مشاوره مديريت - آموزش مديريت - آموزش فروشندگي حرفه‌اي
 
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 8196
دیروز : 4574
افراد آنلاین : 8
همه : 5169159

 

مطالعات ، تجربه ها و تمرين هاي ضروري براي سخنراني ، گويندگي و گفتگو

۲۲ - ارتباطات غير كلامي و استفاده از زبان بدن ( زبان جسماني )

۱۷

اسرار چشم ها


 اين مقاله پيرامون مبـحث پـرآوازه و نـوظـهور مـوسـوم بـه "علايم دستيابي ديداري" مي باشد. شيوه اي كه مـا را قادر مي سازد با مشاهده حركات چـشـم هـا بـه نـحـوه انديشيدن فرد پي ببريم. مـبـنـاي ايـن علم بر پايه ارتباط تنگاتنگ جسم و ذهن بوده و آنـكـه افـراد با حـركـت دادن چـشمـهايـشـان رونـد تـفـكـرات بـاطـنـي خـود را آشـكـار ميسازند. فراگيري آن ما را يقينا در بهبود برقراري ارتبـاط با ديگران در زندگي ياري خواهد داد.
تشخيص حركات چشم قدري به تمرين و ممارست نيـاز دارد زيرا كه برخي افراد حركات چشم بسيار كنـد و آرام،مختصر، زيركانه و يا تعمدي دارند كه اغلب اوقات ارزيابي چشم را پيچيده و دشوار مي گردانـد. حـركات چـشـمـها نشان دهنده آن است كه فرد چگونه ميانديشد، آيا وقايع گذشته و يا آينده را در تصور خود ميپروراند، صدايي را در باطن خود دوبـاره مي شـنـود و يا صداي جـديـدي را در ذهن خود مي آفريـنـد. در دلـش بـا خود حرف ميزند و يا توجهش معطوف به احساساتش مي باشد.
جهت رمز گشـايي حركات چشمها صورت را به ۳ بخش فوقاني-مياني-تحتاني در ذهن خـود مجسم كنيد. اكنون مجددا آن ۳ بخش را از وسط به ۲ بخش چپ و راست تقسيم كنيد. حركت چشم به سمت هر يك از اين ۶ منطقه را ميتوان اينگونه تفسير كرد:
بالا: ديداري
وسط: شنيداري
پايين: تكلم و احساسات
سمت چپشان مربوط به اطـلاعـات يـادآوري شده و سمت راستشان مربوط به اطلاعات خلق شده مي باشد. به اين مفهوم كه شخص به مـنظور دستيابي به مناطق مرتبط با حواس پنجگانه مغز بطور غير ارادي چشمانش را به جهات مختلف حركت ميدهد.
▪چشمها بالا وچپ: نيـمكره غيـر بـرتـر تـجـسـمات فكري - تصوير ذهني يادآوري شده - دستيابي به خاطرات بصري (Vr)
▪چشمها بالا و راست: نيـمـكره بـرتـر تجسمات فكري-تصوير ذهني خلق شده-قوه مخيله (Vc)
▪چشمها وسط و چپ: نيـمـكره غـير برتر پردازش حـس شـنـوايي-دستيابي به خاطرات اصوات-افتراق تن صدا (Ar)
زچشمها وسط و راست: نـيـمـكره بـرتر پـردازش حـس شنوايي-تجسم اصوات جديد (Ac)
▪چشمها پايين و چپ: نداي درون-گفتگوي باطني-ايجاد كلام(Ad)
▪چشمها پايين و راست: احساسات، حـس لامـسه و هـم احشايي-دستيابي به احساسات، عواطف، احساس سردي و گرمي، درد، فشار، حركت و جاذبه(K)
زچشمها مستقيم به سمت روبرو و متسع : دسـتـرسـي سـريع و آني به تمام اطلاعات حسي (معمولا بصري)
طكاربردها :
۱- موثرتر ومفيدتر بيانديشيد .
از آنجايي كه حركات چشمها سبب تحريك بخشهاي متفاوتي از مغز ميگردند، بـنـابـراين شما را در انديشيدن بهتر ياري ميكند. بـراي مـثال هنگامي كه از شما پرسيده شود كه آخرين فردي كه امروز صبح ملاقات كردي چه كسي بود؟ شما بـا حـركت دادن چشم هـا به سمت بالا و چپ مي توانيد آن را بهتر به خاطر بياوريد.
۲- بدانيد چه زماني بايد سكوت كنيد.
هنگامي كـه فـردي در حين انجام حركات چشمي مي باشد و شما نيز همزمان صحبت مي كنيد، رشته افكار وي برهم از دست ميرود كـه سبب تاخير و كندي ارتباط مـتـقـابل، سردرگمي و رنجش آن فرد نسبت به شما خواهد شد.
۳- حريم شخصي افراد
افرادي كه شيوه تفكرشان وابسته بر اطلاعات بصري ميباشد، بـه حـريم شخصي زيادي نياز دارند. مايلند از شما به اندازه كافي فاصله بگيرند تا قادر باشند خيلي خوب شما را مشاهده كنند زيرا كه با نگاه كردن به شـمـا اطـلاعـات بـسـيـاري را گـردآوري مـي كنند. بنابراين دور از آنها نشسته و يا بايستيد. افرادي كه احساسي مي انديشند مايـلـنـد به حد كافي نزديـك بـاشـنـد تـا بـا شـما تـماس جسمي برقرار كنند كه اين كار را با زدن به بازوهاي شما، گرفتن آرنج و يا شانه و دست دادني كه گويي ميـل بـه رها كردن دستان شما ندارد بروز ميدهند. همچنـيـن افـرادي كه يادگيري و تفكراتشان وابسته به اطلاعات شنيداري ميباشد كمترين توجهي نسبت به وجود شما و حركات جسماني شما ندارند زيرا كه تمام توجه شان معطوف به جزئيات و صـحت اطـلاعـات مبـادلـه شده و تحليل آن ميگردد.چشم برهم زدنهاي مكرر و يا حتي بستن چشمها به مدت چند ثانـيه در هنگام بحث و گفتگو پيرامون مسائل پيچيده از ويژگيهاي اخلاقي آنان ميباشد.
۴- دروغگو را شناسايي كنيد هنگاميكه مشاهده كرديد شخصي در پاسخ به پرسشهاي شما به بالا و سـمـت راست چشم مي دوزد احتمالا در فكر فريب و يافتن پاسخ ساختگي ميباشد.
▪زياده روي نكنيد :
به خـاطر داشته باشيد كه حركات چشمها در تمام افراد صادق نميباشد گاهي اوقات در افراد چـپ دسـت حـركات چشم مذكور معكوس بوده و يا حتي برخي افراد داراي حركات چشم منحصر به فردي مي باشند. بنابراين در استفاده از آن مـحـتـاط و مـيانه رو باشيد و هيچگاه به آن به ديد يك قانون ثابت ننگريد.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۲۱:۲۶ ] [ مشاوره مديريت ]

 

مطالعات ، تجربه ها و تمرين هاي ضروري براي سخنراني ، گويندگي و گفتگو

۲۲ - ارتباطات غير كلامي و استفاده از زبان بدن ( زبان جسماني )

۱۶

شرح جزئيات زبان بدن


يكي از مهم ترين خصوصيات انسان كه او را نسبت به ساير موجودات برتري مي دهد قدرت تكلم و سخن گفتن اوست. او مي تواند با به كارگيري كلمات و جملات احساسات و نيات دروني اش را بيان كند و ديگران را از آن آگاه نمايد.از طرفي خواسته يا ناخواسته در فضايي كه آن را سكوت و خاموشي مي ناميم و با زبان بي زباني تنها با آنچه «body language» يا زبان حركات بدن و اجزاي آن خوانده مي شود، مي تواند به خوبي احساسي را انتقال داده يا معناي كلامي را تغيير دهد. هرگز اظهار دوستي و علاقه شخصي در حالي كه اخم كرده و ترشرويي نشان مي دهد، قابل قبول نيست. بنابراين به كارگيري اين ۲ زبان در يك جهت و راستا مي تواند به خوبي در بيان هيجانات، عواطف و احساسات به كار رود. اما در ميان دنياي خاموش و بي زباني، زبان هاي گوياي ديگري هم هستند....
زبان بدن شامل دو قسمت است . يكي زبان حركات بدن و ديگري زبان ظاهر بدن :

▪ بازكردن دكمه هاي كت:

افرادي كه باشما بي ريا وصميمي هستند غالباٌ دكمه هاي كت خود را باز كرده يا حتي آنرا از تن در مي آورند اما در يك مذاكره رسمي اينچنين نيست . در اين شرايط افراد زماني كت خود را در مي آورند كه امكان دسترسي به توافق وجود داشته باشد , به عبارت ديگر هرقدر هواي اطاق گرم باشد اگر طرفين احساس دسترسي بهتوافق را نداشته باشند كتشان را در نمي آورندial, helvetica, sans-serif">دندانهاي بالا نمايان شده و بـه شـخـصـي كـه بـا شـما گفتگو ميكند مي فهماند كه مايل هستيد بيشتر با او آشنا شويد.

▪ تبسم با لبان بسته:

اين لبخند تنها براي اداي احترام و ادب و نزاكت است.

▪ در هم كشيدن لبها:

هرگاه فردي لبهايش را در هم كشيد به مفهوم آن است كه طرف مقابلش را جذاب و دلربا يافته.

▪ لبهاي سفت و جمع شده:

دال برتنش و عدم پذيرش است.

▪ جويدن لبها:

وقتي فردي لب پايين خود را جويده و سرش را تكان ميدهد نشانگر خشم فرد است.

▪ تماس با لب ۱:

هرگاه انگشت اشاره بطور عمودي براي لحظه اي به طرف بالا آيد ميگويد: ساكت باش.

▪ تماس با لب ۲:

ولي هرگاه انگشت اشاره به لب پايين تماس پيدا كند و دهـان انـدكـي باز شود مفهومش چنين است: “مي خواهم با شما صحبت كنم”

▪ خميازه كشيدن:

خواب آلودگي تنها علت خميازه نمي باشد بلكه “خميازه اجتماعي” نيز وجود دارد. خميازه اي كه در يك موقعيت استرس زاي خفيف پديد مي آيد. هنگاميكه مردد هستيد چه كاري ميخواهيد انجام دهيد خميازه روشي است براي خريدن زمان

● دست ها (از مچ تا سر انگشتان)

▪ دست دادن محكم:

فردي كه دستش را دراز كرده و سـپـس دسـتـانـش را بـه طـريقي مي چرخاند كه دستش بالا و كف دستش پايين قرار مي گيـرد، سـعي در توفق و برتري جويي دارد. اين نوع دست دادن اغـلب اوقـات در مـوقـعـيـت هـاي سيـاسي و ديپلماتيك كاربرد دارد.

▪ دست دادن بسيار محكم:

نشانگر شور و اشـتياق و سلطـه گـري اسـت. بـي تـرديــد ميتوان فهميد چه كسي اينجا فرمان ميدهد.

▪ دست دادن شل:

فردي كه تـنـها انگشتان دستـش را دراز ميكند و يا دستهايش مانند ماهي شل است، مي گويد: مايل نيستم به مـن دسـت بزنيد، من صميميت را دوست ندارم. همچنين آن نشانه ضعف، انقياد و مطيع و تسليم بودن نيز ميباشد. هر گاه آقايي در يك موقعيت كاري از اين دست دادن استفاده ميكند امكان دارد چنين برساند كه قصد دارد مخفيانه اعمال نفوذ در موقعيت نمايد.

▪ دست دادن با هر دو دست:

هرگاه از دست چپ براي در برگرفتن و پوشاندن دستهاي فشرده شده استفاده گردد، دست دادن دستكش وار ناميده شده و راستي و صميميت زياد را مي رساند مانند يك در آغوش گرفتن كوچك و ظريف.

▪ حركت انگشت:

ضربه آهسته، مضراب زدن و يا ريتم يكنواختي را با انگشتان نواختن، دلالت بر بي تابي و ناشكيبايي دارد. يك حركت نمادين گريز ميباشد. انگشتان عمل راه رفتن را گرچه بدن بي حركت است انجام ميدهند.

▪ دستهاي پـنهان:

اين ژست مرموز و آب زير كاهانه است. فرد ميگويد: مايل به گفتگو با شما نميباشم. خصوصا در مورد دستهايي كه عميقا در جيــب ها فرو شده باشد جايي كه براي تماس و گرفتن دست و يا هر گونه رابطه صميمانه وجود نخواهد داشت.

▪ دستها به روي زانو:

وقتي كف دستها بـه طـرف بـالا بـاشـد، شـخص گـشـاده رو و پـذيـرا مي باشد. وقتي كف دستها پايين باشـد مـمكـن اسـت پـاي فـريبكاري و تعرض در ميان باشد.

▪ مناره كردن انگشتان:

هنگامي كه فردي انگشتان خود را به هم فشرده و چـانـه و دهان را روي سر انگشتان قرار ميدهد نـشانگر تفكر عـمـيق است. مانند زماني كه شخص به اميد شنيدن جواب مي باشد. همچنين حايلي اسـت بـراي مـحـافـظـت كـردن از قفسه سينه، پايين صورت و دهان.

ممكن است نشانه ي محافظه كاري فرد باشد؛

احتمالاً شخص به نوعي مشغول درمان بوده و يا اين كه اين امر از ضرورت درماني ناشي شده است؛

احتمال دارد فرد اين گونه بپندارد كه جذابتر مي نماياند؛

فرد به دليل راحتي و سهولت كاري, موي كوتاه را ترجيح مي دهد.

اگر چه تامل در خصوص موارد بالا مي تواند براي تشخيص ماهيت اشخاص راهگشا باشد, ليكن بسندگي صرف به اين ذهنيات و كليشه ها مي تواند بازدارنده باشد.

▪ موي آراسته: مردي كه با موي آراسته, سشوار كرده و تافت زده ظاهر مي شود و اين امر را با لباس و كفش گرانقيمت همراه مي كند, خواهان به رخ كشيدن موقعيت و پايگاه غبطه برانگيز اجتماعي و شغلي خود است.

اين حالت مي تواند نشانه ي كاميابي اقتصادي, خودمهم پنداري و اثرگذاري بر روي ديگران باشد. معمولاً مردان اين گونه براي موي سر خويش سرمايه گذاري پولي و زماني نمي كنند. در هر حال, استنباطي كه از اين حالت مي توان كرد اين است كه چنين مرداني بدين وسيله قدرت, توان مالي و برتري پايگاه اجتماعي خويش را به رخ ديگران مي كشند.

بعلاوه, همين برداشت را مي توان به ناخن هاي آراسته نيز تعميم داد.

● نشانه هاي مرتبط با ريزش, كم پشتي و طاسي سر

مرداني كه معدود تارهاي موي باقيمانده بر روي سر خود را با دقت و وسواس محسوسي شانه مي كنند و به اصطلاح به آن حالت مي دهند, در واقع بدين وسيله خودخواهي خود را نشان داده و در عين حال نسبت به قضاوت و داوري ديگران غافل هستند. زماني كه من با چنين مرداني برخورد مي كنم, نخستين سوالي كه به ذهنم خطور مي كند اين است كه آيا اين مرد نمي داند كه ما چشم داريم و همه چيز را مي بينيم. نكته ي قابل توجه اين كه اين برداشت ها وحي منزل نيست و در همه ي حالات استثنا به چشم مي خورد.

● استفاده از كلاه گيس و كاشتن و ترميم موي سر

مرداني كه با ترميم موي سر خويش كم پشتي و يا ريزش آن را جبران مي كنند, بدين وسيله نخوت و فقدان اعتماد به نفس خويش را نشان مي دهند. بعلاوه, بدين وسيله فرد با جذاب نشان دادن خويش اعتماد به نفس از دست رفته را كسب مي كند. در هر صورت, از نشانه هاي اين نوع اقدامات ترميمي مردان مي توان به مواردي چون برخورداري از امكانات مادي, نقص زدايي و ظاهر گرايي اشاره كرد.

▪ استفاده از انواع كلاه ها:

مردان طاسي كه از كلاه بيس بال براي پوشش اين نقيصه ي خود استفاده مي كنند, در واقع در برابر پير شدن از خود مقاومت نشان مي دهند. در اين ارتباط بايد به اين نكته توجه كرد كه بسياري از مردان طاس براي حفاظت از فرق و كاسه ي سر خويش در برابر آفتاب سوزان از اين كلاه ها استفاده مي كنند؛ ليكن اگر مردان طاس در منزل نيز از اين كلاه ها استفاده مي كنند, اين امر مي تواند نشان گر فقدان خودباوري و اعتماد به نفس باشد.

▪ موي رنگ شده:

مرداني كه موي سر خود را رنگ مي كنند, عمدتاً خواهان پوشاندن موهاي سفيد خود هستند و بدين وسيله خود را جوان مي نمايانند. روشن است كه اين وسيله در همه ي حالات و مقاطع سني نمي تواند راهگشا باشد. فرضاً چنان چه مرد ۷۵ ساله اي داراي موهاي مشكي يك دست باشد, در آن صورت پنهان كاري كاملاً بي مورد است. در هر صورت, از ويژگي هاي اين اشخاص مي توان به خودخواهي, واقعيت گريزي و بسان كبك عمل كردن اشاره كرد.

● موي صورت مردان

▪ ريش و سبيل: برخي از مردم بر اين باورند كه ريش و سبيل مي تواند نشانه ي راز آلودگي شخص باشد. بايد توجه داشت كه اين برداشت درست نبوده و مردان به دلايل مختلف از موي صورت استفاده مي كنند.

در هر صورت, ريش و سبيل مي تواند به موارد زير دلالت كند:

مرد مي پندارد كه بدين شكل جذاب تر مي نماياند؛

مرد جوان بدين وسيله خود را سالدار مي نماياند؛

با استفاده از ريش, فرد سن و سال و چروك هاي صورت خود را مي پوشاند؛

فرد بدين وسيله نقص صورت خود را مي پوشاند؛

مرد ريشو بدين شكل ماهيت عصيانگرانه ي خويش را مي نماياند؛

مرد در جايي شاغل است كه از اين بابت محدوديتي را به شخص تحميل نمي كنند.

دقيقاً به طول و شكل و شمايل ريش و سبيل مردان توجه كنيد, زيرا ريش و سبيل هاي بلند مي تواند گرايشات سياسي ليبراليستي مردان را بنماياند. از سوي ديگر, ريش و سبيل نامرتب, كثيف و ناآراسته مي تواند نشانه ي ويژگي هايي چون كاهلي, دلمردگي, اختلالات و عوارض روحي و فيزيكي, فقدان قدرت داوري و ساير كاستي ها و نقايص بهداشتي باشد.

▪ موهاي ساير قسمت ها:

ابروان پرپشت و نامرتب و موهاي زياد دماغ و گوش مردان, نشانه ي اين است كه اين اشخاص به ظاهر خويش اهميتي نمي دهند. برخي از اين مردان بر اين باورند كه مرتب كردن و آراستن موهاي اين قسمت هاي صورت عملي نادرست و نامردانه است.

▪ مدل موي نامتعارف و نمايان:

مدل و يا رنگ موي غير عادي و نامتعارف مي تواند دلالت بر موارد زير داشته باشد:

ماهيت ناسازگار؛

فرد ماهيتي عصيانگرانه و شورشي دارد؛

فرد شيفته ي ماجراجويي است؛

فرد گرايشات مدپرستانه و هنري دارد؛

فرد داراي شغلي نامتعارف بوده و سبك زندگيش نامتعارف است؛

شخص بدين وسيله خواهان عضويت در يك گروه هم سال خاص است؛

سازگاري با مدل هاي غالب و حاكم در اجتماع؛

بي توجهي به صورت هاي ظاهر؛

ميل به منحصر به فرد بودن و جلب توجه كردن؛

تاثيرات فرهنگي (سن و سال فرد, نژاد و گروه هاي مختلف اجتماعي).

● موي زنان

مدل موي زنان در قياس با چگونگي موي مردان محدوديت چنداني ندارد, زيرا مردم آسان تر انواع مدل موي سر زنان را مي پذيرند, چون مدگرايي عمدتاً از آن جنس مونث است. با اين وجود, موي سر نمايان و نامتعارف زنان نيز تعابير و تفاسير خاص خود را دارا مي باشد.

▪ موهاي كوتاه و بلند:

بر اساس فرهنگ ما, جواني و جذابيت جسماني زنان با موي بلند تعريف و تبيين مي شود. به همين دليل, بلندي و كوتاهي موي زن

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۲۱:۲۵ ] [ مشاوره مديريت ]


مطالعات ، تجربه ها و تمرين هاي ضروري براي سخنراني ، گويندگي و گفتگو

۲۲ - ارتباطات غير كلامي و استفاده از زبان بدن ( زبان جسماني )

۱۵

زبان بدن


هيچوقت از خودتون پرسيدين كه چرا صحبت كردن رودررو اينقدر بيشتر به آدم مي چسبه؟ و مثلا چرا وقتي مي خوان كسي رو براي كاري استخدام كنن فقط باهاش مصاحبه تلفني نمي كنن و بايد حتما حضوري باهاش حرف بزنن؟ 


 ارتباط آدم ها ۳۰ درصد كلاميه و ۷۰ درصد غير كلاميه. يعني انسان ها بدون استفاده از واژه ها مي توانند با هم ارتباط داشته باشند. بنابراين رفتار بدن يا زبان بدن خيلي مورد توجه رفتارشناسان و روانكارانه. به اين خاطر كه آدم ها بدون اينكه لازم باشه از واژه ها استفاده بكنند مي توانند با وضعيت و حركات بدنشون با هم ارتباط برقرار بكنند و به صورت خودآگاه يا نا خودآگاه منظور همديگر رو متوجه بشوند. درستي اين مطلب هم بستگي به فرهنگ افراد داره.


پس در تماس برقرار كردن با مردم به غير از شنيدن حرف هاي آنها، ديدن چشم ها وديدن بقيه صورت و حتي حركات بدن و دست آنها خيلي مهمه. از قديم هم گفتن كه چشم، آيينه روحه و ميشه با نگاه خيلي حرف ها زد.

 يكي از مهمترين قسمت هايي بدون ارتباط كلامي به عنوان زبان بدن به حساب مياد، نگاه يك شخصه. آدم ها با توجه به فرهنگشان مي توانند با نگاه كردن يا نكردن به همديگه افكار مختلفي رو برسونند.
 ولي به غير از چشمهاي كساني كه طرف صحبت ما هستند، ساير اعضاي بدن آنها هم خيلي حرفها براي گفتن دارن. حتي ابروها هم نقش مهمي در برقراري ارتباط بازي مي كنن. در همه جوامع ارتباط بين دو نفر با نوعي حركت ابروان به عنوان نشانه تائيد آغاز مي شود. از ابروها مي شود براي پرسيدن سئوال يا سرزنش استفاده كرد.
خنديدن و يا فشردن لب ها به همديگر پيام هاي مختلفي به طرف مقابل مي دهد. در زير چشمان ما كيسه هايي قرار داره كه هنگام خنديدن پف مي كند ، اما فقط در صورتي پف مي كند كه خنده واقعي باشه ، در غير اينصورت فقط پوست چين مي خورديكي ديگه از اعضاي صورت كه منعكس كننده حالات و روحيات ماست، لب هاي ماست. خنديدن و يا فشردن لب ها به همديگر پيام هاي مختلفي به طرف مقابل مي دهد.


حتي در كودكان هم هنگام بازي، حتي اگر بازي كشتي گرفتن و يا دست وپنجه نرم كردن دوستانه هم باشه، دهان بچه ها وقتي دارن بازي مي كنن بازه و دندان هاشون پيداست و ماهيچه هاي صورتشون هم منقبض نيست. اما، به محض اينكه ماهيچه ها منقبض بشه و لب ها به هم نزديك بشه، ديگه وقتشه كه به بازي پايان داد، چون معلومه كه حالت دروني بچه هم تغيير كرده.


 ●اما دست ها چطور؟ دست ها چي ميتونند به ما بگويند؟
به طور مثال در بسياري از فرهنگ ها مردم از دست ها زياد استفاده مي كنند چون ارتباط گرم و صميمي دارند. يا جاهايي كه آب و هواي گرم و مرطوبي داره، يا كساني كه اعتماد به نفس زيادي دارند از دست ها زياد استفاده مي كنند. در عين حال افرادي كه افسرده هستند دست هاي بي حركتي دارند يا اونها رو به هم مي مالند.


 به غير از اعضاي صورت و دست، ما با مشاهده بقيه بدن طرف مقابل ميتونيم تا اندازه اي به حالات روحي او پي ببريم. حالت ايستادن و يا نوع راه رفتن يا نشستن آنها ميتواند به ما در مورد روحيه و شخصيت فرد مقابل اطلاعاتي بدهد.


مسئله ديگه وضعيتي هست كه افراد به بدنشون ميدن. به طور مثال خم شدن، با پايين نگاه كردن يا فشردن دست ها. يا آدم هايي كه لبه صندلي مي نشينند معمولاً اشخاص بدون اعتماد به نفس هستند.
من موقعي كه بچه بودم عادت داشتم دستهامو بزنم به كمرم و بايستم و يا حرف بزنم، و بزرگترها مرتب به من گوشزد مي كردن كه مثل قمر خانم دستهاتو به كمرت نزن (قمر خانم يكي از شخصيت هاي توي يك سريال تلويزيوني قديمي بود كه خيلي دردو و قلدرو حق به جانب بود و مرتب با همه جر وبحث مي كرد و به محض اينكه مي خواست شروع بكنه به سرو صدا كردن دست هاشو مي زد به كمرش).


 البته من اين روزها خيلي ها رو مي بينم كه دست هاشون رو به كمرشون مي زنن و هيچوقت هم رفتارشون مثل قمر خانم نيست. براي من هميشه اين سئوال وجود داشته كه مفهوم دست به كمر زدن چيه، و بالاخره جوابم را از دكتر كامكار گرفتم. 


 نگاه، حركت دست و پاي افراد در اين موارد مهمه. گاهي اوقات آدم هاي خشمگين اين كار رو انجام مي دهند. در برخي موارد هم افراد مطمئن و راسخ اين كار رو انجام مي دهند. يا مثلاً در عصبانيت. به هر حال در هر صورتي افرادي كه احساس بكنند در كاري كه انجام مي دهند يا حرفي كه زدند راسخ هستند، دست خودشون رو به كمر مي زنند.

http://vista.ir/article/238449


گفتكو با خانم دكتر مهديس كامكار ، روانپزشك


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۲۱:۲۴ ] [ مشاوره مديريت ]

 

مطالعات ، تجربه ها و تمرين هاي ضروري براي سخنراني ، گويندگي و گفتگو

۲۲ - ارتباطات غير كلامي و استفاده از زبان بدن ( زبان جسماني )

۱۴

واقعيت‌هاي ارتباطات غيركلامي


ارتباطات را مي توان فرايند انتقال يامبادلة اطلاعات بين موجودات زنده دنيا تفسير كرد كه يكي از نيازهاي اساسي و مهم وجود انسانهاست.
تجربه نشان داده است كه انسانها زمانيكه از هرگونه ارتباط محروم مي شوند ، بسرعت افسرده شده و به سرگشتگي و ديوانگي نزديك تر مي شوند.
مابه محض اينكه كلمه ارتباطات را مي شنويم ، بلافاصله،تلفن،راديو،تلويزيون،وياكتابها و نشريات در ذهنمان مجسم مي شوند و همه وسايلي كه ما در ارتباطات كلامي با آن سر وكار داريم.
درارتباطات كلامي ، مابا يك زبان كه بتواند معاني و مفاهيم و منظورمان را انتقال دهد ، سروكار داريم. زباني كه بايد بتواند با حاملها و اصطلاحات خود،زمان،فضا وشرايط روي دادها و وقايع و چگونگي آن را انتقال دهد.برچسب هائي كه بتواند بوسيله معاني مختلف كلمات ، تلفظ ها و شيوه هاي بيان آنها ، موضوعي را از شخصي به شخص ديگر انتقال دهد و در اين نقل و انتقال تصّور شنونده از وقايع همانند گوينده باشد.
به راستي آيا ارتباطات كلامي ، تنها راه برقراري ارتباطات في مابين است ؟
به واقع آيا درك اهميت ارتباطات تنها بوسيله ابزارهاي ساده و ابتدايي آن به ما هديه شده است ؟
باعنايت به تعريف ارائه شده از ارتباطات كلامي ، ارتباطات غيركلامي مشمول تمامي حالتهاي ارتباطي مي شود كه بيك زبان رسمي وابسته نيست. ارتباطاتي كه به موجب آن ايده ها و مفاهيم بدون اينكه از مفاهيم و اصطلاحات كلامي استفاده شود ، تشريح و تفسير مي شوند.
به نظرشماآيا ارتباطات غيركلامي داراي چنان زمينه اي است كه بتواند چنين تعريف مهمي رادربرگيرد؟ پاسخ مثبت است . نسلهاي گذشتة ،انسانهائي كه قبل از تاريخ مي زيسته اند ، ازطريق ارتباط غيركلامي باهمديگر رابطه داشته اند.آنها همانند جانوران ، صداهائي از گلوي خود خارج مي كردند.
درواقع علائم،حركات بدني ، اشارات ، ترسيم نقشها تا زمانيكه زباني براي بيان مفاهيم آنها ايجاد شود ، نيازهاي ارتباطي آنان را برآورده مي ساخت.
بانگاهي به اطراف خود ، در مي يابيم كه امروز هم روشهاي متعدد براي ارتباط غير كلامي ما را احاطه كرده اند . صرف نظر از مفاهيم ارتباطات غير كلامي ، بيشتر اينگونه ارتباطات با حسهاي ارتباط گر مرتبط اند . آخر از همه نيز اين " حسّها " هستند كه مي توانند اطلاعات را انتقال دهند.
بشر هميشه فكر مي كرد كه فقط ۵ نوع حس دارد . بعدها دريافت كه حس ششمي نيز وجود دارد . اغلب ارتباطات ما انسانها، با اين حسها سر و كار دارد.
ارتباط غير كلامي مرتبط با حسهاي بشري ، با حركت ، رنگ و شكل توام است .
در طبيعت نيز نمونه هاي بيشماري از اين نوع ارتباط وجود دارد . .
 ● اجازه دهيد از حركت شروع كنيم:
رقص يك زنبور عسل ، نمونه بارز اين ارتباط است . زنبور عسل كارگر حركت هاي پيچيده اي انجام مي دهد و اين حركت ها توسط ساير زنبورها بصورت دقيق ديده شده و تفسير مي شوند . پرواز و حركت اين زنبور عسلها ، علامت يا پيام خاص براي زنبورهاي ديگر است.اينگونه پيامهاي بيشتر دربارة محل اعلام شهد براي بقيه زنبورهاست .
 سرپايان و هشت پايان كه به جانوران شب تاب نيز معروف هستند و فركانسهاي رنگي از خود ساطع مي كنند ، براي برقراري ارتباط از اشعه نوراني استفاده مي كنند.
استفاده از طيف نور و اشعه رنگي سرپايان بيشتر از سرشيدائي است.
سلولهاي رنگي(كروماتوفورها) از طريق رشته هاي ماهيچه اي با سيستم هاي عصبي مركزي مرتبط هستند. كنترل رنگهاي متنوع و تغييرات آن حيرت انگيز است.تماشاي رنگهاي اين جانوران يكي از ديدني ترين مناظر اعماق اقيانوسهاست.
 اين جانوران مي توانند هررنگي رابصورت اشعه نوراني درهرسطحي كه بخواهند بتابانند. جانوران شب تاب همانند سرپايان مي توانند تركيبات نوراني را بصورت فعل و انفعالات شيميائي دروني ، توليد كنند.اما علل توليد اين پرتوهاي رنگي تاكنون براي انسانها مشخص نشده و همچنان در ابهام است.
درمورد انسانها چگونه فكر مي كنيد ؟ آيا ما انسانها هم مي توانيم همانند ديگر موجودات نمادهائي را براي برقراري ارتباط با سايرين از خود بروز دهيم ؟
بله انسانها مي توانند و انجام مي دهند.
همانطوريكه اظهار شد مردمان اعصار قديم در زمانهاي بسيار دور براي برقراري ارتباطات از تصاوير و طرحها استفاده مي كردند. طرحها و شكلهاي به جامانده از انسانهاي قديمي در دل غارها كه برخي از آنها حتي بيش از ۰۰۰/۲۰ سال قدمت دارند، و در منطقة كانتابريان (جنوب غربي فرانسه و شمال اسپانيا) كشف شده اند ، بقدر كافي جذابيت دارند.
بكارگيري تصاوير بعدها به صورت خط هيرو گليف در آمد كه تقريباً يك نوع خط تصويري بود . از زمان ايجاد خط هيرو گليف ، كه قديمي ترين آن به مصر (۳۱۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح) و آخرين آن به قرن ۱۴ نسبت داده شده است و در جزاير فيلائي (Philae)نمونه هاي آن كشف شده اند ، مشخص شده است كه اين خط به عنوان اولين خط تصويري،قديمي ترين ابزارارتباطي بين Hittites و Cretans بوده و در بين آنان كاربرد داشته است.
بشر به غير از ابزار تصويري كه با حس بينائي وي ارتباط داشت ، ابزارهاي ديگري همچون ارتباطات چهره اي و حركتي را نيز داشته است . نمادهاي چهره ا ي همانند اخم كردن ، خنديدن ، عصباني شدن ، گريه كردن و ... حالت هاي مختلفي هستند كه بصورت مؤثر در موقعيتهاي مختلف و در ارتباطات رو در رو انتقال دهندة حالات و پيام آنها بوده است .
 حالت هاي حركتي نيز در ارتباطات كاربرد دارند كه مي توانند مبهم يا روشن باشند.
اگر شخصي به يك تنگ آب و سپس به دهان خود اشاره كند ، اين شايد نمونه اي ازيك ارتباط حركتي روشن و بدون ابهام باشد . يعني آشكار است كه وي تشنه است و در خواست آب مي كند از طرف ديگر دراغلب موارد موقعيت هاي غيرقابل تفسيري نيز وجود دارند كه در شرايط متفاوت معاني مختلفي را انتقال مي دهندوبرداشت دقيق و صحيح آن ها به عوامل مختلفي از قبيل عوامل فرهنگي ، جغرافيايي ، اجتماعي و غيره مربوط مي شود.
 درهندوستان ، استراليا و برخي از كشور هاي غربي ، چنانچه كسي سرش رابالا و سپس پائين بياورد، به معني تأ ئيداست اما همين حركت در كويت دقيقاً معني برعكس دارد و مهفوم (نه) را القاء مي كند. در شبه قاره هند چنانچه يك زن با انگشت نشانه دماغ خود را لمس نمايد ، اين حركت نشاندهندة تعجب و شگفتي وي است. درخاورميانه همين حركت به معني خدمتگزاري بوده و فرد نيت و آمادگي خود را براي انجام كار حتي تحت سرپرستي يك شخص ديگر اعلام مي كند والبته اين نوع حركت ها بيشتر از سوي مردان انجام مي شود. در ايران نيز اگر شخص بخواهد بگويد كه من با كمال ميل در خدمت شما هستم وازدستورات شمااطاعت مي كنيم،دست راست خودراروي چشم راست خودميگذارد.
شايد كاربرد حركات بدني حاصل چهارچوب بنديهاي ماهرانه اي باشد كه همانند زبان انسانهاي كرولال كاربردداشته باشد.
ما درزندگي روزمره،بطورمداوم تركيبي ازكلمات وحركات راجهت بيان منظورمان بكارميگيريم. صدا زدن كسي همراه با لبخند و گفتگو باوي ، باصدا كردن وي بدون لبخند متفاوت است .
 ارتباطات غيركلامي ناخود آگاه ، آنچه كه ما آن را زبان بدني و يا درست بگوئيم زبان حركتي (حالت اندامي)مي ناميم ، يك اصطلاح علمي است.
 حالات بدن ما گاهي بيانگر حالات روحي رواني ما بوده بطوريكه شايد ما قادر نباشيم آن را با كلمات بيان نمائيم.كاربردزبان حركتي مي تواند بازتابي يا غيربازتابي بوده و حالت بدني ، يا وضعيت وشرايط روحي ماهمراه پيام به شخصي كه منتظردريافت پيام است،منتقل شود.
 زمانيكه تمركز مي كنيم ، مردمك چشممان تنگ مي شود و وقتي خسته ايم ، خميده تر به نظر مي رسيم و زماني كه به هيجان مي آئيم فيزيك چهره مان فرق مي كند.
 آقاي جوليوس فست (Julius Fast) دركتاب معروف خود به نام (زبان حركت بدني) كه درسال ۱۹۸۴ منتشر شد ، بيان كرده است كه زبان بدني حاصل نفوذ فرهنگي و محيطي است. شخصي كه درآمريكاي شمالي زندگي مي كند و به زبان حركات بدني آشنائي دارد ممكن است به سادگي در درك حس و قصد شخص ديگري كه در اسپانيا زندگي مي كند ، دچار اشتباه گردد.
 بطور مثال يك دختر اسپانيايي با آگاهي به شرايط حاكم بر جامعه خود ، زيبايي هاي دخترانه خود را به رخ ديگران مي كشد بدون اينكه مفهوم برداشت شده از حركات وي ، حاكي از تمايل وي براي مردان باشد اما طبق نظريه آقاي Fast همان رفتار از طرف يك دختر امريكائي بانيت جلب توجه مردان تفسير ميشود . مطالعات نشان داده است كه امكانات برخي از مؤلفه هاي زبان حركت بدني جهاني بوده و به فرهنگ و نوع جنسيت افراد و همچنين محيط آنان بستگي دارد . به هر حال طبقه بندي زبان بدني به دو بخش وابسته به فرهنگ و عدم وابسته به آن ، در مرحلة شكوفايي است .
از بين حسهاي پنج گانة خودمان ، حس شنوائي اساساً به ارتباطات كلامي متكي است اما مي تواند در ارتباطات غير كلامي نيز كاربرد داشته باشد . به تجربه ثابت شده است كه حس متانت و آرامش ، عصبانيت ، بشاشيت و خوشرويي ، افسردگي و امثال آن مي تواند از طريق آواهاي هماهنگ و موزون به ديگري منتقل شود. از آوا شناسي در درمان و بهبود افسردگي نيزاستفاده مي شود (كاسيليت ۱۹۹۹)
ارتباطات مي تواند با حس بويايي نيز مرتبط باشد مطالعات دانشمندان ثابت كرده است كه برخي از جانوران و حشرات از طريق حس بويايي اميال جنسي خود را به جفت خود منتقل مي كنند.
حس لامسه از مدلهاي قوي و مؤثر در ارتباطات است . يك بوسه يا يك دست دادن ساده و يا در آغوش كشدن كسي، حتي يك لبخندكوچك توأم بانوازش يا بادست گذاشتن برروي دوش كسي، مي توان ارتباط بسيار قوي و مؤثري برقرار نمود كه حتي با صدها كلمه و حرف ميسر نمي شود.
برخي ها هم ادعا مي كنند كه با گرفتن دست كسي حتي مي توانند فكر آنها را هم بخوانند . از ميان اينهمه شواهد موجود در طبيعت ، باور نمي كنم كه برقراري ارتباط از طريق حس چشايي ميسر نباشد.
تله پاتي (دوهم انديشي) يكي از راههاي ارتباط كه در مورد آن بسيار صحبت شده است،يكي از امكانات برقراري اتباط بدون كلام است . تله پاتي با نفي حواس پنجگانه مرتبط است. تعمق در مورد وجود تله پاتي به آواخر قرن بيستم برمي گردد.جنجالي كه توسط آقاي جوزف بي رينز(Joseph B.Rhines) و ساير روان شناسان دانشگاه گرونينگن Groningen هلند در سال ۱۹۳۷ راه افتاد .
 آينده ممكن است روشهاي ديگري رابراي برقراري ارتباطات به ارمغان بياورد. يكي از روشهائي كه اخيراً بشر به آن دست يافته است ، امواج مغزي است .تجربه ثابت كرده است كه تمام فرايندهاي مغزي كه هم در حيوانات و هم در مغز انسانها جريان دارد ، حاصل يك الگوي پيچيده اي از جريان الكتريكي لحظه اي است (Bazier ۱۹۶۱) هر فرايند مغزي با نمونة نوسان الكتريكي فردي تلفيق مي شود . تجربه گرايان توانسته اند اين نوسانات الكتريكي مغزي را ثبت كنند. همچنين آنان دريافته اند كه با برگشت دادن جريان الكتريكي در مسير طي شده ، امكان اعمال تغيير و اصلاح در ذهن دريافت كننده پيام با يك مجموعه از نمونه هاي خاص وجود دارد(Delgado ۱۹۶۷).
تأثير روش دكتر دلگادو با ايجاد جريان الكتريكي معكوس بر روي مغز يك گاو و در يك سالن خصوصياتي چون فقدان قوه‌ي تشخيص و داوري, بيماري, كاهلي و تنبلي, تن‌آسايي, ماهيتي شورشي, دلزدگي و لاقيدي شخص باشد. در صورت كثيف بودن موي سر, براي خواندن زنان لازم است كه به ساير شاخص‌هاي بهداشتي نيز توجه شود. موي پوش داده: پوش دادن مو مي‌تواند نشان‌گر سالمندي زن بوده و در عين حال مي‌تواند نمايانگر ناحيه‌ي زيستي زن باشد. فرهنگ حاكم بر مناطق مختلف سبب مي‌شود كه اشخاص اولويت و ارجحيت فرهنگي را در ظاهر خويش دخالت دهند. اين حالت تا حدي كم پشتي مو را جبران مي‌كند و هم اين كه سبب صرفه‌جويي در هزينه‌هاي آرايشي مي‌شود. رنگ مو: رنگ كردن مو در بين اين جنس طبيعي است. مگر آن كه زني مويش را به طور نامتعارفي رنگ كرده باشد و اين رنگ كاملاً به چشم بخورد. از سوي ديگر, چنان چه زني سفيدي مويش را با رنگ كردن بپوشاند, اين امر مي‌تواند گويا باشد. براي مثال, اين اشخاص متوسل به تمارض و وانمود كردن نشده و واقعيت سني خويش را به راحتي پذيرا مي‌شوند. در برابر اين گروه, اشخاصي هستند كه به دلايل حساسيت‌هاي آلرژيكي اقدام به رنگ كردن نمي‌كنند. در هر صورت, در هنگام خواندن شخصيت زنان بايد ظرايفي از اين دست نيز لحاظ شود. موي صورت و تن زنان: در ايالات متحده, هنجار غالب فرهنگي اين است كه زنان موهاي زير بغل را زدوده و پاهاي خود را عاري از هر گونه موي زبر سازند. به علاوه, موهاي ابرو نيز بايد آراسته باشد. زني كه هراسي از رويش مو در تنش ندارد, بايد به فرهنگ ديگري تعلق داشته باشد. باري, زني كه در ايالات متحده متولد شده باشد, وليكن اقدام به زدودن موهاي نواحي مختلف تنش نكند, مي‌تواند نشانه‌هايي چون عصيانگري, دلبستگي به باور رهايي و طبيعت باوري را به دست دهد. از ساير نشانه‌ها نيز مي‌توان به افسردگي, كاهلي, دلزدگي و راحت طلبي اشاره كرد. از سوي ديگر زني كه دستي به سر و صورت خويش نمي‌كشد و نسبت به موهاي پراكنده‌ي صورت و ابروي خود بي‌توجه است, بدينسان اعتراض خود را نسبت به هنجارها و قيودات تحميلي جامعه مي‌نماياند و اهميتي به نظر ديگران در اين خصوص نمي‌دهد. بعلاوه, شايد كيفيت بزرگ شدنش بر اساس باورهاي خاصي بوده باشد.

 
نويسنده: جن الن ديميتريوس ؛ مارك مازارلا
 مترجم: بهزار رحمتي

ماهنامه روانشناسي جامعه


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۲۱:۱۷ ] [ مشاوره مديريت ]

 

مطالعات ، تجربه ها و تمرين هاي ضروري براي سخنراني ، گويندگي و گفتگو

۲۲ - ارتباطات غير كلامي و استفاده از زبان بدن ( زبان جسماني )

۸

زبان ايمائي و اشاره اي بدن


بدن ما هم زبان دارد بد نيست بدانيد بسيار هم صادرق است با دانستن اين زبان شايد لازم باشد در رفتار خود قضاوت درباره ديگران تجديد نظر كنيم. اگر چه حالت هاي چهره به طور معمول اولين جايي است كه اطلاعات عاطفي را نمايان مي كند اما مردم براي نشان دادن احساسات خود، از قسمت هاي ديگر بدن شان نيز استفاده مي كنند. براي نمونه، حركت تند دست به سمت پايين، مي تواند حاكي از خواسته گوينده باشد و يا بالا انداختن شانه، نشان مي دهد شخصي گيج شده يا وامانده است. برخي از دانشمندان علوم اجتماعي، پيشنهاد كرده اند در حالي كه چهره به ما مي گويد مردم چه احساسي دارند، اين بدن است كه شدت و ضعف آن را بيان مي كند. براي نمونه، افرادي كه به شدت احساس تنيدگي مي كنند، اغلب تغيير موضع بدن مي دهند، ول مي خورند و بيني، چانه يا دهان خود را لمس مي كنند. نظر برخي روان شناسان اين است كه چنين لمس كردن هايي كه نيمه آگاهانه انجام مي گيرد، تقليدي است از عمل آرام سازي نوازش مادر اما مشاهده كننده كنوني، آن را علامت اضطراب مي داند. حتي ممكن است نشانه تلاشي باشد كه شخص مي كوشد ديگران را فريب دهد. گاهي وقت ها مردم عدم علاقه خود را به يكديگر، با اشاره هايي مخابره مي كنند.
لب ها يا گونه ها را از داخل دهان، گاز مي گيرند. موها، ريش، عينك يا قلم خود را دست كاري مي كنند. چنين رفتارهايي، پيامي را مخابره مي كنند مبني بر اين كه هر چه ديگران مي گويند يا انجام مي دهند، براي آنان جالب نيست. در ضمن گفت وگو، دستان خود را به صورت ضرب در روي سينه قرار دادن، علامت ديگري است. شايد به مشاهده گر مي گويد كه شما از آن چه مي شنويد يا دارد انجام مي شود، راضي نيستيد يا مخالف ايد. وضعيت بدني باز، يعني دستان آزاد و رها، پاها كمي باز و بدن كمي متمايل به گوينده است و پيام متضادي را مي رساند، شما به اين فرد احترام مي گذاريد و مي خواهيد به طور كامل به او توجه كنيد. اين وضعيت را به خود بگيريد تا آمادگي خود را براي نفوذپذيري نشان دهيد و بگوييد براي دوام رابطه و رفتار متقابل، در دسترس هستيد. هم چنين مي توان با نسخه برداشتن از وضع بدن شخصي كه داريد با او صحبت مي كنيد، پيوندتان را نشان دهيد.


روزنامه ابتكار


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۲۱:۱۶ ] [ مشاوره مديريت ]


مطالعات ، تجربه ها و تمرين هاي ضروري براي سخنراني ، گويندگي و گفتگو

۲۲ - ارتباطات غير كلامي و استفاده از زبان بدن ( زبان جسماني )

۷

ارتباطات‌ غيركلامي‌


برخي‌ از آدم‌ها با قراردادن‌ كف‌ دست‌ بر سينه‌ و پايين‌ آوردن‌ مختصر سر، به‌ ديگران‌ اظهار ارادت‌ و دوستي‌ مي‌كنند. اين‌ يك‌ عمل‌ ارادي‌ است‌ كه‌ فرد براساس‌ قراردادهايي‌ كه‌ در اجتماع‌ او وجود دارد پيامي‌ را مي‌فرستد. ممكن‌ است‌ شما با فردي‌ شروع‌ به‌ صحبت‌ كنيد و ببينيد كه‌ رنگ‌ رخسار او بتدريج‌ سرخ‌ مي‌شود. از اين‌ سرخ‌ شدن‌ صورت‌ او نيز پيامي‌ دريافت‌ مي‌كنيد. اما در اينجا فرستنده‌ اين‌ پيام‌، پيام‌ خود را به‌ صورت‌ غيرارادي‌ مي‌فرستد. از همين‌ دو مثال‌ ساده‌ مي‌توان‌ دريافت‌ كه‌ پيام‌هاي‌ غيركلامي‌، هم‌ ارادي‌ و هم‌ غيرارادي‌ هستند. اين‌ پيام‌هاي‌ غيركلامي‌ سهم‌ خاصي‌ در دامنه‌ ارتباطات‌ انساني‌ دارند.


 آرتور شولمن‌، استاد دانشگاه‌ واشنگتن‌ مبحث‌ ارتباط‌ غيركلامي‌ را در كتاب‌ خود از يادآوري‌ حركات‌ چارلي‌ چاپلين‌ در فيلم‌هاي‌ صامت‌ به‌ يادماندني‌ او آغاز مي‌كند و مي‌نويسد كه‌ در دوره‌ فيلم‌هاي‌ صامت‌، چارلي‌ چاپلين‌ توانست‌ با تماشاگران‌ خود، بدون‌ كلام‌ ارتباط‌ برقرار كند. دست‌هاي‌ او، چهره‌ او، راه‌ رفتن‌ مضحك‌ و لباس‌هايش‌ همه‌، پيام‌هاي‌ او را منتقل‌ مي‌كردند. فيلم‌هاي‌ صامت‌ چارلي‌ چاپلين‌ فقط‌ گاهي‌ نياز به‌ زيرنويس‌ داشتند.


 آرتور شولمن‌ و همكارانش‌ مي‌نويسند: «زبان‌ گفتار، نشانه‌يي‌ از هوشياري‌ انسان‌ است‌ به‌ همين‌ ترتيب‌ ارتباط‌ غيركلامي‌ نيز شامل‌ حركات‌ و اشارات‌ ارادي‌ است‌، ضمن‌ آنكه‌ شامل‌ حركات‌ غيرارادي‌ مثل‌ تغيير در اندازه‌ مردمك‌ نيز هست‌. علايمي‌ كه‌ به‌ آنها علايم‌ خودكار مي‌گويند و حركاتي‌ كه‌ فقط‌ تا حدودي‌ تحت‌ نظارت‌ ارادي‌ ما هستند. مثل‌ آنچه‌ چهره‌، تن‌ صدا، وضع‌ پا و فاصله‌ فيزيكي‌ ديگران‌ به‌ ما مي‌گويد وجود فاصله‌ بين‌ فرستنده‌ و گيرنده‌ پيام‌، خود نوعي‌ پيام‌ است‌.


 قبل‌ از تكامل‌ شيوه‌هاي‌ ارتباط‌ كلامي‌ از سوي‌ انسان‌، ارتباط‌ بدني‌ از قسمت‌هاي‌ اصلي‌ سيستم‌ ارتباطي‌ بوده‌ است‌. اكنون‌ نيز حركات‌ بدني‌ يكي‌ از وسيله‌هاي‌ اصلي‌ براي‌ انتقال‌ پيام‌ در ارتباطات‌ انساني‌ است‌. زيرا سخن‌ گفتن‌ به‌ تنهايي‌ قادر به‌ انجام‌ آن‌ نيست‌.


 اما بررسي‌ اينگونه‌ ارتباطات‌ و بويژه‌ اين‌ نوع‌ پيام‌ها، به‌ سادگي‌ بررسي‌ پيام‌هاي‌ نوشتاري‌ يا گفتاري‌ نيست‌ بلكه‌ بايد روش‌ها و فرمول‌هايي‌ براي‌ ضبط‌ و يادداشت‌برداري‌ از ارتباطات‌ غيركلامي‌ ايجاد كرد. در حالي‌ كه‌ اكثر فعاليت‌هاي‌ فردي‌ يا ميان‌ كنش‌هاي‌ موجود در جامعه‌، به‌ وسيله‌ نمادهاي‌ گفتاري‌ و تصويري‌ انجام‌ مي‌گيرد، بيشتر ارتباطات‌ معني‌دار نيز به‌ شكل‌ غيركلامي‌ صورت‌ مي‌پذيرد. ارتباط‌ غيركلامي‌، انتقال‌ معني‌ در غياب‌ صداي‌ نمادين‌ است‌. ارتباط‌ غيركلامي‌ را عموما زبان‌ صامت‌ مي‌خوانند.


بر طبق‌ يك‌ نظريه‌، ارتباط‌ غيركلامي‌ را به‌ اين‌ صورت‌ مي‌توان‌ طبقه‌بندي‌ كرد:
 ۱. حركات‌ بدني‌ يا رفتار جنبشي‌: اين‌ طبقه‌ شامل‌ ژست‌ها، اداها و ساير حركات‌ بدني‌ از جمله‌ حالت‌ چهره‌، حركي تقويت و ارتقاء مهارت هاي ارتباط چشمي

1. صحبت كردن با يك گروه: وقتي با گروهي از مردم صحبت مي كنيد، خيلي خوب است كه بتوانيد ارتباط جشمي مستقيم با شنونده هاي خود برقرار كنيد. اما اگر در صحبت ارتباط چشمي را فقط با يكي از اعضاء گروه حفظ كنيد، باعث مي شود بقيه شنونده ها ديگر به حرف هايتان گوش نكنند. از اينرو با هر جمله جديد بايد روي يكي از شنوده ها متمركز شويد. با اين روش با همه افراد گروه صحبت خواهيد كرد و همه آنها را به گوش كردن علاقه مند مي كنيد.

2. صحبت كردن با فرد: برقراري ارتياظ چشمي موقع حرف زدن با كسي بسيار عالي است اما اگر بخواهيد عميقاً به طرف مقابل خيره شويد، موجب ناراحتي فرد خواهد شد. براي مقابله با چنين مشكلي، هر 5 ثانيه يكبار ازتباط خود را قطع كنيد. اما حواستان باشد موقع قطع كردن ارتباط چشمي خود نگاهتان را پايين نيندازيد چون باعث مي شود فرد مقابل تصور كند حرفتان تمام شده است. درعوض به بالا يا به اطراف نگاه كنيد، طوري كه انگار مي خواهيد چيزي را به ياد بياوريد.

3. گوش كردن به فرد: موقع گوش كردن به صحبت هاي كسي اگر بخواهيد خيلي خيره به آنها نگاه كنيد، ممكن است صحبت كردن برايشان دشوار شود. تكنيكي كه من موقع مشاوره با بيمارانم به كار مي گيريم، تكنيكي است كه آنرا مثلث مي نامم. در اين تكنيك من 5 ثانيه به يك چشم، 5 ثانيه به چشم ديگر، و 5 ثانيه بعد به دهان فرد نگاه مي كنم و چرخه را همينطور دنبال مي كنم. اين تكنيك به همراه مهارت ها و تكنيك هاي گوش كردن ديگر مثل تكان هاي سر يا كلام هاي كوتاه تاييد بهترين راه براي نشان دادن علاقه خود به شنيدن حرف طرف مقابل است.

4. مشاجرات: مشاجره و دعوا با كسي هم خود مهارت هاي خاص خود را مي طلبد. در چنين موقعيتي اگر بتوانيد نگاه خيره خود را به طرف مقابل نگه داريد، نشاندهنده قدرت شما خواهد بود. اما اگر موقع مشاجره به اطراف نگاه كنيد مطمئن باشيد كه در بحث شكست خواهيد خورد. البته اين مسئله به اينكه به چه كسي دعوا مي كنيد هم بستگي دارد اما به طور كلي در مشاجرات و دعواها موقع حرف زدن يا گوش دادن بهتر است كه به فرد خيره بمانيد. با اين روش احتمالاً طرف مقابل هم سعي خواهد كرد كه به شما خيره شود. اما ميدان را از دست ندهيد و از نگاه هاي خيره او در نرويد.

5. مجذوب كردن فرد: وقتي سعي مي كنيد كسي را مجذوب خود كنيد و علاقه خود را نيز به آنها نشان دهيد، مي توانيد با چشمانتان حرف بزنيد و گوش دهيد. وقتي كسي كه دوستش داريد صحبت مي كند، از كل صورت بعنوان نقطه كانوني استفاده كنيد. به چشمانشان نگاه كنيد، به آنچه مي گويند گوش دهيد، در مواقع مناسب لبخند بزنيد، در مواقع مناسب ابروهايتان را بالا ببريد، و...اگر احساس كرديد كه به آنها خيره شده ايد، نگاهتان را به سمت نقاط ديگر صورتشان مثل لب ها، گونه ها، بيني معطوف كرده و دوباره به سمت چشمها برگردانيد. لبخند زدن موقع گوش دادن به كسي راهي بسيار عالي براي نشان دادن علاقه تان به صحبت هاي آنان است. البته مراقب باشيد وقتي حرف هاي غمگين به شما مي زنند به آنها لبخند جواب ندهيد. بايد هم با چشمانتان و هم با گوش هايتان به حرف هاي طرف مقابل گوش دهيد.

6. دوست داشتن فرد:  من و همسرم معمولاً نگاه هاي خيره طولاني به همديگر مي اندازيم و گاهي اوقات نگاه كردن بدون بر زبان آوردن حرفي بسيار تاثيرگذار خواهد بود. اينكار ارتباطي عميق بين ما ايجاد مي كند. در چنين موقعيت هايي براي عمق دادن به نگاه خود مي توانيد تصور كنيد كه به درون بدن فرد مقابل رفته ايد و روحتان به همديگر عشق مي ورزد. حس كنيد كه مي خواهيد روح آنها را لمس كنيد. اينكار باعث ترشح آدرنالين در بدن شده و مردمك هايتان را گشادتر مي كند.

مردمان


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۲۱:۱۵ ] [ مشاوره مديريت ]

 

مطالعات ، تجربه ها و تمرين هاي ضروري براي سخنراني ، گويندگي و گفتگو

۲۲ - ارتباطات غير كلامي و استفاده از زبان بدن ( زبان جسماني )

۵

7 زبان جسماني كشنده

بيشتر مواقع مستمعين از طريق چشم هايشان به سخنان شما گوش مي سپارند. ايما و اشاره هاي شما بيانگر چيست؟ آيا به هنگام سخنراني يا يك جلسه مهم و معتبر، مطمئن و موثق ظاهر مي شويد و يا اينكه فاقد اعتماد به نفس و عصبي  و دستپاچه هستيد؟

مشكل از طرز ايستادن، حركات صورت و ژست هايي كه به خود مي گيريد، آغاز مي شود. آقاي" جو الن ديميتريوس" عضو مشاوران مشهور هيئت منصفه دادگاه مي گويد: "زماني كه از هيئت منصفه، دليل قبول شهادت افراد را جويا مي شويم، آنها ا‌ظهار مي دارند كه حركات و ايما اشاره دو برابر چيزهاي ديگر تاثير گذار هستند."

اما چگونه مي توانيد مهارت هاي غير كلامي خود را افزايش دهيد؟

از انجام حركات نامناسب پرهيز كنيد و در عوض حركات جايگزيني كه مناسب شرايط موجود هستند را انجام دهيد. با اين كار شما متوجه تفاوت شگرفي كه در زندگي شما به وجود مي آيد، خواهيد شد. من بعد از ساليان دراز كار در اين زمينه و آموزش تعداد بسياري بازرگان كارآمد، به 7 حركت كشنده دست پيدا كردم كه انجام آن باعث مي شود مستمعين نسبت به گفته هاي شما بي اهميت شده و تحت تاثير قرار نگيرند. سعي كنيد از انجام آنها اجتناب كنيد، آنگاه با يك چنين كار كوچكي تغييرات چشگيري در زندگي شما به وجود خواهد آمد.


قاتل 1 # اجتناب از برقراري ارتباط چشمي

گوياي چه مطلبي است: شما دچار كمبود اعتماد به نفس هستيد، براي سخنراني آماده نيستيد و به همين دليل عصبي و دستپاچه شده ايد.

حركت جايگزين: در طول سخنراني در حدود 90 درصد از كل زمان را به چشم هاي حضار نگاه كنيد. بسياري از افراد بيشتر وقت خود را صرف نگاه كردن به زمين، پرده اسلايد، و يا ميزي كه پيش روي آنها قرار دارد مي كنند. رهبران و مديران موفق در حين صحبت كردن مستقيما به چشم هاي شنوندگان خود نگاه مي كنند.

"جان رابرتز" نامزد رياست دادگستري آمريكا مورد تقدير بسياري از روزنامه ها قرار گرفت. از او به اين خاطر كه "مطمئن به نظر مي رسد" تشكر شد. اما او به راستي چه كاري انجام داد كه باعث شد در ذهن افراد يك چنين تصويري را از خود بر جاي بگذارد؟ او در حين تمام سخنراني هايش، به جاي اينكه بر روي نوشته هايش خم شود و نگاهش به يادداشت هايش باشد، مستقيما به چشم هاي مستمعين نگاه مي كرد.


قاتل 2 # خميدگي

گوياي چه مطلبي است: شما فاقد قدرت هستيد و اعتماد به نفس خود را از دست داده ايد.

حركت جايگزين: اگر قرار است در طول مدت سخنراني در جايي ثابت بايستيد، بهتر است پاهاي خود را به عرض شانه باز كنيد و اندكي به سمت جلو گرايش داشته باشيد. در اين حالت شانه ها نيز مي بايست اندكي به سمت جلو متمايل شوند. در اين وضعيت شما اندكي مردانه تر جلوه مي كنيد. توجه داشته باشيد كه سر و ستون فقرات بايد راست باشد. سعي كنيد از تريبون و يا سكويي كه در جلوي شما قرار دارد به عنوان دستاويزي براي تكيه دادن استفاده نكنيد.


قاتل 3 # تكان خوردن، جنبيدن و پيچ و تاب خوردن

گوياي چه مطلبي است: شما عصبي، دستپاچه و نا آرام بوده و از آمادگي لازم برخوردار نيستيد.

حركت جايگزين: از تكان خوردن دست بكشيد. تكان هاي بي جا و جنبش هاي بي مورد هيچ هدفي را در بر ندارند. من اخيرا با رئيس يك شركت كامپيوتري جلسه اي داشتم. مشكل از اين قرار بود كه او مي بايست جريان تاخير در حمل يكي از محصولات را به اطلاع يكي از سرمايه گذاران بزرگ شركت مي رساند. او و تيمش تقريبا توانسته بودند كه شرايط را تحت كنترل خود در آورند و از شكست خود درس هاي خوبي بگيرند، اما متاسفانه حركات غير كلامي آنها گوياي امر ديگري بود.

بزرگترين مشكل اين فرد عقب و جلو رفتن در هنگام ايراد سخنراني بود. اين امر كمبود صلاحيت و شايستگي و عدم توانايي كنترل امور را بيان مي كند. با آموختن اين مطلب كه بايد در حين سخنراني حركات هدفمند انجام دهد، او توانست زندگي شغلي خود را از خطر نابودي نجات دهد. سرمايه گذار نيز جلسه را با اين ديد كه تمام امور تحت كنترل است، ترك كرد.

قاتل 4 # بي حركت ايستادن

گوياي چه مطلبي است: شما انعطاف پذير نبوده و فرد كسل كننده، بي انرژي و خسته كننده اي هستيد

حركات جايگزين: راه برويد، حركت كنيد و ... بيشتر افرادي كه براي آموزش آداب سخنراني به نزد من مراجعه مي كنند، داراي اين تصور غلط هستند كه يك سخنران خوب بايد سفت و سخت بر سر جاي خود ميخكوب شود. چيزي كه من به آنها مي گويم اين است كه نه تنها راه رفتن قابل قبول است، بلكه خوشايند نيز هست. بسياري از تجار بزرگ به ميان مردم مي روند و دائما در حال حركت هستند... البته حركت هدفمند! شايد يك سخنران پويا و پر انرژي براي هدف خاصي از يك سمت اتاق به طرف ديگر آن حركت كند، اما اگر هيچ كسي در آن قسمت از اتاق حضور نداشته باشد، خوب بالطبع اين حركت او بي مورد است و جزء موارد هدفنمد به شمار نمي آيد. علت اينكه من به متقاضيان خود پيشنهاد مي كنم كه قسمت كوتاهي از سخنراني هايشان را ضبط كنند نيز اين است كه مي خواهم بدانم كه آيا حركات خارج از محدوده انجام مي دهند و يا خير.


قاتل 5 # قرار دادن دستها در داخل جيب

گوياي چه مطلبي است: شما علاقه خاصي به مطلب مورد بحث نداريد، و غير متعهد و نا آرام هستيد.

حركات جايگزين: در اين قسمت راه حل ساده اي براي شما داريم: دست هاي خود را از جيبتان در آوريد. تجار بزرگ هيچ گاه در حين سخنراني هر دو دست خود را درون جيب هايشان قرار نمي دهند. قرار دادن يكي از دست ها در داخل جيب، در زماني كه با دست ديگر در حال انجام دادن ژست و فيگور هستيد قابل قبول مي باشد.


قاتل 6 # استفاده از ژست هاي ساختگي

حركت جايگزين: خيلي خوب است كه بتوانيد ژست هاي متفاوتي به خود بگيريد، فقط بايد توجه داشته باشيد كه اين كار را به حد افراطي انجام ندهيد. پژوهش ها ثابت كرده اند كه ژست هايي كه افراد به خود مي گيرند منعكس كننده افكار بسيار پيچيده اي است و همين ژست ها هستند كه به شنوندگان صلاحيت و شايستگي شما را نشان مي دهند . اما زمانيكه از ايما و اشاره هاي ساختگي استفاده  مي كنيد، درست مثل انسان هاي متزور و ريا كار جلوه خواهيد كرد.

به عنوان مثال آقاي بوش هميشه در سخنراني هايي خود از ژست هايي استفاده مي كند كه هيچ ارتباطي با گفته هاي او ندارند. شايد او بيش از اندازه تحت آموزش قرار گرفته باشد. درست مثل زماني كه صدا يك چيز باشد و تصوير يك چيز ديگر." دانا كاروي" نيز از اين موقعيت به نفع خود استفاده كرد و با تقليد از رفتار و گفته هاي بوش براي خود يك شغل پر در آمد درست كرد. او به طور زنده اين برنامه را اجرا كرد، البته شايد به اندازه جرج بوش مستمع نداشت كه بتواند به آنها حكم كند و دستور دهد اما... واقعا هيچ يك از ما نمي خواهيم كه بعد از اتمام يك جلسه مورد تمسخر هم قطارانمان قرار بگيريم.


قاتل 7 # جرنگ جرنگ سكه، ضربه زدن به زمين و ساير حركات آزاردهنده

گوياي چه مطلبي است: شما بي نزاكت و عصبي بوده و بر جزيئات مطلب احاطه كامل نداريد.

حركات جايگزين: يك دوربين برداريد و در هنگام سخنراني از خود فيلم برداري كنيد، سپس سعي كنيد آنرا با يك ديد منتقدانه بررسي كنيد. آيا ژست هايي پيدا مي كنيد كه خودتان هم متوجه انجام دادن آنها نبوديد؟ چندي پيش با نويسنده اي برخورد كردم كه كتابي در مورد پروژه هاي مديريتي نوشته بود. او در طي جلسه معرفي كتاب هيچ كاري به غير از به صدا در آوردن تك تك سكه هايي كه در جيبش بود نداشت و متاسفانه در آن روز نتوانست كتاب هاي زيادي را به فروش برساند و علاوه بر اين امتيازي از نظر مهارت هاي مديريتي نيز كسب نكرد.

انرژي منفي و عصبانيت شما در ضربه هاي پا، دست زدن به صورت، و تكان دادن پاها به سمت بالا و پايين نمودار شود. هنگاميكه متوجه شديد در حال انجام دادن يك چنين كاري هستيد، بهتر است خيلي سريع آنرا متوقف كنيد!


از حركات بدن خود به عنوان نوعي وسيله ارتباطي استفاده كنيد

حركات بدني كه پويا، قدرتمند و پر انرژي است به شما كمك مي كند حال چه در جلسه مصاحبه شغلي، چه در زمان بالا رفتن از پله هاي نردبان شغلي يا در راه رسيدن به پست مديريت. نسبت به اين حركات نابود كننده توجه ويژه مبذول نماييد و سعي كنيد آنها را با جايگزين هاي مناسب از بين ببريد. راه برويد، صحبت كنيد و خود را مانند يك رهبر قدرتمند جلوه دهيد. در چنين شرايطي شنونده ها به طور حتم در پي شما خواهند آمد.

مردمان


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۲۱:۱۴ ] [ مشاوره مديريت ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ][ ۱۷۵ ][ ۱۷۶ ][ ۱۷۷ ][ ۱۷۸ ][ ۱۷۹ ][ ۱۸۰ ][ ۱۸۱ ][ ۱۸۲ ][ ۱۸۳ ][ ۱۸۴ ][ ۱۸۵ ][ ۱۸۶ ][ ۱۸۷ ][ ۱۸۸ ][ ۱۸۹ ][ ۱۹۰ ][ ۱۹۱ ][ ۱۹۲ ][ ۱۹۳ ][ ۱۹۴ ][ ۱۹۵ ][ ۱۹۶ ][ ۱۹۷ ][ ۱۹۸ ][ ۱۹۹ ][ ۲۰۰ ][ ۲۰۱ ][ ۲۰۲ ][ ۲۰۳ ][ ۲۰۴ ][ ۲۰۵ ][ ۲۰۶ ][ ۲۰۷ ][ ۲۰۸ ][ ۲۰۹ ][ ۲۱۰ ][ ۲۱۱ ][ ۲۱۲ ][ ۲۱۳ ][ ۲۱۴ ][ ۲۱۵ ][ ۲۱۶ ][ ۲۱۷ ][ ۲۱۸ ][ ۲۱۹ ][ ۲۲۰ ][ ۲۲۱ ][ ۲۲۲ ][ ۲۲۳ ][ ۲۲۴ ][ ۲۲۵ ][ ۲۲۶ ][ ۲۲۷ ][ ۲۲۸ ][ ۲۲۹ ][ ۲۳۰ ][ ۲۳۱ ][ ۲۳۲ ][ ۲۳۳ ][ ۲۳۴ ][ ۲۳۵ ][ ۲۳۶ ][ ۲۳۷ ][ ۲۳۸ ][ ۲۳۹ ][ ۲۴۰ ][ ۲۴۱ ][ ۲۴۲ ][ ۲۴۳ ][ ۲۴۴ ][ ۲۴۵ ][ ۲۴۶ ][ ۲۴۷ ][ ۲۴۸ ][ ۲۴۹ ][ ۲۵۰ ][ ۲۵۱ ][ ۲۵۲ ][ ۲۵۳ ][ ۲۵۴ ][ ۲۵۵ ][ ۲۵۶ ][ ۲۵۷ ][ ۲۵۸ ][ ۲۵۹ ][ ۲۶۰ ][ ۲۶۱ ][ ۲۶۲ ][ ۲۶۳ ][ ۲۶۴ ][ ۲۶۵ ][ ۲۶۶ ][ ۲۶۷ ][ ۲۶۸ ][ ۲۶۹ ][ ۲۷۰ ][ ۲۷۱ ][ ۲۷۲ ][ ۲۷۳ ][ ۲۷۴ ][ ۲۷۵ ][ ۲۷۶ ][ ۲۷۷ ][ ۲۷۸ ][ ۲۷۹ ][ ۲۸۰ ][ ۲۸۱ ][ ۲۸۲ ][ ۲۸۳ ][ ۲۸۴ ][ ۲۸۵ ][ ۲۸۶ ][ ۲۸۷ ][ ۲۸۸ ][ ۲۸۹ ][ ۲۹۰ ][ ۲۹۱ ][ ۲۹۲ ][ ۲۹۳ ][ ۲۹۴ ][ ۲۹۵ ][ ۲۹۶ ][ ۲۹۷ ][ ۲۹۸ ][ ۲۹۹ ][ ۳۰۰ ][ ۳۰۱ ][ ۳۰۲ ][