مشاوره مديريت - آموزش مديريت - آموزش فروشندگي حرفه‌اي
 
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 3371
دیروز : 3843
افراد آنلاین : 13
همه : 5297703

-       دستگاه هاي پخش نوار  شامل دستگاه پخش نوار  ريل، CD، كاست براي پخش مصاحبه ها، پيام هاي تجارتي، آرم خبر، موسيقي . گوينده با شناخت طرز كار  اين دستگاه ها تسلط بيشتري بر كار خود در استوديو و ارتباط با دستگاه ها ، پيدا مي كند.

-       چراغ هاي رهنما: چراغ هاي كه معمولاً به رنگ سبز و سرخ مي باشد. روشن بودن چراغ سبز به معني قطع ميكروفون گوينده و براي پخش روي آنتن روشن بودن چراغ سرخ به معني باز بودن ميكروفون و پخش شدن صداي گوينده بر روي خط مي باشد. گوينده بايد در طول گويندگي در استوديو، به اين چراغ توجه داشته باشد.

-       جعبه كليد مقابل گوينده: جعبه ايكه بر روي آن تعدادي دكمه و كليد وجود دارد كه گوينده مي تواند به كمك آن ها ميكروفون خود يا ميكروفون تماس متقابل را روشن يا خاموش كند .

 -       ساعت استوديو: يكي از مهمترين ابزار هايي است كه گوينده با آن سر وكار دارد. در بسياري از موارد سر دبير يا تهيه كننده از گوينده مي خواهد كه در زمان مشخصي با شنونده گان خدا حافظي كند يا  گفتن خبر در زمان مشخصي به پايان رسد ، در چنين شرايطي توجه به ساعت استوديو و هماهنگي گفتار پاياني با زمان مشخص شده بسيار مهم است. عدم توجه گوينده به محدوده زمان مي تواند موجب بروز اختلال در روند برنامه هاي راديويي و جدول پخش برنامه ها گردد.

منبع :

http://www.art-of-anouncing.blogfa.com/8705.aspx


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۰۳:۵۷ ] [ مشاوره مديريت ]

مقدمه ي اول :  


قبل از گوينده شدن بايد شنونده خوبي بود. هر گوينده تازه كاري بايد در ابتدا مدت زيادي را صرف شنيدن كند، شنيدن سخنان و گفتار كساني كه به اين حرفه مشغولند ، ما را از زيبايي و لطافت كلام يا برعكس از ناهنجاري ها و اشكالات موجود در بيانشان ، آگاه مي سازد كه دراين صورت، گوينده تازه كار مي تواند از محسنات آن ها ، استفاده كند و از اشكالاتشان پرهيز كند (بايد توجه داشت اين نكته به منزله تقليد صدا از آن ها نيست)


مقدمه ي دوم :


اهميت مهارت رو خواني:


در شرايطي كه مستقيماً خبري از اتاق فرمان دريافت مي شود و فرصتي براي ويرايش وجود ندارد كه اصطلاحاً به آن ببر و بخوان مي گويند ، گوينده ي خبر بايد از مهارت رو خواني بالايي بر خور دار باشد .

بروز مشكلاتي درنوع بيان (صدا در بيان) :


در مواردي ، با وجود اين كه دستگاه هاي تنفسي و صوتي ، به طور مناسب كار مي كنند باز هم ممكن است طرز بيان رضايت فصل و مطلوب نباشد. دراين حالت پنج مشكل اساسي مي تواند وجود داشته باشد:


   (يكنواختي - زير و بمي غير معمول - الگوي قابل پيشبيني - الگوي پاياني -  حالت زوزه )


1-         عدم توانايي در تغيير زير و بمي صدا، طرز بياني يكنواخت را پديد مي آورد. صداي يكنواخت براي شنيدن كسل كننده است ، ضمن اين كه براي تار هاي صوتي خود گوينده نيز آزرد گي به وجود مي آورد. فرديكه بنا بر اين بايد به تفاوت ها و تغييرات ظريف در بالا و پايين بردن ارتفاع صدا ، توجه كنيم.


2-  بعضي از افراد تلاش مي كنند تا خارج از محدوده زير و بمي صدايشان ، حركت كنند يا خيلي بالا يا خيلي پايين  بروند. اين صداي غير معمول و خارج از محدوده مشكل ايجاد مي كند. مثل بعضي از گزارشگران كه در گزارش هايي بين هياهوي جمعيت پس از گزارش صدايشان مي گيرد . در مجموع با انتخاب يك محدوده ، زير و بمي مناسب با آرامش و حس طبيعي در صدا مي توان صداي خود را مطلوب تر كرد.

3-   يك طرز بيان اشتباه استفاده الگوي قابل پيشبيني است كه با يك ريتم فراز و نشيب دار متناوب بروز مي كند. در واقع يك الگوي صداي قابل پيش بيني كه با پهناي مصنوعي و نو سازي هاي زير و بمي مشخصي مثل خواننده موسيقي پاپ، بروز مي كند، اين مشكل را با شناخت و سازگاري با يك ضرب آهنگ گفتاري طبيعي مي توان برطرف كرد.

4-   بسياري از افراد، عبارات و جمله هاي خود را با زير و بمي مشابهي تمام مي كنند (مثلا فيد مي كنند). كه اين ، خسته كننده و خواهد بود.

5-   يك صداي جيغ گونه در اثر صحبت كردن با زير و بمي بسيار بالا و كشيدن حروف صدا دار پديد مي آيد. مثل (اُ اُ اُ اُ اُ اُ ميد وارم....) . ، نخستين گام در برطرف كردن آن استفاده از زير و بمي بهتر و نكشيدن حروف صدا دار مي توان آنرا بهبود فصليد.


صداي زوزه گونه گاهي اوقات  با تلفظ اشتباه در بيني توليد مي شود و دليل اين امر عمدتاً هواي زيادي است كه در طول گفتار به سمت بيني منحرف مي شود كه گاهي ناشي از خستگي است .

تنفس

بسياري از صدا هاي نامطلوب محصول عدم كنترل صحيح تنفس و استيل نادرست بدن هستند. اگر چه تنفس يك عمل خود كار است، اما تنفس صحيح نقش مهمي در توليد صداي زيبا و دلنشين و برخورداري از برد و حجم صداي مناسب دارد .

 مشكلاتي كه در اثر تنفس غلط به وجود مي آيد

قسمت اول :


1-   صداي نفس دار يا صداي كه نفس در آن شنيده مي شود (فسه ي بيش از حد)


۲-              صداي كم قدرت .


۳-             فلزي بودن صدا .


۴-           تغيير صدا در بلند مدت .


۵-            خستگي زود هنگام تار هاي صوتي و حنجره .


۶-            كاهش ناگهاني حجم صدا .


  قسمت دوم :                                            


وضعيت مناسب بدن، آرامش دستگاه صوتي و تنفس صحيح به تقويت عادات مطلوب و حذف عادات غلط احتياج دارد.  تنفس صحيح نخستين گام مهم براي يك گوينده است.


تنفس ديافراگمي را تنفس صحيح مي گويند .

قسمت سوم  :


اگر خسته باشيد خيلي زود در صداي شما نمايانگر مي شود. يك صداي خسته معمولاً ارتفاع بالا و قدرت كمي دارد كه به اصطلاح صداي جيغ شده ناميده مي شود . كه راجع به استراحت مناسب قبلا بحث شد .

منبع :

http://www.art-of-anouncing.blogfa.com/post-23.aspx


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۰۳:۵۶ ] [ مشاوره مديريت ]

آموختن فن بيان يعني فراگيري اصول و قواعد بيان درست

اغلب گويندگي يا  فن بيان را مختص قشر خاصي از هنرمندان مي دانند و فراگيري آن را فقط نياز آنان مي دانند اما حقيقت اين است كه همه ي كساني كه از نعمت زبان برخورداند نياز به آموختن اين فن دارد البته هنرمنداني كه با صدا سروكار دارند بايد اين فن را كاملا حرفه اي آموزش ببينند و آن را هنرمندانه به كار ببرند .

بيان درست نياز همه متكلمان زمين است .

و هنر بيان نياز همه ي  هنرمنداني است كه به نحوي با صدا سر و كار دارند .

منبع :

http://www.art-of-anouncing.blogfa.com/8805.aspx


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۰۳:۵۵ ] [ مشاوره مديريت ]

همه ي عزيزان توجه داشته باشند صرفا داشتن صداي خوب دليل بر گوينده بودن نيست . صداي خوب لازم هست ولي كافي نيست ما زماني مي توانيم گوينده باشيم كه فن بيان درستي داشته باشيم و زماني مي توانيم گوينده ي خوبي باشيم كه علاوه بر فن بيان درست از ذوق هنري مطلوبي برخوردار باشيم و مهم تر از همه ي اين ها آموزش گويندگي را ديده باشيم. گوينده ها مي روند ولي گويندگي مي ماند، چرخه سرجايش است، هيچ كس تا زماني كه دوره گويندگي را طي نكنند و قدرت تبيين و انتقال مفاهيم متن را بلد نباشند حق ندارند روي صندلي اجرا بنشيند پس هر كس كه توانايي به انجام رساندن رسالت گويندگي دارد به اين سو بيايد .

منبع :

http://www.art-of-anouncing.blogfa.com/8806.aspx


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۴:۰۳:۵۵ ] [ مشاوره مديريت ]


  يكي از تمرينات بسيار مفيد براي درست بيان كردن 

حروف اغراق در تلفظ آن هاست

متن را بخوانيد و در حروف مختلفش اغراق كنيد مثلا وقتي مي گوييد ماندگار علاوه بر اين كه فك خود را تا حد زيادي باز مي كنيد  در هنگام تلفظ مصوت  ( ا ) (e) بايد گونه هايتان آنقدر بالا بروند تا چشم هايتان را از حالت باز بودن كامل خارج كند و آن را نيمه باز نگه دارد . و اين كه حروف مختلف صور مختلفي براي اغراق دارند كه نياز به آموزش تصويري دارد. در نظر داشته باشيد كه اين فقط يك تمرين است براي باز شدن ماهيچه هاي فك و روان شدن لب كه اين دو از عوامل اصلي تپق زدن در اجرا محسوب مي شوند پس در اجرا م