته واقفند كه رهبري نيازمند توانايي انتقال، پيامي با قدرت و شفافيت كافي است كه در عين‌حال موجز نيز باشد. مطالعات نشان داده است كه شنوندگان پس از حدود 18 دقيقه تمركز خود را از دست مي‌دهند. بسياري از رهبران بر اين باورند كه هر چه مدت سخنراني‌شان بيشتر باشد، سخنانشان با اهميت‌تر جلوه مي‌كند. در حالي‌كه باور شنوندگان اين است كه حقايق كوتاه است و حواشي ربطي به حقايق ندارد.

چه بايد كرد؟
سعي كنيد هر چه را كه مي‌گوييد ويرايش كنيد و ببينيد آيا سخني را كه ظرف 30 دقيقه گفتيد مي‌توانستيد ظرف 5 دقيقه بازگو كنيد؟ امروزه همه راه‌هاي ارتباطي از پست الكترونيكي تا مكالمه تلفني كوتاهتر شده‌اند.

از دست دادن هيجان كساني در سخنراني موفقند كه بتوانند توجه شنوندگان را به خود معطوف كنند. شنوندگان اولين و آخرين چيزي را كه مي‌گوييد به خاطر خواهند داشت. اما نگران نباشيد اگر مي‌خواهيد كاري كنيد كه همه سخنانتان به يادها بماند راه‌حلي وجود دارد.

چه بايد كرد؟
به شنوندگانتان بگوييد كه چرا بايد نسبت به محتواي سخنانتان هيجان داشته باشند. به مخاطبانتان دليلي براي دنبال كردن سخنانتان بدهيد.

اختتام سخنراني بدون نكته مهم اگر به پايان سخنراني‌هاي موفق دقت كنيد، متوجه مي‌شويد كه در آنها سخنران با اشاره‌اي به موضوعي الهام‌بخش و مهم، سخنراني را خاتمه مي‌دهد.


اغلب افراد تصور مي‌كنند كه وسط سخنراني‌ همان زماني است كه بايد محتواي مهم سخنراني خود را بگويند. البته ممكن است اينطور باشد اما فراموش نكنيد كه اغلب شنوندگان هنگام خارج شدن از محل سخنراني، سخناني را كه در پايان گفته شد به ياد مي‌آورند.


چه بايد كرد؟
آنچه را كه در سخنراني بيان كرديد خلاصه كنيد و در پايان بياوريد اما فراموش نكنيد بايد نكته‌اي را كه آنها نمي‌دانند و باعث تعجبشان مي‌شود براي بخش پاياني بگذاريد.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۵۳:۵۶ ] [ مشاوره مديريت ]

۱۰ توصيه براي يك سخنراني موفق 

تاكنون چند بار اتفاق افتاده است كه براي عده‌اي سخنراني كنيد؟ آيا شما هم در هنگام سخنراني دچار اضطراب مي‌شويد و صدايتان مي‌لرزد؟ ممكن است نتوانيد افكارتان را به درستي بيان كنيد يا لغات را فراموش كنيد و دچار لكنت زبان شويد اما با كمي ‌تمرين مي‌توانيد بر ترستان غلبه كنيد و اعتماد به نفس خود را افزايش دهيد... 

روش‌هاي بسياري وجود دارد كه مي‌توان بر ترس از اشتباه كردن هنگام سخنراني غلبه كرد كه از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

۱) پيش از اينكه سخنراني كنيد به خوبي خود را آماده كنيد. در اين مرحله براي اينكه از اشتباهات فاحش در گفتارتان اجتناب كنيد، بايد به طور دقيق بدانيد كه راجع به چه موضوعي و تحت چه شرايطي مي‌خواهيد سخنراني كنيد و مخاطبان شما چه كساني هستند. هيچ چيز را به شانس نسپاريد.

۲) متن سخنراني را با خود تمرين كنيد، و يك كپي از آن بگيريد، به همه جزييات توجه كنيد. وقتي شما خوب آماده باشيد احتمال اشتباه كم مي‌شود ودر نتيجه شما بيشتر احساس آرامش و اطمينان خواهيد كرد.

۳) دانستن تمام جزيياتي كه مي‌خواهيد در مورد آن سخنراني كنيد هرگز به مفهوم حفظ جز به جز آنچه مي‌خواهيد بگوييد نيست. بلكه اين به اين معنا است كه شما خلاصه اي از آنچه مي‌خواهيد بگوييد را داشته باشيد. اين موجب مي‌شود كه شما هنگام فراموش كردن محتوا به اين خلاصه نگاهي كنيد كه حتي از نظر تماشاچي هم مورد قبول است زيرا نشان مي‌دهد كه شما محتواي پيام را لغت به لغت حفظ نكرده‌ايد.

۴) شناخت حضار پيش از سخنراني نيز مهم است زيرا ايده‌اي را در خصوص سخنراني به شما مي‌دهد. اگر شما با فقدان شناخت هرچند محدود افراد بخواهيد سخنراني كنيد اضطرابتان افزايش مي‌يابد.

۵) در خصوص شناخت شرايط هم بايد گفت كه بهتر است پيش از سخنراني ميكروفون را امتحان كنيد و محل سخنراني را ببينيد. همين نكات موجب افزايش اعتماد به نفس شما هنگام سخنراني مي‌شود.

۶) محتواي سخنراني را با خود تمرين كنيد. هرقدر بيشتر تمرين كنيد اعتماد به نفس بيشتري پيدا مي‌كنيد.

۷) هنگام تمرين كردن حتي مي‌توانيد از آينه هم استفاده كنيد. اين موجب تمركز بيشتر شما مي‌شود و اينكه ببينيد هنگام سخنراني چگونه به نظر مي‌رسيد و همچنين موجب مي‌شود شما تماس چشمي‌خود را با حضار در حين سخنراني حفظ كنيد.

۸) شما مي‌توانيد در تمرين خود از ضبط صوت هم استفاده كنيد. اين موجب مي‌شود كه شما از مكث براي به ياد آوردن مطالب خودداري كنيد و همچنين شيوه استفاده از لغات را به شما نشان مي‌دهد.

۹) مي‌توانيد حتي جلوي دوستانتان هم سخنراني كنيد. اين شيوه خيلي جالبي است زيرا شما را با دنياي واقعيت ارتباط مي‌دهد. روش ديگر براي كاهش اضطراب اين است كه بدانيد حضار اغلب طرفدار شما هستند. آنها مي‌خواهند سخنان شما را بشنوند و ببينند كه شما چه كار مي‌كنيد.

۱۰) پيش از آنكه سخنراني كنيد فكر كنيد كه حضار اشخاصي مهربان و دوست داشتني و از دوستان شما هستند. اين موجب مي‌شود شما تصوير خوبي را در ذهن داشته باشيد. حضار هم زبان بدن شما را خواهند فهميد و طبق آن پاسخ خواهند داد.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۵۳:۵۵ ] [ مشاوره مديريت ]

اصول سخنراني علمي

شيوه ارائه مطالب

رئوس مطالب: ارائه شفاهي

ü  تعريف

ü  خصوصيات

ü  انواع

ü  امكانات

ü  سخنراني علمي – فني

ارائه شفاهي

ß رسانه اصلي: كلام يا گفتار

ü  ساخت و پرداخت جملات

l  برخي پيش انديشيده

l  برخي في البداهه

خصوصيات ارائه شفاهي

ü  حضوري

ü  غير قابل استناد (مگر آنكه ضبط شود)

ü  محدوديت زماني

l  در معرض خطر ناقص بودن

ü  كنترل كيفي – كمي : دشوار

ü  استفاده از چند چند سبك بياني

ü  تاثير گذاري :  بعضاً سريع

ü  نوعي انتقال اطلاعات دو سويه

ü  از نظر مجموعه امكانات: غني تر از ارائه كتبي

l   زبان بدن

ü  از نظر ماهيت ارائه:

l  آگاه كننده

l  مجاب كننده

رئوس مطالب: ارائه شفاهي

ü  تعريف

ü  خصوصيات

ü  انواع

ü  امكانات

ü  سخنراني علمي – فني

انواع ارائه شفاهي

ü  سخنراني عمومي

ü  تدريس

ü  سخنراني علمي – فني

ü  قرائت نثر و شعر

خصوصيات سخنراني عمومي

ü  معمولاً:

l  عدم استفاده از امكانات شنيداري و ديداري

ü  انفرادي

ü  مدت:

l  معمولاً حدود نيم ساعت

ü  تاثير زياد

l  شخصيت سخنران

l  حركات و رفتارش

l  وضعيت روحي – عاطفي او

ü  عامل مهم ديگر: شرايط زماني – مكاني و اجتماعي

خصوصيات كلي تدريس

ü  هدف اصلي:

l  آموزش

l  ارائه كننده بايد شيوه تدريس بداند

ü  طرح درس مشخص

ü  نداستن اطلاعات مخاطبين از موضوع

ü  كسب اطمينان از انجام فرآيند دريافت و درك

ü  كنترل كمي و كيفي

خصوصيات سخنراني عstyle="font-size: large; ">•       رعايت اصل نايكنواختي صدا و نظاره

•       داشتن صداي متناسب با مكان ارائه و تعداد حاضرين

•       استفاده صحيح از مكث و سكوت بجا براي تاثيرگذاري بيشتر

•       داشتن بياني ساده و روان و پرهيز از زياده گويي

•       نداشتن تكيه كلام

•       ارائه مطلب طبق طرح زمانبندي ارائه

•       استفاده از جملات صحيح از نظر دستوري

•       بهره گيري از حركات بدن بويژه دستها

•       استفاده موثر از امكانات ديداري و شنيداري

•       سخن گفتن با اطمينان و اعلام صريح ترديد

•       تصحيح اشتباه ضمن عذرخواهي از مخاطب

•       اجتناب از نظر دادن در مورد سوالات از قبيل: سوال خوبي است، سوال بجايي است، اين چه سوالي است؟

ارائه كتبي

•       نوعي ارائه است كه  رسانه اصلي آن نوشتار است هرچند در مقولات علمي – فني معمولا از شكل هم براي انتقال ايده استفاده مي شود.

•        ارائه كننده به كمك يك زبان داراي خط و بر اساس سبك و سياق مشخص اطلاعات مورد نظر خود را منتقل مي كند.

خصوصيات ارائه كتبي

•       غيابي است (ارائه كننده حضور ندارد)

•       قابل استناد است

•       با فرصت است

•       مشروح است

•       تعداد مخاطبين معمولا زياد است

•       سبك و سياق مشخص و معمولا واحد دارد (به ويژه در مقولات علمي – فني)

•       تاثير گذاريش مي تواند تدريجي باشد.

•       احتمال بروز اشتباه (حداقل نسبت به ارائه شفاهي) كمتر است 

•       امكان تبادل نظر و رويارويي وجود ندارد و اساسا نوعي انتقال اطلاعات يكسويه است.

انواع ارائه كتبي

دانشگاهي: كتاب، جزوه، مقاله، انواع گزارشها، رساله، يادداشت تحقيق، دانشنامه، مجله برنامه كامپيوتري و ... كه بعضي از اين گونه ها در سطوح پايين تر آموزش نيز وجود دارند.

غير دانشگاهي: كتاب، مجله، روزنامه، جنگ، بروشور، بولتن، كاتالوگ، انواع گزارشها، كتابهاي راهنما، اطلس، آلبوم، فصل نامه، سالنامه، مكاتبات اداري و ...

اجزاء سه بخشي يك ارائه كتبي

•       بخش آغازي

•       بخش اصلي (مياني)

•       بخش پاياني

اجزاي بخش آغازي

•       جلد

•       صفحه سفيد ابتدايي

•       صفحه عنوان

•       پيشگفتار

•       صفحه هاي تقديم نامه و سپاسگزاري

•       چكيده

•       صفحه فهرست

•       صفحه فهرست جداول و تصاوير

اجزاي بخش اصلي

•       متن اصلي

•       پانوشت (پاورقي)

•       شكل

•       جدول

•       نتيجه گيري

•       خلاصه

•       فعاليت هاي آينده

اجزاي بخش پاياني

•       پيشنهادات و توصيه ها

•       پيوست ها

•       فهرست منابع

•       چكيده به زبان انگليسي

•       صفحه عنوان به زبان انگليسي

•       صفحه سفيد انتهايي

•       جلد (پشت جلد)

منبع :

www.vahidmokhtari.ir/media/Technical_Presentation.ppt


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۵۳:۵۳ ] [ مشاوره مديريت ]
 كمرويي و روش هاي درمان آن  ( قسمت دوم )

بسياري از محققان و متخصصان، ريشه ي اصلي كمرويي را در ترس يا اضطراب اجتماعي ( SOCIAL ANXIETY) مي دانند. بنابراين لازم است اشاره ي مختصري به اضطراب  و اضطراب اجتماعي داشته باشيم.


اضطراب

 اضطراب  از نظر روان شناسي و روان پزشكي يعني «ناآرامي، هراس و ترس  ناخوشايند و فراگير با احساس خطر قريب الوقوع كه منبع آن قابل شناختن نيست» به سخن ديگر اضطراب  يك پاسخ طبيعي در مقابل هر نوع تهديد يا فرآيندي آگاه كننده و اخطاري به فرد درباره ي يك خطر يا موقعيت ضربه آميز است. الگوي پديدآيي اضطراب در موجود زنده امري است كاملاً فطري و در حد متعادل آن نيروي محركي براي بسياري از اعمال و رفتار انسان و ضرورتي براي بقاي حيات و صيانت نفس، تلاش و حركت و آمادگي براي مقابله با تهديدها و خطرهاي طبيعي و اجتماعي به شمار مي رود. اما زماني كه نگراني هاي فرد نسبت به مسايل مختلف به طور فراگير فزوني يابد، به تدريج شاهد بروز اضطراب مرضي خواهيم بود. ريشه اضطراب دروني و رواني است و در مراحل رشد شخصيت پديدار مي شود و همان گونه كه ذكر شد پاسخي براي تهديدي ناشناخته و نامشخص و داراي جنبه ي تعارضي و غالباً مزمن است.

اضطراب اجتماعي نتيجه اي است از احتمال يا وقوع نوعي ارزيابي شخصي در موقعيت هاي مختلف اجتماعي. به ديگر سخن ، فردي كه دچار اضطراب اجتماعي است هيچ گونه تمايلي به آغاز ارتباط با ديگران ندارد و با احساسي از ترس و پايداري غير معقول، از هر موقعيتي كه ممكن است در معرض داوري ديگران قرار گيرد، اجتناب مي ورزد. برداشت يا تصور شخص از موقعيت هاي اجتماعي كه احتمال دارد شخصيت او مورد سنجش و ارزشيابي قرار گيرد، مي تواند واقعي يا خيالي باشد. در واقع شخصي كه به شدت دچار اضطراب اجتماعي است، تصور مي كند در هر موقعيت يا شرايط اجتماعي فرد يا افرادي به محض مواجه شدن با او رفتار و شخصيتش را مورد نقادي و ارزيابي قرار خواهند داد و يا ممكن است طوري رفتار كند كه مورد تحقير ديگران واقع شود و در فشار و مخمصه قرار گيرد.

هنگامي كه چنين اضطرابي بر وجود فرد مستولي شود، اعتماد به نفس  كاهش مي يابد، قدرت نگرش واقع بينانه و برقراري ارتباط متقابل با ديگران به حداقل مي رسد و احساس تنش يا ناتواني در تنش زدايي،  افسردگي ، ناآرامي و بيقراري، گريز از ارتباطات معمول اجتماعي و دل مشغولي هاي مفرط، شخصيت  فرد را فرا مي گيرد.

در تعديل اضطراب، عوامل بسياري از جمله نحوه ي نگرش يا بازخورد فرد، باورهاي قلبي، ارزش ها و اعتقادات ديني  و تربيت خانوادگي و اجتماعي تأثير دارد.


اضطراب اجتماعي

اضطراب اجتماعي نتيجه اي است از احتمال يا وقوع نوعي ارزيابي شخصي در موقعيت هاي مختلف اجتماعي. به ديگر سخن ، فردي كه دچار اضطراب اجتماعي است هيچ گونه تمايلي به آغاز ارتباط با ديگران ندارد و با احساسي از ترس و پايداري غير معقول، از هر موقعيتي كه ممكن است در معرض داوري ديگران قرار گيرد، اجتناب مي ورزد. برداشت يا تصور شخص از موقعيت هاي اجتماعي كه احتمال دارد شخصيت او مورد سنجش و ارزشيابي قرار گيرد، مي تواند واقعي يا خيالي باشد. در واقع شخصي كه به شدت دچار اضطراب اجتماعي است، تصور مي كند در هر موقعيت يا شرايط اجتماعي فرد يا افرادي به محض مواجه شدن با او رفتار و شخصيتش را مورد نقادي و ارزيابي قرار خواهند داد و يا ممكن است طوري رفتار كند كه مورد تحقير ديگران واقع شود و در فشار و مخمصه قرار گيرد.

با اذعان به اين كه همه ي انسان ها از كوچك تا بزرگ اساساً تشويق پذير و تنبيه گريز هستند و دوست ندارند كه بخشي از رفتار يا جنبه هاي مختلف شخصيتشان به توسط ديگران مورد ارزيابي و نقادي قرار گيرد و چنين شرايط يا صحنه هاي امتحاني برايشان خوشايند نيست؛ اما آن دسته از كودكان، نوجوانان و بزرگسالاني كه به طور غيرعادي دچار ترس  يا اضطراب اجتماعي هستند، كمترين تمايلي براي حضور در موقعيت هاي اجتماعي و ارتباط با ديگران ندارند، چرا كه همه موقعيت هاي اجتماعي و تعامل بين فردي را صحنه هاي ارزيابي و انتقاد تلقي مي كنند. في المثل حضور در جلسات مصاحبه و گزينش تحصيلي و شغلي، ديدار با فردي مسئول يا مقتدر براي اولين بار، صحبت، سخنراني و ارائه ي گزارش در حضور مخاطبان برجسته، مصاحبه در برنامه ي پخش مستقيم تلويزيون يا راديو، ورود به اطاقي مملو از آدم هاي غريبه و موقعيت هايي از اين قبيل تقريباً همه ي افراد را تا حدودي مضطراب مي كند، لكن بعضي از كودكان، جوانان و بزرگسالان غالباً در هر موقعيت اجتماعي كه ممكن است رفتار ايشان مورد ارزيابي قرار گيرد، دچار اضطراب شديد مي شوند. براي اين قبيل افراد ، اضطراب يك ويژگي شخصيتي محسوب مي شود و نه يك وضعيت گذرا.

بايد توجه داشت كه صرف احساس تنهايي به معناي كمرويي يا ناتواني و معلوليت اجتماعي نمي تواند باشد. همچنين احساس تنهايي لزوماً هميشه به معناي «تنها بودن» نيست.


اضطراب اجتماعي در شرايط زير بيشتر مشاهده مي شود

1. ترس از عدم تأييد يا انتقاد توسط ديگران.

2. ترس از قرار گرفتن در موقعيتي كه مي بايست مصمم و قاطع جواب داد يا اظهار نظر كرد.

3. ترس از مقابله كردن با شرايط خاص اجتماعي، عصبانيت ها و پرخاشگري ها.

4. ترس از مواجه شدن و همكلامي با جنس مخالف.

5. ترس از ناتواني در برقراري و حفظ روابط بسيار صميمي بين فردي.

6. ترس از بروز جدي تعارض  و دوگانگي احساس در خانواده و طرد شدن توسط والدين.

7. ترس از طرد شدن و از دست دادن روابط بين فردي.


كمرويي و احساس تنهايي

تنهايي يك واكنش هيجاني است. فردي كه قادر به برقراري ارتباط با ديگران نيست، احساس مي كند كه از دوستان و نزديكان جداست و به طور قابل ملاحظه اي كمتر از ديگران از روابط اجتماعي بهره مي برد. چنين فردي نمي تواند احساسات خوشايند يا ناخوشايند، ترس ها و نگراني ها و آرزوها و اميدهايش را با نزديكان و دوستانش در ميان بگذارد و پاسخ ها و عكس العمل هاي ايشان را دريافت كند. احساس تنهايي نيز همانند كمرويي  نوعي ناتواني اجتماعي است و هر كدام از ما در يك موقعيت يا شرايط خاص ممكن است احساس كنيم كه تنها هستيم. افرادي كه دچار احساس « تنهايي » مي شوند و اين احساس با شدت و مداومت افكار و رفتار ايشان را فرا مي گيرد، به تدريج از تمايلات اجتماعي و ارتباطات بين فردي شان كاسته مي شود تا به حداقل مي رسد، و از اين نظر بعضي از ويژگي هاي افراد كمرو  را پيدا مي كنند. كمرويي ناتواني و معلوليت  فرد در برقراري ارتباط است و «تنهايي» مشكل انسان در اثر فقر ارتباطي است.

بايد توجه داشت كه صرف احساس تنهايي به معناي كمرويي يا ناتواني و معلوليت اجتماعي نمي تواند باشد. همچنين احساس تنهايي لزوماً هميشه به معناي «تنها بودن» نيست. ممكن است يك نفر در جمع آشنايان و دوستان و در حين حضور در جشن ازدواج  يكي از بستگان احساس كند كه تنهاست و برعكس شخصي ممكن است در يك محيط و مكان كاملاً دور از خانواده و دوستان واقعاً تنها باشد، بدون اين كه احساس تنهايي كند. شايان ذكر است كه به دليل ويژگي ها و نيازهاي خاص رواني – اجتماعي نوجوانان ، ظهور پديده ي تنهايي (احساس تنهايي) در بين آنها به طور فوق العاده اي بيشتر از شيوع اين احساس در ميان بزرگسالان است. به همين خاطر در طول يك هفته، لحظاتي كه نوجوانان احساس تنهايي مي كنند به مراتب بيش از بزرگسالان است.

بنابراين احساس تنهايي ممكن است كاملاً گذرا و موقتي باشد و فرد دوباره نشاط زندگي و تمايل به فعاليت اجتماعي را بازيابد. اما هرگاه چنين احساسي به علل گوناگون، از جمله ناكامي  هاي مكرر، نگراني و اضطراب شديد، رفتار تبعيض آميز و بي عدالتي، فشارهاي خانوادگي و اجتماعي، سرخوردگي و توسعه نگرش و بازخورد منفي نسبت به رفتار ناخوشايند و واكنش هاي منفي اطرافيان، فقر انگيزشي و قطع اميد از پيوندهاي عاطفي عزيزان، تقويت گردد با شدت هرچه بيشتر فراگير شود و فرد مبتلا عميقاً احساس تنهايي كند، نه تنها همانند افراد كمرو دچار ناتواني يا معلوليت اجتماعي مي شود، بلكه اضطراب و احساس تنهايي زمينه ي افسردگي  جدي را در وي به وجود مي آورد و ممكن است دست به اقدامات غيرعادي نظير گريز و فرار از خانه  و محل زندگي و كار، بعضي كژروي هاي اجتماعي، اعتياد  و خودكشي بزند. درصد قابل توجهي از كساني كه خودكشي كرده اند يا اقدام به خودكشي  مي كنند، تجارب فراواني از احساس تنهايي و رها شدگي از طرف صميمي ترين نزديكان و دوستان خود داشته اند.

بنابراين مي بايست به طور خيلي جدي به اين پديده توجه داشت و افراد مبتلا به آن را با اتخاذ روش هاي اصلاحي و درماني مناسب، مورد درمان و توان بخشي اجتماعي قرار داد.

بدون ترديد در دنياي پيچيده ي امروز، فراواني ناراحتي ها و رنج هاي ناشي از مشكلات ارتباطي و سازگاري اجتماعي، نظير: اضطراب، افسردگي، كمرويي و احساس تنهايي و ... به مراتب بيش از بيماري هاي قلبي  است! در واقع در بسياري از موارد ناراحتي هاي قلبي خود نتيجه ي فشارهاي عاطفي و رواني و روابط ناسالم يا ناموفق بين فردي است .

منابع:

روان شناسي كمرويي و روش هاي درمان آن – تأليف غلامعلي افروز

روان شناسي و تربيت كودك و نوجوان - تأليف غلامعلي افروز

خود درمانگري در لكنت زبان - تأليف غلامعلي افروز

روان شناسي تربيتي كاربردي – تأليف غلامعلي افروز

مباحث عمده در روان پزشكي – ترجمه جواد وهاب زاده

http://www.tebyan.net/nutrition_health/spiritual_mentalhealth/confidence_selfesteem_success/2005/8/30/12902.html


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۵۳:۵۲ ] [ مشاوره مديريت ]

كمرويي چيست؟ ( قسمت اول)


كمرويي مقوله اي است كه هرچه بيشتر بدان بپردازيم ، تنوع بيشتري را در آن مشاهده مي كنيم. بنابراين قبل از آنكه حتي بتوانيم درباره ي نحوه ي مقابله با آن فكر كنيم، مي بايد از مضمون كمرويي شناخت بيشتري داشته باشيم. فرهنگ لغت انگليسي آكسفورد مي گويد كه اولين استفاده ي ثبت شده از اين لغت در يك شعر آنگلوساكسون بوده است كه حدود هزار سال بعد از ميلاد مسيح سروده شده است . در آن شعر معني اين لغت " به سهولت ترسانده شده " است. " كمروبودن " نشانگر صفت فردي است كه " به خاطر ترسويي ، احتياط كاري و بي اطميناني ، نزديك شدن به او مشكل است . " فرد كمرو" هشيارانه از مواجهه با افراد يا چيزهايي مشخص يا انجام كاري همراه آنان بيزار است. " در گفتار يا كردار خود ملاحظه كار است ، از ابراز وجود بيزار است و به طور محسوسي ترسو است. ممكن است فرد كمرو " كناره گير يا بي اعتماد باشد و يا شخصيتي پرسش انگيز ، بي اعتماد و مشكوك داشته باشد." فرهنگ لغت و " بستر "  كمرويي را به عنوان " ناراحت بودن در حضور ديگران " تعريف مي كند.

كمرويي  در ميان دانش آموزان خردسال شايعتر از بزرگسالان است . بسياري از بزرگسالاني كه خود را غير كمرو مي بينند با برنامه ريزي ، بر كمرويي دوران كودكي خود غلبه كرده اند ، معهذا تحقيق ما مؤكداً اين باور را كه كمرويي فقط عارضه ي دوران كودكي است ، رد مي كند. ممكن است اين پديده در ميان كودكان آشكارتر باشد ، زيرا آنان عموماً نسبت به بزرگسالان در معرض بررسي دقيق تر روزانه اعمالشان قرار دارند. اما كمرويي در ميان بخش قابل ملاحظه اي از جمعيت بزرگسالان ادامه مي يابد.

كمرويي چگونه بر افراد تأثير مي گذارد

كمرويي پيوستار رواني گسترده اي را در بر مي گيرد : مي تواند از احساس عدم كفايت در حضور ديگران تا حوادث آسيب زاي ناشي از اضطراب -  كه كاملاً زندگي يك فرد را ويران مي كند -  را در برگيرد. به نظر مي رسد كمرو بودن اسلوب ترجيحي برخي افراد در زندگي است ؛ اما براي ديگران به منزله ي محكوميت تحميلي زندگي بدون احتمال وجود عفو مي باشد.

در انتهاي اين پيوستار افرادي قرار دارند كه با كتاب خواندن ، فكر كردن و كاركردن با اشياء يا حضور در طبيعت ، احساس راحتي بيشتري مي كنند تا معاشرت با افراد ديگر. نويسندگان ، دانشمندان ، مخترعين ، جنگلبانان و مكتشفين احتمالاً شيوه اي از زندگي را برگزيده اند كه آنان را قادر مي سازد بيشتر وقت خود را در دنيايي بگذرانند كه انسانها فقط به طور پراكنده در آن حضور دارند. آنان بسيار درون گرا هستند و همراهي با ديگران در مقايسه با نياز آنان به تنهايي و داشتن خلوت ، جذابيت محدودي دارد.

در حقيقت امروزه افراد بسياري جذابيت زندگي تنها در جزيره اي دور افتاده را دوباره در مي يابند . اما حتي در درجاتي از اين بخش كوچك از پيوستار كمرويي ، افرادي جاي گرفته اند كه مي توانند به آساني هر زمان كه لازم باشد با ديگران ارتباط برقرار كنند ؛ يا افرادي كه به دليل عدم توانايي در پيشبرد يك گفتگوي ساده ، كنش متقابل را دشوار مي يابند مي توانند گروهي از مردم را مخاطب قرار دهند يا يك ميهماني رسمي را در كمال آرامش برگزار كنند.
طيف مياني پيوستار كمرويي شامل بخش اعظم افراد كمرو است ،  يعني كساني كه در موقعيت هاي مشخص با افراد خاصي احساس بي كفايتي و ترس مي كنند. ناراحتي آنان آنقدر شديد است كه به زندگي اجتماعي آنان آسيب وارد شده و عملكرد آنان مختل مي گردد، و ابراز اين مطلب كه چه فكر مي كنند و دوست دارند چه كار كنند را دشوار يا غير ممكن مي سازد.

از آنجا كه منبع واحدي از كمرويي – ترس از مردم – موجب بروز واكنش هاي مختلف مي شود ، رفتار بيروني يك فرد هميشه شاخص قابل اطميناني براي تعيين ميزان كمرويي واقعي او به شمار نمي رود. كمرويي هميشه بر طرز رفتار ما تأثير مي گذارد اما لزوماً اين تأثير گذاري آشكار يا مستقيم نيست. در نهايت مي توان گفت اگر شما فكر مي كنيد خجالتي هستيد پس هستيد ، بدون در نظر گرفتن اين كه در انظار چگونه رفتار مي كنيد.

افرادي كه در پيوستار كمرويي در طيف مياني قرار دارند عموماً به خاطر عدم تسلط بر مهارت هاي اجتماعي و يا فقدان اعتماد به نفس ، كمري توانيد انجام دهيد را كنار بگذاريد : " وقتي چنگال در دسترس است ، استفاده از چوب براي غذا خوردن وقت تلف كردن است ."

5 – نفي شكست:" هيچ كس ديگر هم نمي توانست او را راضي كند."

6 – تلاش براي كسب اطمينان : " اميدوارم شما را خيلي گيج نكرده باشم ، كرده ام ؟ "

احتمالاً افراد كمرو به دليل پايين بودن سطح عزت نفس خود از روش هاي منحرف كننده ي حفظ ظاهر استفاده نمي كنند. برعكس از هر موقعيتي كه به طور بالقوه موجب بروز دستپاچگي مي شود دوري مي جويند، و بدين ترتيب هرچه بيشتر خود را از سايرين منزوي نموده و به جاي  آن فكر خود را بر كمبودهاي خويش متمركز مي سازند.

بعضي از افراد مي گويند كه حتي در تنهايي نيز احساس كمرويي مي كنند. آنان هنگام تفكر درباره ي يك خطاي گذشته ، سرخ شده و احساس دستپاچگي مي كنند. يا به خاطر شركت در يك برنامه ي اجتماعي قريب الوقوع گرفتار اضطراب مي گردند. با هجوم افكار مربوط به گذشته و آينده ، كمرويي حتي در لحظات تنهايي نيز مزاحم ماست .

خودآگاهي

كمرويي در عمل باعث مي شود كه فرد به خود كم بها دهد و از اين رو فرد كمرو افكار ، احساسات و اعمال بسياري را كه به طور مرتب تهديد به ظاهر شدن مي كنند را سركوب مي كند. افراد كمرو واقعآً در اين دنياي دروني فكري زندگي مي كنند. در حالي كه سكوت فرد كمرو وي را در اجتماعي ساكن جلوه گر مي سازد اما در درون وي در بزرگراههاي افكارش با تصادم احساسات و راه بندانهاي پرسر و صداي ايجاد شده توسط خواسته هاي سركوب شده ،  جنجالي برپاست. مهمترين صفت مشخصه ي فرد كمرو ، خودآگاهي بيش از اندازه ي وي  مي باشد. خودآگاهي ، " در تماس دائم با شخص خود بودن " و خويشتن نگري در بسياري از نظريات مربوط به شخصيت سالم نقش مركزي داشته و در چندين روش درمان رايج ، از اهداف كار به شمار مي آيند. گرايش مشابهي به سوي خودكاوي و ارزيابي افكار و احساسات فرد ، هنگامي كه به وسواس مبدل شود، علائم اختلال رواني را نشان مي دهد. بيشتر اوقات افراد كمرو تا اين حد جلو مي روند.

 بيش از 85 درصد كل افرادي كه خود را كمرو مي دانند مي گويند كه ذهنشان به شدت به خودشان مشغول است. اين خودآگاهي داراي ابعاد عمومي و خصوصي مي باشد.

 خودآگاهي عمومي

 خودآگاهي عمومي در توجه به تأثير خود بر ديگران انعكاس مي يابد: " درباره ي من چه فكر مي كنند؟" ، " چه تأثيري روي آنها مي گذارم؟" ، آيا من را دوست دارند؟" ، چگونه مي توانم از علاقه ي آنها اطمينان حاصل كنم ؟" اگر شما از نوع افرادي هستيد كه داراي خودآگاهي عمومي مي باشند ، مي بايد با صداي بلند به بيشتر اين موضوعات پاسخ مثبت دهيد:

 ·اسلوبي كه براي انجام كارها در پيش مي گيرم برايم مهم هستند.

 ·روش معرفي خودم به ديگران برايم مهم است.

 ·درباره ي وضع ظاهري خودم حساسيت دارم.

 ·معمولاً نگران به جاي گذاردن يك تصور خوب از خودم هستم.

 ·يكي از آخرين كارهايي كه قبل از ترك خانه انجام مي دهم، نگاه كردن در آينه است.

 ·طرز تفكر ديگران درباره ي من برايم حائز اهميت است.

 ·معمولاً از وضعيت ظاهري خودم آگاهي دارم.

 خودآگاهي خصوصي


آشنايي با «PHOBIA» يا ترس غير منطقي (وحشت!)

همه ما كم و بيش كلمه فوبي را شنيده ايم و تا حدودي نيز با معناي آن آشنا هستيم.

فوبي در لغت به معناي نفرت و ترس بيمارگونه است.از لحاظ علمي، فوبي به ترس مفرط و غيرمنطقي از شيء يا موقعيت و    ...

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۵۳:۴۹ ] [ مشاوره مديريت ]

رازهاي نهفته در سخنراني

در هفته گذشته مطلبي را تحت عنوان "سخنراني غول بي شاخ و دم"  به شماعزيزان ارائه داريم. در اين مطلب ريشه هاي ترس از سخنراني را بررسي كرده و هراس اجتماعي را مختصراً شرح داديم. و سپس راهكارهايي را براي رفع اين استرس در هنگام حضور و صحبت در جمع تشريح كرديم.

اكنون سعي داريم به شما بگوييم كه پس از كسب آرامش و آمادگي، براي يك سخنراني لازم است چه نكاتي را مدنظر داشته باشيد تا روال مطلوبي را در هنگام سخنراني پيش بگيريد.

در يك تقسيم بندي ساده سخنراني را به سه بخش مي توان تقسيم نمود.

1- مقدمه    2- بخش اصلي   3- نتيجه گيري

اگر امكان دارد در ميان جمع قدمي بزنيد و يا دست خود را بر شانه يك شخص بگذاريد. از مخاطبين براي استفاده از مثال ها بهره ببريد

 

هر يك از اين بخش ها تأثيرات مهمي را بر كيفيت صحبت شما خواهد گذاشت.

مقدمه صحبت با ايجاد جذابيت هاي ابتدايي مي تواند حتي اجبارهاي احتمالي مخاطبين براي حضور در جلسه را كاهش دهد و آنها را براي پي گيري بحث، مشتاق كند. يك مقدمه مي تواند با يك خوشامدگويي و تشكر شروع شده و با گفتن يك جمله شادي بخش، خنده آور و يا جلب توجه كننده ادامه يابد. اكثر ما در سخنراني هايي حاضر بوده ايم كه سخنران با گفتن اين جمله، «مگه صبحانه نخوريد كه جواب سلام من رو نمي دهيد؟»، حاضرين را به وجد بيشتر آورده و با جمله اي مشاركت آنها را طلبيده است. 

لبته اگر اطلاعات عمومي بالايي داشته باشيد و از لطايف و ضرب المثل ها آگاه باشيد مي توانيد به فراخور حال و هواي جلسه از آنها استفاده كنيد. خيلي مهم است كه در اين بخش از صحبت آرامش خود را بدست آوريد. اما حتي اگر درون خود هنوز تشويش هاي ابتدايي را حس مي كنيد. مكث هاي مناسب داشته باشيد تا آرام تر گرديد. البته دارا بودن يك مقدمه همراه با آرامش مستلزم آن است كه پيش از شروع جلسه از ويژگي هاي مخاطبين اطلاعات مختصري دريافت كنيد. مثلاً اينكه در چه دامنه سني هستند. ميزان اطلاعات آنها از موضوع جلسه چقدر است. با چه ميزان تمايل در جلسه حضور دارند. چه انتظاراتي از شركت در اين جلسه دارند و...

امكانات و تسهيلات موجود در مكان را چك و بررسي كنيد. آيا ميكروفن آماده به كار است؟ نور كافي وجود دارد؟ تابلويي براي نوشتن مطالب هست؟ دماي محيط مناسب است؟ امكاناتي از قبيل پاور پونيت، اسلايد، وايت برد و... وجود دارد؟

در مقدمه حتماً سرفصل هاي صحبت را ذكر كنيد و در صورت امكان آنها را بر روي وايت برد بنويسيد و وعده پاسخ گويي  كاربردي به سوالات احتمالي مخاطبين را بدهيد تا انگيزه و اشتياق دنبال كردن صحبت بيشتر شود.

بخش اصلي صحبت بايد به تفكيك هر يك از سرفصل ها را پي گيري كند. در آن از مثال، سخنان قصار و نغز، ضرب المثل و گاه لطيفه استفاده كنيد. اگر امكان دارد در ميان جمع قدمي بزنيد و يا دست خود را بر شانه يك شخص بگذاريد. از مخاطبين براي استفاده از مثال ها بهره ببريد و براي مثال هاي تجسمي از خود آنها انتخاب كنيد. گاه اتمام جملات خود را به جمع بسپريد تا با فعل مناسب جمله را به پايان برسانند. اكثريت مخاطبين را از نظر سن و نيازهايشان بشناسيد تا در صحبت بر آنها بيشتر تمركز كنيد. البته بقيه جمع حاضر را فراموش نكنيد و مطالبي را هم به آنها اختصاص دهيد. خيلي خود را درگير حركات و حالات جمع حاضر نكنيد و سعي كنيد بيشتر بر مطالب ذهني خود تمركز كنيد چرا كه گاه يك خميازه مخاطبين مي تواند شما را از ادامه دلسرد كند. البته چه خوب است در اين زمان شخص كسل را به بحث خود وارد كنيد و با يك نگاه ويژه و يا پرسش، او را دعوت به مشاركت كنيد. صداي خود را گاه آرام و گاه بلند كنيد تا تغيير لحن و تن صدا جلسه را از كسالت خارج كند.

نتيجه گيري خوب نيز مي تواند اقدامي باشد براي به خاطر ماندن بهتر مطالب در ذهن مخاطبين. بنابراين يكي از موفقيت هاي يك سخنراني مطلوب آن است كه شخص بتواند جمع بندي مناسبي از گفته ها و پرسش و پاسخ هاي موجود در جلسه داشته باشد.

منبع :

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=123412



امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۵۳:۴۹ ] [ مشاوره مديريت ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ][ ۱۷۵ ][ ۱۷۶ ][ ۱۷۷ ][ ۱۷۸ ][ ۱۷۹ ][ ۱۸۰ ][ ۱۸۱ ][ ۱۸۲ ][ ۱۸۳ ][ ۱۸۴ ][ ۱۸۵ ][ ۱۸۶ ][ ۱۸۷ ][ ۱۸۸ ][ ۱۸۹ ][ ۱۹۰ ][ ۱۹۱ ][ ۱۹۲ ][ ۱۹۳ ][ ۱۹۴ ][ ۱۹۵ ][ ۱۹۶ ][ ۱۹۷ ][ ۱۹۸ ][ ۱۹۹ ][ ۲۰۰ ][ ۲۰۱ ][ ۲۰۲ ][ ۲۰۳ ][ ۳۵۶ ][ ۳۵۷ ][ ۳۵۸ ][ ۳۵۹ ][ ۳۶۰ ][ ۳۶۱ ][ ۳۶۲ ][ ۳۶۳ ][ ۳۶۴ ][ ۳۶۵ ][ ۳۶۶ ][ ۳۶۷ ][ ۳۶۸ ][ ۳۶۹ ][ ۳۷۰ ][ ۳۷۱ ][ ۳۷۲ ][ ۳۷۳ ][ ۳۷۴ ][ ۳۷۵ ][ ۳۷۶ ][ ۳۷۷ ][ ۳۷۸ ][ ۳۷۹ ][ ۳۸۰ ][ ۳۸۱ ][ ۳۸۲ ][ ۳۸۳ ][ ۳۸۴ ][ ۳۸۵ ][ ۳۸۶ ][ ۳۸۷ ][ ۳۸۸ ][ ۳۸۹ ][ ۳۹۰ ][ ۳۹۱ ][ ۳۹۲ ][ ۳۹۳ ][ ۳۹۴ ][ ۳۹۵ ][ ۳۹۶ ][ ۳۹۷ ][ ۳۹۸ ][ ۳۹۹ ][ ۴۰۰ ][ ۴۰۱ ][ ۴۰۲ ][ ۴۰۳ ][ ۴۰۴ ][ ۴۰۵ ][ ۴۰۶ ][ ۴۰۷ ][ ۴۰۸ ][ ۴۰۹ ][ ۴۱۰ ][ ۴۱۱ ][ ۴۱۲ ][ ۴۱۳ ][ ۴۱۴ ][ ۴۱۵ ][ ۴۱۶ ][ ۴۱۷ ][ ۴۱۸ ][ ۴۱۹ ][ ۴۲۰ ][ ۴۲۱ ][ ۴۲۲ ][ ۴۲۳ ][ ۴۲۴ ][ ۴۲۵ ][ ۴۲۶ ][ ۴۲۷ ][ ۴۲۸ ][ ۴۲۹ ][ ۴۳۰ ][ ۴۳۱ ][ ۴۳۲ ][ ۴۳۳ ][ ۴۳۴ ][ ۴۳۵ ][ ۴۳۶ ][ ۴۳۷ ][ ۴۳۸ ][ ۴۳۹ ][ ۴۴۰ ][ ۴۴۱ ][ ۴۴۲ ][ ۴۴۳ ][ ۴۴۴ ][ ۴۴۵ ][ ۴۴۶ ][ ۴۴۷ ][ ۴۴۸ ][ ۴۴۹ ][ ۴۵۰ ][ ۴۵۱ ][ ۴۵۲ ][ ۴۵۳ ][ ۴۵۴ ][ ۴۵۵ ][ ۴۵۶ ][ ۴۵۷ ][ ۴۵۸ ][ ۴۵۹ ][ ۴۶۰ ][ ۴۶۱ ][ ۴۶۲ ][ ۴۶۳ ][ ۴۶۴ ][ ۴۶۵ ][ ۴۶۶ ][ ۴۶۷ ][ ۴۶۸ ][ ۴۶۹ ][ ۴۷۰ ][ ۴۷۱ ][ ۴۷۲ ][ ۴۷۳ ][ ۴۷۴ ][ ۴۷۵ ][ ۴۷۶ ][ ۴۷۷ ][ ۴۷۸ ][ ۴۷۹ ][ ۴۸۰ ][ ۴۸۱ ][ ۴۸۲ ][ ۴۸۳ ][ ۴۸۴ ][ ۴۸۵ ][ ۴۸۶ ][ ۴۸۷ ][ ۴۸۸ ][ ۴۸۹ ][ ۴۹۰ ][ ۴۹۱ ][ ۴۹۲ ][ ۴۹۳ ][ ۴۹۴ ][ ۴۹۵ ][ ۴۹۶ ][ ۴۹۷ ][ ۴۹۸ ][ ۴۹۹ ][ ۵۰۰ ][ ۵۰۱ ][ ۵۰۲ ][ ۵۰۳ ][ ۵۰۴ ][ ۵۰۵ ][ ۵۰۶ ][ ۸۱۱ ][ ۸۱۲ ][ ۸۱۳ ][ ۸۱۴ ][ ۸۱۵ ][ ۸۱۶ ][ ۸۱۷ ][ ۸۱۸ ][ ۸۱۹ ][ ۸۲۰ ][ ۸۲۱ ][ ۸۲۲ ][ ۸۲۳ ][ ۸۲۴ ][ ۸۲۵ ][ ۸۲۶ ][ ۸۲۷ ][ ۸۲۸ ][ ۸۲۹ ][ ۸۳۰ ][ ۸۳۱ ][ ۸۳۲ ][ ۸۳۳ ][ ۸۳۴ ][ ۸۳۵ ][ ۸۳۶ ][ ۸۳۷ ][ ۸۳۸ ][ ۸۳۹ ][ ۸۴۰ ][ ۸۴۱ ][ ۸۴۲ ][ ۸۴۳ ][ ۸۴۴ ][ ۸۴۵ ][ ۸۴۶ ][ ۸۴۷ ][ ۸۴۸ ][ ۸۴۹ ][ ۸۵۰ ][ ۸۵۱ ][ ۸۵۲ ][ ۸۵۳ ][ ۸۵۴ ][ ۸۵۵ ][ ۸۵۶ ][ ۸۵۷ ][ ۸۵۸ ][ ۸۵۹ ][ ۸۶۰ ][ ۸۶۱ ][ ۸۶۲ ][ ۸۶۳ ][ ۸۶۴ ][ ۸۶۵ ][ ۸۶۶ ][ ۸۶۷ ][ ۸۶۸ ][ ۸۶۹ ][ ۸۷۰ ][ ۸۷۱ ][ ۸۷۲ ][ ۸۷۳ ][ ۸۷۴ ][ ۸۷۵ ][ ۸۷۶ ][ ۸۷۷ ][ ۸۷۸ ][ ۸۷۹ ][ ۸۸۰ ][ ۸۸۱ ][ ۸۸۲ ][ ۸۸۳ ][ ۸۸۴ ][ ۸۸۵ ][ ۸۸۶ ][ ۸۸۷ ][ ۸۸۸ ][ ۸۸۹ ][ ۸۹۰ ][ ۸۹۱ ][ ۸۹۲ ][ ۸۹۳ ][ ۸۹۴ ][ ۸۹۵ ][ ۸۹۶ ][ ۸۹۷ ][ ۸۹۸ ][ ۸۹۹ ][ ۹۰۰ ][ ۹۰۱ ][ ۹۰۲ ][ ۹۰۳ ][ ۹۰۴ ][ ۹۰۵ ][ ۹۰۶ ][ ۹۰۷ ][ ۹۰۸ ][ ۹۰۹ ][ ۹۱۰ ][ ۹۱۱ ][ ۹۱۲ ][ ۹۱۳ ][ ۹۱۴ ][ ۹۱۵ ][ ۹۱۶ ][ ۹۱۷ ][ ۹۱۸ ][ ۹۱۹ ][ ۹۲۰ ][ ۹۲۱ ][ ۹۲۲ ][ ۹۲۳ ][ ۹۲۴ ][ ۹۲۵ ][ ۹۲۶ ][ ۹۲۷ ][ ۹۲۸ ][ ۹۲۹ ][ ۹۳۰ ][ ۹۳۱ ][ ۹۳۲ ][ ۹۳۳ ][ ۹۳۴ ][ ۹۳۵ ][ ۹۳۶ ][ ۹۳۷ ][ ۹۳۸ ][ ۹۳۹ ][ ۹۴۰ ][ ۹۴۱ ][ ۹۴۲ ][ ۹۴۳ ][ ۹۴۴ ][ ۹۴۵ ][ ۹۴۶ ][ ۹۴۷ ][ ۹۴۸ ][ ۹۴۹ ][ ۹۵۰ ][ ۹۵۱ ][ ۹۵۲ ][ ۹۵۳ ][ ۹۵۴ ][ ۹۵۵ ][ ۹۵۶ ][ ۹۵۷ ][ ۹۵۸ ][ ۹۵۹ ][ ۹۶۰ ][ ۹۶۱ ][ ۹۶۲ ][ ۹۶۳ ][ ۹۶۴ ][ ۹۶۵ ][ ۹۶۶ ][ ۹۶۷ ][ ۹۶۸ ][ ۹۶۹ ][ ۹۷۰ ][ ۹۷۱ ][ ۹۷۲ ][ ۹۷۳ ][ ۹۷۴ ][ ۹۷۵ ][ ۹۷۶ ][ ۹۷۷ ][ ۹۷۸ ][ ۹۷۹ ][ ۹۸۰ ][ ۹۸۱ ][ ۹۸۲ ][ ۹۸۳ ][ ۹۸۴ ][ ۹۸۵ ][ ۹۸۶ ][ ۹۸۷ ][ ۹۸۸ ][ ۹۸۹ ][ ۹۹۰ ][ ۹۹۱ ][ ۹۹۲ ][ ۹۹۳ ][ ۹۹۴ ][ ۹۹۵ ][ ۹۹۶ ][ ۹۹۷ ][ ۹۹۸ ][ ۹۹۹ ][ ۱۰۰۰ ][ ۱۰۰۱ ][ ۱۰۰۲ ][ ۱۰۰۳ ][ ۱۰۰۴ ][ ۱۰۰۵ ][ ۱۰۰۶ ][ ۱۰۰۷ ][ ۱۰۰۸ ][ ۱۰۰۹ ][ ۱۰۱۰ ][ ۱۰۱۱ ][ ۱۰۱۲ ][ ۱۰۱۳ ][ ۱۰۱۴ ][ ۱۰۱۵ ][ ۱۰۱۶ ][ ۱۰۱۷ ][ ۱۰۱۸ ][ ۱۰۱۹ ][ ۱۰۲۰ ][ ۱۰۲۱ ][ ۱۰۲۲ ][ ۱۰۲۳ ][ ۱۰۲۴ ][ ۱۰۲۵ ][ ۱۰۲۶ ][ ۱۰۲۷ ][ ۱۰۲۸ ][ ۱۰۲۹ ][ ۱۰۳۰ ][ ۱۰۳۱ ][ ۱۰۳۲ ][ ۱۰۳۳ ][ ۱۰۳۴ ][ ۱۰۳۵ ][ ۱۰۳۶ ][ ۱۰۳۷ ][ ۱۰۳۸ ][ ۱۰۳۹ ][ ۱۰۴۰ ][ ۱۰۴۱ ][ ۱۰۴۲ ][ ۱۰۴۳ ][ ۱۰۴۴ ][ ۱۰۴۵ ][ ۱۰۴۶ ][ ۱۰۴۷ ][ ۱۰۴۸ ][ ۱۰۴۹ ][ ۱۰۵۰ ][ ۱۰۵۱ ][ ۱۰۵۲ ][ ۱۰۵۳ ][ ۱۰۵۴ ][ ۱۰۵۵ ][ ۱۰۵۶ ][ ۱۰۵۷ ][ ۱۰۵۸ ][ ۱۰۵۹ ][ ۱۰۶۰ ][ ۱۰۶۱ ][ ۱۰۶۲ ][ ۱۰۶۳ ][ ۱۰۶۴ ][ ۱۰۶۵ ][ ۱۰۶۶ ][ ۱۰۶۷ ][ ۱۰۶۸ ][ ۱۰۶۹ ][ ۱۰۷۰ ][ ۱۰۷۱ ][ ۱۰۷۲ ][ ۱۰۷۳ ][ ۱۰۷۴ ][ ۱۰۷۵ ][ ۱۰۷۶ ][ ۱۰۷۷ ][ ۱۰۷۸ ][ ۱۰۷۹ ][ ۱۰۸۰ ][ ۱۰۸۱ ][ ۱۰۸۲ ][ ۱۰۸۳ ][ ۱۰۸۴ ][ ۱۰۸۵ ][ ۱۰۸۶ ][ ۱۰۸۷ ][ ۱۰۸۸ ][ ۱۰۸۹ ][ ۱۰۹۰ ][ ۱۰۹۱ ][ ۱۰۹۲ ][ ۱۰۹۳ ][ ۱۰۹۴ ][ ۱۰۹۵ ][ ۱۰۹۶ ][ ۱۰۹۷ ][ ۱۰۹۸ ]
درباره وبلاگ

تيم مشاوران مديريت ايران IranMCT ----------------- http://iranmct.com ---------------- Iran Management Consultants Team
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب
شمارنده
شرکت مشاوره مدیریتبازارسازی مدیریت بازاریابی. بازدید تحقیقات بازاریابیآموزش مدیریت MBAدلایل ترک تحقیقات بازاریابی تحقیقات مدیریت شرایط سخت بازارکارت امتیازی متوازنارزیابی عملکرد . نمونه مطالعات موردی.برند برندینگانواع برند معرفی 21 نوع متفاوت از برندبرندسازی branding marketing . برندسازی.تحقیقات بازاریابی انگیزه بخش http://marketingbranding.ir سبک مدیریت است مدیریت بازاربازاریابیتحقیقات بازاریابی ویژگی های .حرفه ای مشاوره اموزش مدیریت.شناسایی مشتریان .تحقیقات بازاریابی استفاده از تحقیقات بازار و بازاریابی http://marketingsales.irmarketing مدیریت برندینگ . Business Management ConsultantIran Business Management ConsultantManagement . بازاریابیانواع بازاریابی 127 نوع بازاریابیبازاریابی. بازاریابی MarketingMix آمیختهآمیزه بازاريابیمدیریت بازاریابی. اخبار مدیریت و تجارتمدیریت.مشاوره بازاریابی مدیریت آموزش تکنیک‌های فروشندگی حرفه‌ای فروشندگی. اخبار مدیریت و تجارتبازاریابی برندینگ. مدیریت مشاوره بازاریابیآموزش. بیزینس پلن طرح توجیهی طرح business plan. برنامه بازاریابی Marketing Planبازاریابی. مشاوره تبلیغات مشاور تبلیغات مشاور مدیریت management مشاوره مدیریت انواع بازاریابی بازاریابی. طرح توجیهیمدیریت.