مشاوره مديريت - آموزش مديريت - آموزش فروشندگي حرفه‌اي
 
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 4029
دیروز : 1950
افراد آنلاین : 12
همه : 5160418
 

ميزان استرس شما در محيط كار چقدر است؟

استرس نوعي حالت دروني است كه، مي تواند زمينه ساز بيماري هاي گوناگوني باشد. استرس مي تواند يك سازمان و كارمندان آن را تحت تأثير قرار دهد. اولين مشكل ، غلبه بر استرس و تشـخيص وجود آن است. تشـخيص اين كه اسـترس يك مشـكل است، گامي حياتي به ســوي كاهــش آن است. شـــما مي توانيد  با پاسخ دادن به جملات زير نزديكترين گزينه به تجربه خود را علامت بزنيد و تا حدودي به ميزان استرس خود پي ببريد.

 

به اين لينك برويد :

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=32837


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۱۴:۳۹ ] [ مشاوره مديريت ]


تست اعتماد به نفس

براي هر سوال به خودتان امتياز بدهيد
الف : ۲ امتياز
ب : ۰ امتياز
ج : ۱ امتياز

 

1- آيا تصور مي‌كنيد كه‌ اطرافيان‌ ، شما را شخصي‌ بسيار مثبت‌ تلقي‌ مي‌كنند؟
بلي
خير
اميدوارم


2- آيا دوست‌ داريد در يك‌ اتوبان‌ خلوت‌ با نهايت‌ سرعت‌ برانيد؟
بله‌، عاشق‌ سرعت‌ زياد هستم
خير، چون‌ رانندگي‌ با سرعت‌ زياد مرا به‌ وحشت‌ مي‌اندازد
گاهي‌ اوقات‌ در اتوبان‌ها و آزاد را‌ه ها سرعتم‌ از حد مجاز فراتر رفته‌ است


3- در تصميم ‌گيري‌ هايتان‌ تا چه‌ حد اعتماد به ‌نفس‌ داريد؟ آيا به‌ تصميمي‌ كه‌ مي‌ گيريد، اطمينان ‌داريد؟
خيلي‌ زياد
هيچ‌ گاه‌ در اين‌ زمينه‌ اطمينان‌ ندارم‌، چراكه‌ هميشه‌ نگران‌ اين‌ هستم‌ كه‌ آيا تصميم‌ درستي‌ گرفته‌ام‌ يا نه‌؟
معمولاً با اطمينان‌ تصميم‌ مي‌گيرم


4- اگر از شما بخواهند كه در مراسم جشن فارغ التحصيلي دانشگاه ( يا مدرسه ) براي همكلاسانتان سخنراني كنيد، تا چه حد احساس نگراني مي كنيد؟
به‌ هيچ‌ وجه‌ احساس‌ نگراني‌ نمي‌كنم‌
به‌ شدت‌ احساس‌ نگراني‌ بر من‌ مستولي‌ مي‌شود
تا حدي‌ نگران‌ مي‌شوم‌ فوراً به‌ ديدن‌ مدير مافوق‌ او مي‌روم‌ و از دست‌ متصدي‌ باجه‌ شكايت‌ مي‌كنم‌، حتي‌ اگرچه ‌ممكن‌ است‌ اين‌ عمل‌ در مقابل‌ عده‌ زيادي‌ از افرادي‌ صورت‌ بگيرد كه‌ هنوز پشت‌ سرم‌ در صف ‌ايستاده‌اند‌
نه‌ تنها لب‌ به‌ گله‌ و شكايت‌ باز نمي‌كنم ‌، بلكه‌ در كمال‌ آرامش‌ و خونسردي‌ صبر مي‌كنم‌ تا متصدي‌ كاملاً منظورم‌ را درك‌ كند، حتي‌ اگر مجبور شوم‌ نيم‌ ساعت‌ ديگر وقت‌ تلف‌ كنم‌
شكايت‌ و مشكل‌ خودم‌ را با متصدي‌ در ميان‌ مي‌گذارم‌ و به‌ او مي‌گويم‌ كه‌ فاقد حس‌همكاري‌ است


22- تاكنون چند بار در بحث‌ و مذاكره‌اي ‌مغلوب‌ شده‌ايد؟
به‌ دفعات‌ و هميشه‌ اگر تصور كنم‌ كه‌ حق ‌با طرف‌ مقابل‌ است‌، كوتاه‌ مي آيم‌‌‌
خيلي‌ به‌ ندرت‌، چون‌ من‌ معمولاً از شركت‌ جستن‌ در بحث‌ و مذاكرات‌ جدي‌ به‌ شدت‌ دوري‌ مي‌گزينم‌‌
گاه‌ و بيگاه‌


23- آيا از هم‌ صحبتي‌ با ديگران‌ خشنود مي‌شويد؟
بله ‌، خيلي‌ زياد‌
راستش‌، خير
بله‌، گاهي‌ اوقات‌


24- آيا به‌ نظر شما سفر با هواپيما نگران‌ كننده‌ است‌؟
خير، چون‌ به‌ لحاظ آماري‌ سفر با هواپيما يكي‌ از بي‌ خطرترين‌ اشكال‌ حمل‌ و نقل ‌به‌ حساب‌ مي‌آيد
چيزي‌ فراتر از نگران‌ كننده‌، مي‌توانم‌ به ‌جرئت‌ بگويم‌ كه‌ كلمه‌ وحشت‌ زده‌ توصيف‌ خوبي‌ از حال‌ و احوالم‌ در حين‌ سفر با هواپيما است
بله‌، وقتي‌ راجع‌ به‌ آن‌ مي‌انديشم‌ نگران‌ و عصبي‌ مي‌شوم‌


25- اگر به‌ شما بگويند كه‌ قرار است‌ در محل‌ كارتان‌ تغيير و تحولات‌ و تجديد سازماني‌ صورت‌ بگيرد، چه‌ احساسي‌ پيدا مي‌كنيد؟
اگر امكان‌ داشته‌ باشد مايلم‌ در اين ‌تغيير و تحولات‌ شركت‌ كنم‌، چون‌ ممكن‌ است ‌شغل‌ بهتري‌ عايدم‌ شود
به‌ شدت‌ وحشت‌ زده‌ و مضطرب‌ مي‌شوم‌ ، چون‌ اين‌ تجديد سازمان‌ به‌ معناي‌ اخراج‌ عده ‌زيادي‌ از كارمندان‌ است‌ و در نتيجه‌ احتمال ‌دارد كه‌ تغيير و تحولاتي‌ هم‌ در كار من‌ صورت‌ گيرد
تا حدي‌ نگران‌ مي‌شوم‌، چون‌ از اوضاع ‌ فعلي‌ رضايت‌ دارم‌

نتيجه :

بين‌ 35 تا 50 امتياز:
خصوصيات‌ كلي‌: فردي‌ جسور، بي‌پروا، برون‌گرا، شاد، با نشاط، سرزنده‌، قابل‌ اعتماد ومطمئن‌
شما سرشار از اعتماد به‌ نفس‌ هستيد و به‌توانايي‌هاي‌ خودتان‌ تقريبا در انجام‌ همه‌ كارهااعتقاد كامل‌ داريد.
فقط بايد مراقب‌ اطمينان‌ بي‌جهت‌ خودتان‌باشيد، چرا كه‌ موفقيت‌ و پيشرفت‌ مستلزم‌سخت‌ كوشي‌ و پشتكار زيادي‌ است‌ و به‌ صرف‌اين‌ كه‌ شما انتظار آن‌ را داريد، رخ‌ نمي‌دهد.
هم‌ چنين‌، از آنجايي‌ كه‌ در پيشروي‌ به‌ شدت‌بي‌پروا عمل‌ مي‌كنيد، ممكن‌ است‌ افراد زيادي‌شما را شخصي‌ پر رو، عجول‌ و جسور يا از خودراضي‌ تلقي‌ كنند و مشتاقانه‌، به‌ انتظار روزي‌بنشينند كه‌ از بالاي‌ آسمان‌ به‌ زمين‌ سقوطنماييد!

بين‌ 16 تا 34 امتياز:
خصوصيات‌ كلي‌: شخصي‌ مطمئن‌، مثبت‌،فهميده‌، با شعور، معقول‌ و آگاه‌
امتياز شما به‌ خوبي‌ نشان‌ مي‌دهد كه‌ شما دركل‌ فردي‌ مطمئن‌ و با اعتماد به‌ نفس‌ هستيد ونگرشي‌ مثبت‌ به‌ زندگي‌ داريد.
از آنجايي‌ كه‌ بي‌جهت‌ به‌ خود اطمينان‌نداريد، به‌ احتمال‌ زياد بدون‌ اين‌ كه‌ در كسي‌احساس‌ حقارت‌ ايجاد كنيد، به‌ واسطه‌ دوستان‌و همكارانتان‌ معروف‌ و مشهور خواهيد شد!

زير 16 امتياز:
خصوصيات‌ كلي‌: فردي‌ فاقد اعتماد به‌ نفس‌،بدبين‌، كم‌ توقع‌ و درون‌ گرا
به‌ نظر مي‌رسد نسبت‌ به‌ توانايي‌هايتان‌ ازاعتماد به‌ نفس‌ لازم‌ برخوردار نيستيد و دررابطه‌ با موفقيت‌ و پيشرفت‌ بيش‌ از حد كم‌ توقع‌و ملايم‌ عمل‌ مي‌كنيد!
اگرچه‌ بسياري‌ از افراد، كم‌ توقع‌ بودن‌ وشكسته‌ نفسي‌ را تحسين‌ مي‌كنند، به‌ خصوص‌اگر بدانند كه‌ موفقيت‌هاي‌ زيادي‌ را از آن‌ خودكرده‌ايد ولي‌ اهميتي‌ به‌ آنها نمي‌دهيد. مع‌ هذا،بهتر است‌ به‌ ارزيابي‌ آنچه‌ بپردازيد كه‌ در زندگي‌كسب‌ كرده‌ايد، داراي‌ چه‌ استعدادهايي‌ هستيدو خودتان‌ را با افرادي‌ مقايسه‌ نماييد كه‌ به‌شدت‌ متكي‌ به‌ خود و با اعتماد به‌ نفس‌ به‌ نظرمي‌رسند.
ممكن‌ است‌ به‌ واسطه‌ يك‌ چنين‌ ارزيابي‌ وتجزيه‌ و تحليلي‌ به‌ شدت‌ غافلگير شويد، ولي‌در عوض‌ بدين‌ ترتيب‌ مي‌توانيد در آينده‌ بيشتربه‌ توانايي‌هاي‌ خود معتقد گرديد و آنها را باوركنيد.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۱۴:۳۸ ] [ مشاوره مديريت ]
ي وقت‌ها

۱۱ـ سعي مي‌كنم جسمم را شاداب‌ و ورزيده نگاه دارم.

الف) هرگز يا به ندرت

ب) بعضي اوقات

ج) معمولا

د) خيلي وقت‌ها

۱۲ـ با احساسات ناخوشايندي مانند غم و غصه و ناراحتي به آساني كنار مي‌آيم.

الف) هرگز يا به ندرت

ب) بعضي اوقات

ج) معمولا

د) خيلي وقت‌ها

۱۳ـ اگر مشكلي برايم پيش بيايد كه نتوانم آن را حل كنم، به خانواده يا دوستانم مي‌گويم و از آنها كمك مي‌خواهم.

الف) هرگز يا به ندرت

ب) بعضي اوقات

ج) معمولا

د) خيلي وقت‌ها

۱۴ـ وقتي عصباني‌ام، احساساتم را به راحتي بروز مي‌دهم.

الف) هرگز يا به ندرت

ب) بعضي اوقات

ج) معمولا

د) خيلي وقت‌ها

۱۵ـ انتظارات و خواسته‌هايم را به خانواده، دوستان و همكارانم مي‌گويم.

الف) هرگز يا به ندرت

ب) بعضي اوقات

ج) معمولا

د) خيلي وقت‌ها

۱۶ـ وقتي را هم براي تنها بودن و استراحت در نظر مي‌گيرم و از اين تنهايي خوشم مي‌آيد.

الف) هرگز يا به ندرت

ب) بعضي اوقات

ج) معمولا

د) خيلي وقت‌ها

۱۷ـ به آدم‌هايي كه ازشان خوشم مي‌آيد، نزديك مي‌شوم و با آنها يك رابطه دوستانه برقرار مي‌كنم.

الف) هرگز يا به ندرت

ب) بعضي اوقات

ج) معمولا

د) خيلي وقت‌ها

۱۸ـ من در كار وزندگي‌ام، مدتي را هم به تفريح و لذت اختصاص مي‌دهم چون فكر مي‌كنم اگر بهتر استراحت ‌كنم، بهتر مي‌توانم كار كنم.

الف) هرگز يا به ندرت

ب) بعضي اوقات

ج) معمولا

د) خيلي وقت‌ها

نحوه محاسبه: پاسخ هاي هر سوال امتياز مخصوصي دارد كه در نهايت امتياز جمع امتياز پاسخ سوال ها ميزان اعتماد بنفس شما را تعيين مي كند.

سوال ۱: الف(۱ نمره)، ب(۲ نمره)، ج(۳ نمره)، د(۴نمره)

سوال‌هاي۲ تا ۹ : الف(۴ نمره)، ب(۳ نمره)، ج(۲ نمره)، د(۱نمره)

سوال ۱۰ تا ۱۸ : الف(۱ نمره)، ب(۲ نمره)، ج(۳ نمره)، د(۴نمره)

نتيجه آزمون: امتياز ۱ تا ۱۸ عدم اعتماد به نفس ، ۱۹ تا ۳۶ كمبود اعتماد به نفس ، ۳۷ تا ۵۴ اعتماد به نفس بالا ، ۵۵ تا۷۲ اعتماد به نفس بسيار بالا

منبع :

http://1farakav.com/1389/08/14/%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B3/


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۱۴:۳۴ ] [ مشاوره مديريت ]

 

ويژگي هاي يك گوينده خبر  

گوينده خبر از عوامل اصلي ارتباط برنامه خبري با مخاطب است. نظريه پردازان بزرگ مانند «فيسكه- هارتلي» و جامعه شناسي چون «شلزينگر» معتقدند كه گوينده برنامه خبري براي كسب اعتبار سازمان خبري به ويژه بخش خبري بسيار اهميت دارد.

اگر بگوييم گوينده و اعتبار دو جنبه عمده و دو رابطه تنگاتنگ در هر بخش خبري است قطعا به راز موفقيت رسانه‌هاي بزرگ خبري در كسب اعتبار محلي، ملي، منطقه‌اي و در نهايت جهاني پي برده‌ايم.

رسانه‌هاي بزرگ و معتبر، موفقيت خود را مديون بهره بردن از گويندگان بزرگ و كارآزموده مي‌دانند. امروز گوينده خبر با آن چه دردو دهه پيش بوده متفاوت است. عنواني كه به كرات در كتاب‌ها و مقاله‌هاي خبري دهه اخير ملاحظه مي‌شود «صورت سنگي» است. شكل و حالتي خشك، بي روح و مصنوعي و لحني بي احساس براي خواندن متني كه در آن دو ضمير «من» و «تو» نفي شده است و صرفا از زاويه سوم شخص به مخاطب مي‌رسد.

برخي گويندگان هنگام خواندن خبر، به گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه گويي محتواي متن خبر سفارش خود آنهاست به همين سبب در انتقال مفاهيم خبر به مخاطب بسيار مسلط هستند

سال‌ها خبر به اين صورت خوانده مي‌شد و گوينده براي چنين كاري به ويژگي‌ها و مهارت‌هاي ممتازي نياز نداشت. داشتن صدايي پر حجم و غبغب و ظاهري فوق العاده رسمي و بدون انعطاف و چند متن خبري در پيش رو و ارتباط چشمي با دوربين «يعني مخاطب» كافي بود تا او را در جايگاه گوينده‌اي حرفه‌اي از ديد مديران رسانه خبري قرار دهد.

صورت سنگي، نماد تفكر حاكم بر رسانه‌هاي بزرگ خبري بود. گوينده خبر در اين حالت هيچ گاه نتوانست با مخاطب رابطه برقرار كند و با او هم احساس شود و از نزديك سخن بگويد. در حقيقت او نبود كه با مردم سخن مي‌گفت و نقشي در برقراري ارتباط انساني با مخاطب نداشت. مسئوليتي نيز در اين زمينه نداشت، او موظف بود فقط خبر را بخواند و برود.

اين مشكل سال‌ها گريبان‌گير برنامه‌هاي خبري بود تا اين كه رقابت در رسانه‌هاي خبري افزايش يافت و اعتبار رسانه‌ها براي جلب مخاطب، بيشتر مورد نظر قرار گرفت و به مهم ترين عنصر جلب اعتبار يعني گوينده توجه ويژه شد و از آن به بعد گوينده براي ايجاد رابطه پافشاري كرد. او تلاش نمود تا توجه مخاطب را جلب كند و بعد به او آگاهي دهد.

در اين جا بود كه مفهوم «گفتمان خبري» به معناي رودررو قرار گرفتن گوينده خبر و مخاطب و حالت محاوره‌اي آنها مطرح شد. رابطه‌اي چشمي با مفهومي گفتماني براي لحظاتي كه گوينده خود را از جايگاه «من» و دوربين را در جايگاه «مخاطب» مجسم مي‌كند و رابطه را به جريان مي‌اندازد و توجه را به صفحه تلويزيون بيشتر جلب مي‌نمايد.

بعد از كم رنگ شدن دوران «صورت سنگي» در گويندگي خبر، رابطه دوستانه گوينده با مخاطب آغاز حركت تلقي شد نه اساس حركت، اما گوينده خبر براي دستيابي به هدف برنامه خبري، بايد بتواند احاطه و چيرگي حرفه‌اي خود را به صورت كارشناسي بي‌طرف براي مخاطبانش ملموس كند و اين كار ممكن نيست مگر اين كه گويندگان به مهارت‌هايي ممتاز دست يابند. مهارت‌هايي كه عصر جديد خبر به شدت به آن‌ها نياز دارد و حيات رسانه هاي خبري در گرو تحقق آنهاست.

- دانش ارتباطي و آشنايي با مهارت‌هاي ارتباطات، امروزه هر فردي بخواهد در راديو و تلويزيون براي مردم و با مردم سخن بگويد بايد عالي ترين فنون و هنرهاي ارتباطي را بشناسد و آن ها را بپذيرد و در نهايت به كار برد.

- هيبت و وقار گويندگي؛ گوينده بايد بتواند ضمن اين كه رفتاري دوستانه و انساني با مخاطب برقرار مي‌كند، وقار و هيبت و جايگاه خبري خود را حفظ كند.

- سوابق مثبت در خبرنگاري و گزارشگري؛ گويندگاني كه مرحله به مرحله مراتب خبرنگاري و گزارشگري را طي كرده و به درك درست و عميقي از كار خبري و تهيه خبر و شناخت آن رسيده باشد زماني كه در استوديو حاضر مي‌شود احاطه بيشتري بر كار خود دارد.

- احاطه و تسلط بر كار؛ برخي گويندگان هنگام خواندن خبر، به گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه گويي محتواي متن خبر سفارش خود آن به همين سبب در انتقال مفاهيم خبر به مخاطب بسيار مسلط هستند.

-بيان؛ بيان به سلامت مجموعه اندام گفتاري فرد اطلاق مي‌شود. تربيت اندام گفتاري و مهارت استفاده كامل از آنها نشانه داشتن بيان خوب است.

- بداهه گويي؛ مهارتي است كه برگرفته از سواد و دانش زباني گوينده است و جملاتي است كه در متن خبر نيست و او بايد براي چنين مواقعي از مهارت‌هاي ويژه گفتاري خود استفاده كند.

- لباس؛ لباس در گويندگي خبر اهميت دارد و يكي از عناصر موثر ارتباطي تلقي مي‌شود. منظور از لباس، فاخر پوشيدن نيست؛ بلكه آراستگي و رعايت شان كار خبر است.

- چهره و حالت‌هاي كلامي؛ بر خلاف دهه‌هاي پيشين، امروز زيبايي چهره اساس گزينش گويندگان خبر نيست و جذابيت چهره است كه اهميت دارد.

- خواندن خبر؛ گوينده خبر هنگام خواندن متن خبري بايد چند اصل را رعايت كند: آشنا بودن با متن و محتواي خبر، سرعت مناسب، برجسته خواني، داشتن نگاه دوم، درست خواندن متن، آهنگ و لحن صدا.

- اتوكيو؛ وسيله‌اي فني و اساسا براي تحقق و تسهيل حالت محاوره‌اي گويندگي خبر است. متن نما يا اتوكيو ارتباط چشمي و محاوره‌اي گوينده خبر با مخاطب را تحكيم مي‌كند. گوينده با نگاه كردن به اتوكيو بيشتر تلاش مي‌كند توجه مخاطب را به خود جلب كند.

 

جدا از مطالبي كه ياد شد گوينده بايد از ويژگي‌هاي مثبت شخصيتي برخوردار باشد. اگر گوينده همه موارد امتيازهاي ياد شده را كسب كند ولي شان و شخصيت اجتماعي مطلوب نداشته باشد مانع بزرگي براي ايجاد اعتماد مردم به رسانه خواهد بود.

اعتماد مردم به رسانه، اعتبار رسانه را در پي دارد و اعتبار رسانه سرمايه آن است. گوينده خبر مهم‌ترين شخصيت بخش خبري است. او بايد از عالي ترين ويژگي‌هاي شخصيتي برخوردار باشد. رسانه شهرت مي‌آورد و شهرت براي فردي كه استحكام شخصيت ندارد جز تكبر و عيوب نزديك به آن چيزي در پي ندارد.

نكته ديگر صداي گوينده است. صداي هر انساني بخشي از شخصيت اوست. استفاده كامل از همه ظرفيت‌هاي صدا كاري تجربي نيست. بايد دوره و آموزش ديد. برخي از صداهاي گويندگان خبر خراب است يا صداي خبري نيست و حتي مناسب خواندن خبر نمي‌باشد. برخي ديگر صداي خود را نمي‌شناسند و يا نمي‌دانند از صداي خود براي چگونه متني استفاده كنند. محتواي متفاوت متن‌هاي خبري صداهاي مختلف نياز دارد، با يك نوع صدا نمي‌توان همه نوع متني را خواند.

گاهي مفاهيم متن‌هاي بسيار ارزنده خبري بر اثر استفاده از صداي خراب لطمه مي‌خورند و بي تاثير مي‌شوند؛ گوينده بايد به طبيعت صداي خود و ظرفيت آن و جاي استفاده از آن آشنا اشد و با تقليد كردن و مصنوعي سخن گفتن به صداي خود لطمه نزند.

http://irib20.blogfa.com/post-27.aspx
 


امتیاز:
 

شيوه انطباق آهنگ هاي مختلف با متون مختلف را تمرين كنيد و بيامورزيد.مثلا بدانيد هنگاميكه مثنوي مولانا را مي خوانيد چه نوع موسيقي يا چه سازي در چه دستگاه و گوشه اي مناسبتر است.

15) براي يادگيري حداقل يك زبان دوم تلاش كنيد.با اين مهارت بدون نياز به ديگران مستقيم با منابع خارجي دسترسي خواهيد داشت و با آخرين يافته هاي حرفه اي آشنا خواهيد شد و در برخورد احتمالي با متن هاي خارجي و يا شنيدن آموزش هاي استادان خارجي با حداقل مشكل روبرو مي شوديد.

16) گويندگان به ويزه گويندگان راديو گوش خود را براي شنيدن و درست شندين و خوب شندين و دقيق شدن تربيت كنند.بارها دقايقي از وقت خود را صرف تربيت گوش كنند.گوش گوينده بايد فوق العاده دقيق و حساس باشد.صاحب چنين گوشي بهتر رشد مي كند خطا نمي شوند بنابراين خطا نمي گويد.خوب مي شنود بنابراين خوب مي گويد.درست مي شنوند بنابراين  درست مي گويد.

خوب گوش كردن هنگام ارتباط كلامي نيز به گوينده وجاهت رفتار و اثرگذاري بيشتر مي بخشد.گويندگان كه خوب گوش نمي كنند بنابراين دقيق نمي شوند و خطا مي روند  و هيچگاه كلمات و  و واژه ها در دهان و بيان ايشان خوب جا نمي افتد و گوينده به شيوايي بيان نمي رسد.

17) برا ي دستيابي به اخلاق حرفه اي تلاش كنيد.اخلاق حرفه اي ،مجموعه رفتارها و عادات و حالاتي مانند سهيم كردن ديگر در آموخته و تجربه هاي خودش و اينكه همكاران خودش را بي دريغ كمك كند و آنها را در مسير كارشان ياري رساند و سعي در حذف و تحقير آنها نكن ، ميباشد . روحيه تحسين كردن همكاران را بداند و به كار گيرد.چنين گوينده اي را همه اهل رسانه  چه در حضور و چه در غيابش مي پسندند و او را محبوب خود مي دانند .

18) در رفتار و گفتار و ظاهرتان عادي و متعادل باشيد.ساده  بودن راحت ترين شيوه و نافذ ترين روش ارتباطي است . تفاخر و خودبزرگ بيني يا سطحي گويي و بازاري حرف زدن ؛ ناديده گرفتن شان مردم و كوچ  شمردن آنهاست.

يادتان باشد ،رهبران بزرگ ،گويندگان موفق و مديران محبوب ، پيچيده انديشيدند ولي ساده و راحت رفتار مي كنند.براي دستيابي به اين جايگاه دوست داشتني تلاش كنيد و از هرگونه ايراد و عيب رفتاري و كلامي مانند بدگويي ،تحقير ديگران ، ظاهرسازي،ميل به حذف رقيب ،خودبزرگ بيني ،آموزش گريزي و فرار از نقد ،احساس مهلك بي نيازي دورباشيد وبه خود خوش رفتاري ، خوش خلقي،تبسم چهره،آراستگي متعادل ظاهر،تحسين ديگران ،خوب گوش كردن حرف ديگران ،نظم و تعهد در وظايف عبادي بويژه نماز،زينت ببخشيد.

19) سعي كنيد همه جا و در همه حال و در هر مكان گوينده باشيد.برخي فقط زمانيكه جلوي دوربين قرار مي گيرند يا در ميكروفن راديو صحبت مي كند گوينده هستند و به محض اينكه از اين حالات خارج مي شوند آدم ديگري مي شوند.اين اشتباه است.

يادتان باشد در هر حال بايد گوينده اي شايسته باشيد و دو يا چند شخصيتي نباشيدو اگر در هر حال يكجور باشيد و غير از جلوي دوربين  پشت ميكروفن و در همه جا مراقب كلام و رفتارتان باشيد. شايستگي هاي گويندگي در شما دروني مي شود و اثر كلامتان در مردم پايدار است و محبوب مردم مي شويد.تلاش نكنيد مشهور شويد ،سعي كنيد محبوب باشيد.رسانه خود به خود شهرت مي آورد و چه خوب چه بد.

اما محبوب بودن سخت است .دوستي مردم بدست نمي آيد مگراينكه از درون به شغل و وظايف حرفه اي خود متعهد باشيم و در قلب و دل مردم را دوست داشته باشيم.

20) نوع صداي خودتان را بشناسيد و جاي مصرف آن را بدانيد.صداي هر فردي محدوده مصرف دارد ،نبايد از آن پايين تر يا بالاتر برود.گاهي كه صداي برخي از گوينده ها و مجريان بالاتر مي رود و نزديك فرياد مي شود ديگر توان بيان احساس را ندارند.صدايشان خراب مي شود.بعضي از گويندگان چون جاي مصرف صدايشان را

نمي دانند و مهارت فراز و نشيب صدا را نمي دانند صدايشان را خراب مي كنند..گرچه اصل صداي ايشان خراب نيست نمي دانند چگونه آن را مصرف كنند..گستره مصرف صداي گوينده را ديو با گوينده تلويزيون تفاوت دارد.مصرف صداي گوينده با مجري فرق دارد.

 امروز بعضي از گويندگان و مجريان كارشان داد و فرياد است.به اسم اينكه شيوه گويندگي و اجراي رسانه اي در حال دگرگوني است. فرياد مي زنند و اگر هم اجرا مي كنند هم فرياد مي زنند.اينگونه كارها تحول و دگرگوني نيست .

گوينده اگر بخواهند تحول ايجاد كنند بايد روي سكويي مطمئن از ويژگي هاي پايه  و اصيل گويندگي قرا داشته باشد و سپس دست به ايجاد طرحي نو بزند.

كنترل مخاطب و توهين به مردم و ناديده گرفتن ادب ارتباط و فراموش كردن شيوه هاي  ارتباط كلامي را نمي توان تحول و دگرگوني رسانه اي نام گذاشت. يادتان باشد اين گروه مدتي موجي ايجاد مي كنند و به تدريج كم رنگ و حذف مي شوند.

http://irib20.blogfa.com/post-28.aspx
 


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۱۴:۳۲ ] [ مشاوره مديريت ]

 

انواع صدا  

انواع صدا عبارتند از :  1- صداي سينه    2- صداي سر      3- صداي گلو

گلو، عنصر اصلي باروري صدا است. گلو، اسم انگليسي اش( larynx ) است؛ و بي بي سي به آن جعبه صدا ( voice box) مي گويد. پس اين مساله براي گوينده بسيار حياتي است.

تارهاي صوتي كه خداي متعال به انسان داده است؛ به حدي گردانند. كه برخي از گوينده ها، مثلا اگر صدتا تار صوتي داشته باشند از 20-30 تاي آن استفاده مي كنند. پس يكي از راههاي تقويت تارهاي صوتي استفاده از گلو است.

ظرفيت گلو و محتواي گلو؛  براي اداي كلمات است.  مثلا كلمه من آن نيم، را از بيني بگوييد؛ و بعد از گلو بگوييد. وقتي از گلو مي گوييد، بهتر و شفاف تر شنيده مي شود. و همين داستان در ميكروفون راديو هم اتفاق مي افتد، يعني صدايي كه تار صوتي تقويت اش كند شفاف تر ادا مي شود.

حالا چگونه مي توان تارهاي صوتي را بيدار كرد؛ مي نشينيم جلوي آينه، دست را روي گلو مي گذاريم، بطوري كه صداي قزقز تارهاي صوتي گلو را موقع اداي حروف، و حتي وقتي كه متني را مي خوانيد اين صداي قزقز بيايد. پس تارهاي صوتي بر اثر تنبلي است، كه باعث مي شود صدا اينقدرخفه باشد. وصدا بردار هم، دچار تشنج مي شود؛ صدا را تنظيم مي كند، مي بيند يك صداي خوب از گوينده بيرون نمي آيد.

برخي از صداها؛  نافذ، قشنگ، دوست داشتني و ماندني هستند. مثلا صداي خانم نشيبا و خانم بهروان.

صداي خانم بهروان، تقريبا 8 ويژگي جهاني صدا را دارد. وخانم نشيبا هم، 6-7 ويژگي صدا را دارد.

در ميان سخنوران امروز؛ از آيت الله حسن زاده عاملي مي شود، نام برد. ايشان به حدي قشنگ حرف مي زند؛ كه اگر شما گويندگان سخنراني هاي ايشان را گوش دهيد موجب مي شود كه، بسياري از گوهر هاي صدا در شما ايجاد شود. چون ايشان هر چه مي گويد راست است؛ و به هر چه مي گويد معتقد است وقبول دارد. و اصلا يكي از رازهاي نفوذ كلام اين است كه؛  به هر چه كه مي گوييد، خودتان آن را قبول داشته باشيد.

جنس صدا در هر انساني ذاتي است اما تربيت صدا ذاتي نيست. يعني اگر صداي كسي صداي سر باشد ذاتي است؛ ولي اگر بخواهيم صداي سر را تبديل به صداي سينه كنيم، نمي توانيم. اما هر دوي آن را مي توانيم در گلو تقويت، شفاف تر، نافذ تر و قشنگ تر كنيم.

اينكه مي گويند به دشت و كوه برويد و بايستيد، و شفاف گويي كنيد و بلند بلند حرف بزنيد و متن بخوانيد تا مرز سوزش گلو، و تااينكه، سوختن شروع شد رها كنيد؛ و يك ربع، نيم ساعت استراحت، ودوباره شروع كنيد. اين مساله است كه باعث مي شود؛ بعداز مدتي ببينيد صدايتان ، يك صداي ديگري است و آن صداي ملال آور، خسته كننده، ضعيف، خفه و گرفته ديگر نيست. و در صدا سازي يك صداي نوعي است.


 http://irib20.blogfa.com/post-29.aspx


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۱۴:۳۱ ] [ مشاوره مديريت ]

 

درست گويندگي كنيم...  

اگرچه درست تلفظ كردن اعراب كلمات يكي از موارد فصاحت زبان است ، اما به نظر مي رسد برخي گويندگان راديو جز اين كه اعراب برخي كلمات را درست تلفظ كنند كوشش ديگري براي رسيدن به زبان فاخر و فارسي يعني درست حرف زدن را انجام نمي دهند.
امروز برخي گويندگان راديو سعي مي كنند با تلفظ درست كلمات در اصل عربي يا فارسي خود را به زبان معيار نزديك كنند كه كار پسنديده اي است ؛ اما سخن اصلي اينجاست كه يك گوينده بايد علاوه بر درست سخن گفتن از لحاظ اعراب كلمات ، به معناي واژه ها و غلطهاي دستوري و نگارشي هم توجه كند. اين كه يك گوينده شنيدن را با فتحه ، چشم را با فتحه ، بين الملل را با فتحه روي نون و… تلفظ كند كار بسيار درستي است ؛ اما مهمتر و درست تر از آن استفاده بجا از كلمه در قالب جمله و دانستن معني لغوي و اصطلاحي كلمات است.
اگر پژوهشي صورت بگيرد و آماري به دست بيايد از تعداد كلماتي كه گويندگان اصرار دارند اعراب آنها را درست تلفظ كنند شايد اين آمار از ۵۰نفر فراتر نرود، چرا كه متاسفانه هر گوينده به فراخور مطالعات خود و دايره لغات محفوظ در ذهن يك دسته از كلمات را درست و دسته ديگر را نادرست تلفظ مي كند. برخي گويندگان امروزه فقط قدرت گويندگي را در تلفظ آخر و آخر و كاربرد آنها در جمله مي دانند، در صورتي كه در بيان عاميانه و امروزي آنها آخر آخرست به معني پايان ، اگرچه در ادبيات آخر به معني پايان و آخر به معني ديگري است.
در مورد اين كه مساله تلفظ درست اعراب كلمات تنها مساله مهم براي گويندگان نبايد باشد، اين جمله است كه يكي از گويندگان در گفتگوي تلفني با يكي از هنرمندان ايراد كرده بود: «ما شگنيديم كه شما به بهانه برگزاري نمايشگاه كتاب اين ترجمه رو منتشر كرديد.» كه مهم براي گوينده فقط تلفظ اعراب شنيدن با فتحه بوده است و اصلا به اين كه به جاي بهانه بايد مي گفت به مناسبت توجهي نكرده است.
بسيار اتفاق مي افتد كه گوينده اي كلمات را با اعراب درست تلفظ كرده اما پشت سر هم و در قالب همان جملات گفته است : گاها، فرمايشات ، اساتيد، دستورات ، تكميل نواقص و… بايد پذيرفت كه گويندگان بايد در كنار اين كه تلفظ مي كنند: افريقا، امريكا، بايد متوجه باشند كه استعفا كردن درست است نه استعفا دادن.
به نظر مي رسد اگر گويندگان كمي مطالعه بيشتري داشته باشند و كلمات را با همان اعراب بعضا عاميانه تلفظ كنند و ذهن خود را بر اشكالات عمده دستوري و نگارشي متمركز كنند دنيا و آخرت بهتري خواهيم داشت.
در پايان بايد گفت بسيار بجاست كه گوينده فرق منتظگر با منتظر را بداند و كلمات عربي را در فارسي با رعايت حالت فاعلي و مفعولي به كار بندد، اما در كنار اين توجه به اعراب انتظار مي رود كه گويندگان از تركيب نقطه نظر به جاي ديدگاه استفاده نكنند. اگرچه كسادي با فتحه درست است بايد به اين نكته توجه كرد كه چگونه مي شود يك آيتم را علي الحساب شنيد يا چگونه مي توان چيزي را موقتا در ذهن داشت يا گزارش مبسوطي را از سطح شهر شنيد!
bحرف پاياني اين كه گويندگان بايد در فضاهاي بداهه كه متني در اختيار ندارند رعايت انصاف را در به كار بردن كلمات بكنند و با فراگرفتن آنچه نمي دانند و تسلط بيشتر بر ادبيات هم براي ارتقاي سطح كار خود بكوشند هم خطاي احتمالي سردبيران و تهيه كنندگان را در برنامه دروازه باني كنند؛ چرا كه بسيار كم اتفاق مي افتد كه گوينده اي مسلط اشتباه يا كاستي يك نوشته را جبران كند، هر چند كم نيستند گويندگاني كه حضور آنها در برنامه باعث اعتماد به نفس تيم نويسندگي و سردبير آن برنامه است.

http://irib20.blogfa.com/post-30.aspx


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۱۴:۳۰ ] [ مشاوره مديريت ]

 

ويژگي‌ها و جنبه‌هاي مختلف صدا  

1-حجم صدا volume

از يك نگاه صداي پر قدرت براي سخنور شايد همه چيز باشد. البته امروزه دستگاههاي الكترونيكي هر نوع صدايي را پر قدرت مي‌كند. اما مكان‌هايي هست كه شما ميكرفن در اختيار نداريد. مانند كلاس كه شما بايد تلاش كنيد با در اختيار داشتن وضع صدايتان آنرا متناسب با مكان بكار ببريد. بسياري از عوامل و موانع وجود دارد كه شما لازم است با آگاهي از آنها صدايتان را تناسب ببخشيد.

كميت و كيفيت حضور افراد در محيط، صداي خارج از محيط، وضع انعكاس صدا در فضا و موارد ديگر.

اگر شما در جايي زياد بلند صحبت كنيد مخاطبان ممكن است شما را بي‌ادب تلقي كنند اگر خيلي ملايم صحبت كنيد ممكن است مطالب شما تفهيم نشود.

يادتان باشد كه هميشه صدايتان براي خودتان بلند تر از آن است كه به شنونده مي‌رسد. به محض اينكه شروع كرديد به صحب، يه افرادي كه در عقب هستند نگاه كنيد اگر ابهامي در چهره دارند بدانيد كه بايد بلندتر صحبت كنيد.

2-زير و بمي صدا – ارتفاع pitch

ارتفاع صدا حالت زيرو بمي صداي فرد است. هر قدر امواج صدا بيشتر و تند تر مرتعش شوند  حالت زير بودن آن بيشتر است و هر چه كمتر ارتعاش داشته باشد حالت بم تري دارد.

دانگ يا زير و بمي صدا را مي‌توان از صدايي كه بين كليد اول و آخر پيانو توليد مي‌شود مشخص كرد. هنگام سخنراني زير و بم صدا بر معاني كلمات و صدا اثر مي‌گذارد.

تغيير در زير و بمي صدا را «آهنگ صدا » نيز مي‌نامند تغيير ارتفاع به صداي شما درخشش، گرمي و شور و نشاط مي‌بخشد. اين آهنگ صداي شماست كه مشخص مي‌كند آيا شما جمله‌اي را بصورت سوالي مطرح مي‌كنيد يا خبري.

آهنگ صدايتان همچنين غم و شادي و رضايت و عصبانيت و سر زندگي و  بي‌حالي و نگراني و آرامش و نيز سرحالي و خستگي شما را مشخص مي‌كند.

در گفتگو‌هاي روزمره ما بطور غريزي آهنگ صدايمان را براي بروز احساس و منظورمان بكار مي‌گيريم. افرادي كه اينچنين نيستند و يكنواخت صحبت مي‌كنند تنها مي‌توانند براي افراد كم خواب موثر باشند.

تعداد كمي از مردم صدايشان حالت يكنواختي مطلق دارد و هيچ تغييري در آهنگ كلامشان ايجاد نمي‌شود. اما افراد زيادي هستند كه از تغييرات آهنگ گفتار بصورت تكراري و  ملال آور استفاده مي‌كنند كه اين روش نوعي روش خواب آور و هيپنوتيزمي است.

شما مي‌توانيد براي مقابله با اين حالت‌‌ها از ضبط صوت كمك بگيريد و صداي خودتان را ضبط كنيد و بشنويد. اگر جملاتتان با آهنگ ثابت و ويژه‌اي پايان مي‌يابد سعي كنيد تغيير دهيد و مطابق با مفهوم كلمات آهنگ را بكار ببريد.

به هر حال تلاش براي رهايي از برخي حالت‌ها در ابتدا شايد بد جلوه كند  اما مطمئن باشيد كه براي تبديل به سخنوري قابل اين روش‌ها تضميني است.

3- سرعت و ميزان گفتار    Rate

سرعت به معناي تعداد كلماتي است كه در واحد زمان بكار مي‌بريم. مردم آمريكا معمولا در يك دقيقه 120  تا 150 كلمه را بكار ميبرند. اما ميزان ثابتي براي سخنراني موثر توصيه نشده است.

دانيل وبستر در يك دقيقه به سختي 90 كلمه سخن مي‌گفت. فرانكلين روزولت 110 كلمه، جان كندي 180 كلمه، مارتين لوتر كينگ با 92 كلمه آغار مي‌كرد و با 145 كلمه به پايان مي‌برد

بهترين ميزان سرعت سخن وابسته به چند عامل است. ويژگي‌هاي صوتي و آوايي سخنور ، حالت و احساسي است كه با آن تلاش مي‌كند مفهومي را بازگو كند، وضع و حالت شنوندگان و مخاطبانش و شرايطي كه در آن قرار دارد.

مثلا اگر شما بخواهيد هيجان يك مسابقه اتومبيلراني را بازتاب دهيد طبيعي است كه تند صحبت مي‌كنيد . سرعت گفتار در خلق احساس نشاط و شادي يا ترس و عصبانيت و ايجاد تعجب و حيرت به شما كمك مي‌كند . در حاليكه سرعت كم گفتار براي اظهار همدردي و غم مناسب‌تر است. بيان كند و آهسته براي طرح اطلاعات ظريف و پيچيده موثر است و طرح مطالبي كه براي مخاطب زمينه قبلي دارد نيازمند سرعت است.

تحقيقات ثابت كرده‌است كه در مجموع سخنران‌هايي كه در گفتار خودشان سرعت بيان دارند صلاحيت علمي و مهارت تفهيمشان بيشتر است.

دو روش خطا و غلط در سخنراني اين است كه اولا هنگام صحبت چنان كند و آهسته سخن بگوييم كه مخاطب ما خسته شود و ثانيا چنان تند صحبت كنيم كه مخاطب از ديدگاهها و مطالب ما عقب بيفتد و آنها را درك نكند.

در اينجا نيز استفاده از ضبط صوت و ارزيابي سرعت گفتارتان توصيه مي‌‌‌‌‌شود.

4- مكث pause

آموختن و دانستن چگونگي مكث بجا براي سخنرانان تازه كار روشي اصلي و مشكل است. لحظه‌اي سكوت گاهي معنايي در حد يك قرن دارد. هر چه تسلط و آمادگي شما در سخن گفتن بيشتر شود اهميت و كاربرد مكث و سكوت را بيشتر در مي‌يابيد.

مكث و سكوت مناسب گاهي پايان تفكر و نظري را اعلام مي‌كند و گاهي فكر جديدي ر ا براي برسي خلق مي‌كند و شايد تاثيري عاطفي به عبارت و جمله‌اي القا كند.

مارك تواين(Mark Twain ، نويسده با ذوق و شوخ طبع و بذله‌گوي مشهور آمريكايي) مي‌گويد:«كلمه و واژه مناسب و درست ممكن است نافذ و موثر باشد، اما هيچ كلمه و واژه‌اي موثرتر از يك لحظه سكوت مناسب و بجا نيست». او معتقد است كه مكث بيجا نيز ممكن است موجب خنده و تمسخر شود.

لازم است كه به سخنراني‌هاي افراد مجرب و مشهور گوش كنيم و به شيوه‌هاي سكوت كردن آنها در بين گفتارشان براي القاي حساس ترين ظرايف مفاهيم توجه كنيم.

وقتي مي‌خواهيد مكث كنيد يادتان باشد كه اين مكث بايد در بين بيان مفهوم مستقلي نباشد بلكه در پايان آن باشد در غير اين‌صورت شنونده و مخاطب خود را از پيامتان دور مي‌كنيد.

مهم‌تر از همه چيز اينكه هيچگاه از صداها و آواهايي مانند: اَ «Uh»، اِ «eh»  اوم «um»   در گفتارتان استفاده نكنيد. اين صداها موجب آزار مي‌شوند و موجب ترديد شنونده به هوشمندي و تعقل سخنران مي‌گردد.

5- تنوع آهنگ صدا  vocal variety

 همانطور كه تنوع چاشني زنددگي است، چاشني سخن سخنران نيز هست. صداي يكنواخت و بي‌حال و تغيير ناپذير درست مانند مسير يكنواخت بعضي از زندگي‌هاي بي‌روح و روزمره است.

شما براي ارتباط موفق با مخاطب و القاي نظر و احساستان گاهي لازم است صدايتان را كم كنيد .

چگونه مي‌توان به صدايي سرزنده و شاداب دست يافت؟ جدا از مهارت‌هاي ياد شده بايد سراغ سخنرانان و سخنراني‌هاي مهم رفت و به آنها گوش داد. احساس اعتقادي كه شخص به مطالب گفتني خود دارد و نيز تمايل فراوان به ايجاد ارتباط با مخاطب و انتقال آن مطالب موجب مي‌شود كه بتوان از صدايمان به نحو احسن استفاده كنيم.

البته شما بايد به ويژگي‌هاي صداي خودتان پي ببريد و بدانيد كه كدام ويژگي در صدايتان نيازمند تمرين و تربيت است . در اينجا نيز ضبط كردن صدا و گوش دادن انتقادي به آن موثر است.

همانطور كه در گفتگوي عادي و روزانه صدايتان را تغيير مي‌دهيد در سخنراني نيز بايد چنين عمل كنيد.

6- تلفظ  pronunciation

همه ما هنگام سخن گفتن دچار اشتباه در تلفظ كلمات يا اسم ها مي‌شويم.به نمونه‌هاي زير توجه كنيم، كدام يك درست است ؟

 زَمين            يا                  زِمين                       دسترَس         يا        دسترِس        

ثَبات              يا                 ثُبات                       مَفاد              يا        مُفاد   

مَحال            يا                 مُحال                      مَحابا             يا        مُحابا

مَهار              يا                 مُهار                       و...    

 احتمالا بسياري هنگام سخن گفتن اين كلمات را در جاي يكديگر استفاده مي‌كنند.

هر كلمه و واژه سه نوع عرصه ظهور دارد :

· خوانده مي‌شود

· نوشته مي‌شود

· بيان مي‌شود

تعداد كلماتي را كه اكثر مردم هنگام خواندن مي‌شناسند و معني آن را درك مي‌كنند خيلي بيشتر از تعدادي است كه در نوشتن بكار مي‌گيرند و اين تعداد حدود سه برابر كلماتي است كه در گفتار استفاده مي‌كنند. به همين علت است كه هنگام صحبت كردن در استفاده از كلماتي كه مربوط به عرصه خواندن و نوشتن  است گير مي‌كنيم و تپق مي‌زنيم. در موارد ديگر ممكن است عادي‌ترين كلمات را بد تلفظ كنيم، در غير اينصورت آنرا درست مي‌گفتيم. البته اگر آدم خوش اقبالي باشيم در لابلاي گفتار و صحبت ديگران تلفظ درست كلمه را مي‌شنويم و يا خيلي خصوصي از كسي خيلي محترمانه تلفظ درست كلمه را مي‌پرسيم. اما اگر شخص بد اقبالي باشيم  در برابر انبوهي از مردم كلمه‌اي را بد تلفظ مي‌كنيم در حالي كه ابروان همه بالا رفته و يا همهمه‌اي شنيده مي‌شود و يا اينكه خواهند خنديد. البته هر سخنران ورزيده‌اي در چنين تله‌اي مي‌افتد.

7- روش تلفظ و اداي آواها و  واژه‌ها، رسايي و شيوايي و كامل ادا كردن، همبندي و روش اتصال اجزاي يك كلمه articulation

 دقت كنيم هيچ حرفي از هيچ كلمه‌اي را ناقص و ناتمام و خورده ادا نكنيم. اين ويژگي سخن گفتن عينا مانند تلفظ نيست  . گاهي ممكن است واژه درست انتخاب شود و درست تلفظ شود اما حروف آن كامل بيان نشود و مانع بزرگي در طراحي يك سخنراني ممتاز و پرشور گردد.

شما كلمات دقيقه، عزيزان، حبيب، اسب سواري، تغيير ، شنبه، اجتماع، را چگونه ادا مي‌كنيد؟

برخي از غلط‌ها ناشي از عيب‌هاي اندام گفتار است ، شكاف يا بريدگي در كام، داشتن زباني بزرگتر از معمول، بد پيوند خوردن يكي از دو فك زيرين يا زبرين و گاهي بد قالب كردن يك دندان و يا داشتن سيم دندان موجب غلط‌گويي و خوردگي حروف مي‌شود.

البته عيب‌هاي جدي را بايد به كمك متخصص گفتار درماني برطرف كرد. اما اغلب اوقات ايراد در سخن گفتن ناشي از تنبلي لبها يا درست بكار نبردن زبان و فك و نرم كام است.

گفته مي‌شود مردم آمريكا بدترين شيوه تلفظ در اداي كلمات را در بين مردم غرب دارندو  يكي از دانشمندان آمريكايي انتقاد كرده‌است كه بي چون و چرا ما سخنوراني ولنگار و بي دقت هستيم. ما عادت كرده‌ايم بجاي رعايت روشني و وضوح  كلام بريده بريده و سرسري و با من من كردن حرف بزنيم.

8- لهجه – گويش- زبان محلي  dialect

اغلب زبانها لهجه‌هاي گوناگون دارند. هر لهجه آهنگ و تكيه (grammar) و واژگان (vocabulary) ويژه‌اي دارند.لهجه‌ها معمولا مبتني بر ساختاري محلي و قومي است.

در آمريكا چهار لهجه اصلي وجود دارد.

لهجه شرقي، انگليسي نو مربوط به مردم انگليس و لهجه جنوبي و نيز لهجه آمريكايي (general American) . اين لهجه‌ها بر شيوه تكلم مردم در مناطق مختلف آمريكا اثر مي‌گذارد. البته لهجه‌هاي ديگري نير در آمريكا هست از قبيل لهجه سياهان ، لهجه يهوديان، لهجه اسپانيايي و وابسته به آمريكاي لاتين،لهجه مردم فرانسوي‌الاصل اهل ايالت لوييزيانا و در سالهاي اخير هم يكي دو لهجه جديد و در مورد نياز مانند انگليسي، هائيتي و انگليسي كوبايي مشاهده شده است آمريكا هر قدر از نظر فرهنگي تنوع بيشتري پيدا مي‌كند همزمان تنوع زباني نيز دارد.

امروز زبان شناسان با تحقيقات زياد درباره لهجه‌ها محاسبه كرده‌اند كه هيچ لهجه‌اي از نظر نهادي و دروني به لهجه‌اي ديگر برتري ندارد. ما لهجه‌اي بنام لهجه‌ي غلط يا لهجه درست نداريم و هر لهجه‌اي نزد قوم و اقوامي كه آنرا براي ارتباط  بكار مي‌برند درست است.

البته گاهي سخنوران در استفاده از لهجه خودي كاملا وابسته و شديد عمل مي‌كند در چنين وضعي اگر مخاطب آشنايي با لهجه نداشته باشد از ايجاد ارتباط با او محروم است و مخاطب درباره شخصيت و توانايي علمي و هوشمندي فرد قضاوت منفي مي‌كند . به همين دليل است كه سخنوران حرفه‌ايي وقت و سرمايه‌ي بسياري براي يادگيري و درك جامع لهجه فراگير و معيار انگليسي كه همان general American يا لهجه فراگير است صرف كرده‌اند. آنها بيشترين وقت را براي گوش دادن به سخنان گويندگان خبر تلويزيون اختصاص داده‌اند . لهجه گويندگان تلويزيوني لهجه پذيرفته شده در سراسر آمريكاست.

ايا اين به معني آن است كه ما بايد كاملا مطابق اخبار گويان تلويزيون صحبت كنيم؟ اگر شما مي‌خواهيد در سخنراني‌هايتان موفق باشيد، اينگونه عمل نكنيد. لهجه محلي را تا زماني كه مخاطبان شما محلي هستند فراموش نكنيد. براي ارتباط بهتر با مخاطب محلي، لهجه محلي را بكار ببريد.

http://irib20.blogfa.com/post-31.aspx
 


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۱۴:۲۹ ] [ مشاوره مديريت ]

 

بهداشت صدا و تارهاي صوتي گوينده  

شامل حذف موارد نادرست استفاده كردن از صدا، بهداشت غذايي، حفظ رطوبت حنجره، رعايت سلامت جسماني و روحي و غيره مي باشد كه براي داشتن يك صداي سالم و طبيعي ضروري هستند. بهداشت صوتي براي گويندگان، امري حياتي است.

براي داشتن يك صداي سالم و طبيعي بايد اين اصول را رعايت كنيم:

1-  حذف موارد استفاده نادرست از صدا:

مواردي وجود دارند كه اگر در افراد به صورت عادت درآيند و جزو رفتارهاي روزمره گردند باعث مي شود حنجره و تارهاي صوتي آسيب ببيند و فرد دچار اختلال صدا گردد.

دستور العمل هاي متخصص گوش، گلو و گفتار درمان براي جلوگيري از اختلال در حنجره و تارهاي صوتي:

· پرهيز از فرياد زدن و جيغ زدن

· سرفه و گلو پاك كردن فقط در صورت ضرورت و به صورت ملايم انجام شود

· پرهيز از بلند خنديدن

· خودداري از تقليد صدا

· پرهيز از صحبت ناگهاني و با فشار

· صحبت كردن با بلندگو، زير و بمي و سرعت معمول و طبيعي

· صدا سازي به آرامي و بدون تلاش و فشار انجام شود (به راحتي صحبت شود)

· در هنگام سخن گفتن يا گويندگي، سرتان را راست نگهداريد و عضلات صورت، گلو، گردن و شانه را سفت نكنيد

· سعي كنيد سرتان را هنگام حرف زدن براي مدت طولاني به يك طرف خم نكنيد. اين حالت گاهي اوقات، هنگام صحبت با تلفن ديده مي شود

· از ورزش هاي پر سر و صدا بپرهيزيد

· در صورت وجود هر گونه مشكل در صداي خود، از سخنراني و گويندگي درازمدت بپرهيزيد.

·  موقع بلندكردن وسايل سنگين صحبت نكنيد

·   موقع سرماخوردگي، زياد صحبت نكنيد

·  قبل از آموزش حرفه اي صدا، از صداي خود به طور حرفه اي استفاده نكنيد

·  با آب دهان، گلو را مرطوب نگهداريد.

 2-   بهداشت غذايي:

برخي از مواد غذايي بر سيستم صوتي اثر منفي مي گذارند. اين مواد غذايي با ايجاد حساسيت در فرد و يا آسيب مستقيم بر تارهاي صوتي وي، باعث ايجاد اختلال صدا مي شوند. از بين اين مواد، برخي از آن ها آسيب هاي جدي به صدا وارد مي كنند و برخي نيز خفيف تر هستند.

 اين دستورالعمل ها را جدي بگيريد:

· در مصرف مواد محرك مانند ادويه ها احتياط كنيد

·   از مصرف الكل و هر گونه دخانيات پرهيز كنيد

·   از مصرف مواد اسيدي مانند سركه خودداري نماييد

· مصرف غذاهاي سرخ كرده را محدود كنيد

·  اگر حساسيت داريد از مواد غذايي آلرژي زا پرهيز كنيد

· در مصرف مواد غذايي چرب محتاط باشيد (بياموزيم و بياموزانيم كه چرب كردن غذا، احترام به مهمان نيست و خيانت به او است.)

· از خوردن مواد بسيار شيرين بپرهيزيد

·  از خوردني هايي مثل چپس و پفك پرهيز كنيد

·  در مصرف موادي مثل قهوه و چاي غليظ و نوشابه هاي گازدار كه رطوبت راه هاي هوايي را كم مي كنند محتاط باشيد.

· مايعات خيلي گرم و خيلي سرد مصرف نكنيد

 3-   حفظ رطوبت كافي در حنجره

 رطوبت در ناحيه حنجره، بسيار مهم است. اين رطوبت باعث مي شود كه دستگاه صوتي انسان، نرمتر كار كند و كمتر آسيب ببيند. هر فرد، به ويژه كساني كه به طور حرفه اي از صداي خود استفاده مي كنند بايد سعي داشته باشند كه آب مورد نياز بدن خود را كه به طور متوسط حدود دو ليتر (8 ليوان معمولي) در روز است تامين نمايند.

همچنين آب ميوه و چند قطره آب ليمو براي اين هدف مفيد است.

 4-   سلامت جسمي و روحي

 استفاده كنندگان حرفه اي از صدا بايد زندگي آرامي داشته باشند. عدم تعادل روحي و شخصيتي بر صدا اثر مي گذارد.

 لذا مواردي براي حفظ سلامت جسمي و روحي توصيه مي شود:

· حفظ سلامت و ورزش منظم و كنترل وزن

·  پرهيز از حضور در محل هاي پر گرد و خاك و دودآلود

· پوشش كافي در سردما

·  هر گونه گرفتگي بيش از 2 هفته، جدي گرفته شود و به دكتر مراجعه شود

· به طور متوسط 8-7 ساعت استراحت در 24 ساعت

· اگر نفخ و برگشت اسيد معده به دهان داريد به اين موارد توجه كنيد:

1.   غذا را با حجم كمتر و وعده هاي بيشتر مصرف كنيد

2.   سه ساعت بعد از خوردن غذا بخوابيد

3.   سر را براي خواب 25-15 سانتي متر بالاتر قراردهيد

4.  چربي كمتر استفاده نماييد

·  رعايت بهداشت دهان و دندان

· رطوبت فضاي زندگي و كار را حفظ كنيد

. هر چند وقت يكبار به ويژه اگر گوينده هستيد. نزد متخصص گوش و گلو يا گفتار برويد تا شما را معاينه كند

· دوران قاعدگي در خواندن و گفتار زنان اثر دارد (قرص هاي ضد بارداري و همين طور بارداري نيز بر روي صدا تغييرات منفي ايجاد مي كند)

· در دوران بلوغ، پسران و دختراني كه تغييراتي را در صداي خود احساس مي كنند، بايد از استفاده بيش از حد صداي خود بپرهيزند زيرا مي تواند باعث آسيب شود

·  قبل از اجراي برنامه، از پرخوري پرهيز كنيد زيرا پري معده، بر تنفس و ديافراگم اثر منفي مي گذارد

·  تمرينات رهايي بخش يا ريلكسيشن به آرامش فرد و تارهاي صوتي او كمك مي كند

· استحمام به ويژه قبل از اجرا، مي تواند نشاط و شادابي را به شخص بر گرداند. البته قرار گرفتن بيش از حد در آب گرم مي تواند نتيجه معكوس داشته باشد.


 http://irib20.blogfa.com/post-32.aspx


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۱۴:۲۸ ] [ مشاوره مديريت ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹<"_blank">۲۷۱ ][ ۲۷۲ ][ ۲۷۳ ][ ۲۷۴ ][ ۲۷۵ ][ ۲۷۶ ][ ۲۷۷ ][ ۲۷۸ ][ ۲۷۹ ][ ۲۸۰ ][ ۲۸۱ ][ ۲۸۲ ][ ۲۸۳ ][ ۲۸۴ ][ ۲۸۵ ][ ۲۸۶ ][ ۲۸۷ ][ ۲۸۸ ][ ۲۸۹ ][ ۲۹۰ ][ ۲۹۱ ][ ۲۹۲ ][ ۲۹۳ ][ ۲۹۴ ][ ۲۹۵ ][ ۲۹۶ ][ ۲۹۷ ][ ۲۹۸ ][ ۲۹۹ ][ ۳۰۰ ][ ۳۰۱ ][ ۳۰۲ ][ ۳۰۳ ][ ۳۰۴ ][ ۳۰۵ ][ ۳۰۶ ][ ۳۰۷ ][ ۳۰۸ ][ ۳۰۹ ][ ۳۱۰ ][ ۳۱۱ ][ ۳۱۲ ][ ۳۱۳ ][ ۳۱۴ ][ ۳۱۵ ][ ۳۱۶ ][ ۳۱۷ ][ ۳۱۸ ][ ۳۱۹ ][ ۳۲۰ ][ ۳۲۱ ][ ۳۲۲ ][ ۳۲۳ ][ ۳۲۴ ][ ۳۲۵ ][ ۳۲۶ ][ ۳۲۷ ][ ۳۲۸ ][ ۳۲۹ ][ ۳۳۰ ][ ۳۳۱ ][ ۳۳۲ ][ ۳۳۳ ][ ۳۳۴ ][ ۳۳۵ ][ ۳۳۶ ][ ۳۳۷ ][ ۳۳۸ ][ ۳۳۹ ][ ۳۴۰ ][ ۳۴۱ ][ ۳۴۲ ][ ۳۴۳ ][ ۳۴۴ ][ ۳۴۵ ][ ۳۴۶ ][ ۳۴۷ ][ ۳۴۸ ][ ۳۴۹ ][ ۳۵۰ ][ ۳۵۱ ][ ۳۵۲ ][ ۳۵۳ ][ ۳۵۴ ][ ۳۵۵ ][ ۳۵۶ ][ ۳۵۷ ][ ۳۵۸ ][ ۳۵۹ ][ ۳۶۰ ][ ۳۶۱ ][ ۳۶۲ ][ ۳۶۳ ][ ۳۶۴ ][ ۳۶۵ ][ ۳۶۶ ][ ۳۶۷ ][ ۳۶۸ ][ ۳۶۹ ][ ۳۷۰ ][ ۳۷۱ ][ ۳۷۲ ][ ۳۷۳ ][ ۳۷۴ ][ ۳۷۵ ][ ۳۷۶ ][ ۳۷۷ ][ ۳۷۸ ][ ۳۷۹ ][ ۳۸۰ ][ ۳۸۱ ][ ۳۸۲ ][ ۳۸۳ ][ ۳۸۴ ][ ۳۸۵ ][ ۳۸۶ ][ ۳۸۷ ][ ۳۸۸ ][ ۳۸۹ ][ ۳۹۰ ][ ۳۹۱ ][ ۳۹۲ ][ ۳۹۳ ][ ۳۹۴ ][ ۳۹۵ ][ ۳۹۶ ][ ۳۹۷ ][ ۳۹۸ ][ ۳۹۹ ][ ۴۰۰ ][ ۴۰۱ ][ ۴۰۲ ][ ۴۰۳ ][ ۴۰۴ ][ ۴۰۵ ][ ۴۰۶ ][ ۴۰۷ ][ ۴۰۸ ][ ۴۰۹ ][ ۴۱۰ ][ ۴۱۱ ][ ۴۱۲ ][ ۴۱۳ ][ ۴۱۴ ][ ۴۱۵ ][ ۴۱۶ ][ ۴۱۷ ][ ۴۱۸ ][ ۴۱۹ ][ ۴۲۰ ][ ۴۲۱ ][ ۴۲۲ ][ ۴۲۳ ][ ۴۲۴ ][ ۴۲۵ ][ ۴۲۶ ][ ۴۲۷ ][ ۴۲۸ ][ ۴۲۹ ][ ۴۳۰ ][ ۴۳۱ ][ ۴۳۲ ][ ۴۳۳ ][ ۴۳۴ ][ ۴۳۵ ][ ۴۳۶ ][ ۴۳۷ ][ ۴۳۸ ][ ۴۳۹ ][ ۴۴۰ ][ ۴۴۱ ][ ۴۴۲ ][ ۴۴۳ ][ ۴۴۴ ][ ۴۴۵ ][ ۴۴۶ ][ ۴۴۷ ][ ۴۴۸ ][ ۴۴۹ ][ ۴۵۰ ][ ۴۵۱ ][ ۴۵۲ ][ ۴۵۳ ][ ۴۵۴ ][ ۴۵۵ ][ ۴۵۶ ][ ۴۵۷ ][ ۴۵۸ ][ ۴۵۹ ][ ۴۶۰ ][ ۴۶۱ ][ ۴۶۲ ][ ۴۶۳ ][ ۴۶۴ ][ ۴۶۵ ][ ۴۶۶ ][ ۴۶۷ ][ ۴۶۸ ][ ۴۶۹ ][ ۴۷۰ ][ ۴۷۱ ][ ۴۷۲ ][ ۴۷۳ ][ ۴۷۴ ][ ۴۷۵ ][ ۴۷۶ ][ ۴۷۷ ][ ۴۷۸ ][ ۴۷۹ ][ ۴۸۰ ][ ۴۸۱ ][ ۴۸۲ ][ ۴۸۳ ][ ۴۸۴ ][ ۴۸۵ ][ ۴۸۶ ][ ۴۸۷ ][ ۴۸۸ ][ ۴۸۹ ][ ۴۹۰ ][ ۴۹۱ ][ ۴۹۲ ][ ۴۹۳ ][ ۴۹۴ ][ ۴۹۵ ][ ۴۹۶ ][ ۴۹۷ ][ ۴۹۸ ][ ۴۹۹ ][ ۵۰۰ ][ ۵۰۱ ][ ۵۰۲ ][ ۵۰۳ ][ ۵۰۴ ][ ۵۰۵ ][ ۵۰۶ ][ ۵۰۷ ][ ۵۰۸ ][ ۵۰۹ ][ ۵۱۰ ][ ۵۱۱ ][ ۵۱۲ ][ ۵۱۳ ][ ۵۱۴ ][ ۵۱۵ ][ ۵۱۶ ][ ۵۱۷ ][ ۵۱۸ ][ ۵۱۹ ][ ۵۲۰ ][ ۵۲۱ ][ ۵۲۲ ][ ۵۲۳ ][ ۵۲۴ ][ ۵۲۵ ][ ۵۲۶ ][ ۵۲۷ ][ ۵۲۸ ][ ۵۲۹ ][ ۵۳۰ ][ ۵۳۱ ][ ۵۳۲ ][ ۵۳۳ ][ ۵۳۴ ][ ۵۳۵ ][ ۵۳۶ ][ ۵۳۷ ][ ۵۳۸ ][ ۵۳۹ ][ ۵۴۰ ][ ۵۴۱ ][ ۵۴۲ ][ ۵۴۳ ][ ۵۴۴ ][ ۵۴۵ ][ ۵۴۶ ][ ۵۴۷ ][ ۵۴۸ ][ ۵۴۹ ][ ۵۵۰ ][ ۵۵۱ ][ ۵۵۲ ][ ۵۵۳ ][ ۵۵۴ ][ ۵۵۵ ][ ۵۵۶ ][ ۵۵۷ ][ ۵۵۸ ][ ۵۵۹ ][ ۵۶۰ ][ ۵۶۱ ][ ۵۶۲ ][ ۵۶۳ ][ ۵۶۴ ][ ۵۶۵ ][ ۵۶۶ ][ ۵۶۷ ][ ۵۶۸ ][ ۵۶۹ ][ ۵۷۰ ][ ۵۷۱ ][ ۵۷۲ ][ ۵۷۳ ][ ۵۷۴ ][