مشاوره مديريت - آموزش مديريت - آموزش فروشندگي حرفه‌اي
 
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 11967
دیروز : 33302
افراد آنلاین : 37
همه : 4340449

رسانه‌هاى متفاوت و مفاهيم متعدد بُردِ رسانه‌اى : روزنامه ها يا نشريات ادواري

حداقل چهار معيار متفاوت براى تعريف جذب مخاطبان به پيش مى‌نهد كه هر يك براى يكى از منافع سازمانى حائز اهميت است كه عبارتند از: جماعت روزنامه‌خوان و مجله‌خوان بالقوه و بالفعل - مخاطبان خوانند يك نوع نشريه يا نشريه خاص - خوانندگان خريدار روزنامه‌ها و نشريات - مخاطبان داخلى بخش‌ها و يا قسمت‌هاى مختلف يك روزنامه يا مجله خاص)

 مخاطبان داخلى بخش‌ها يا قسمت‌هاى مختلف يك روزنامه يا مجله خاصمثلاً ما مى‌توانيم از مخاطبان دائمى مطالب ورزشي، تخليلى - جنايي، يا خبرهاى بين‌المللى نام ببريم. اين نوع از مخاطبان را معمولاً تنها مى‌توان بر اساس داده‌هاى بررسى‌هاى نمونه‌اى برآورد نمود حال آنكه برآوردها هيچ‌گاه نمى‌توانند دقيق باشند. در اينجا، همچنين مى‌توانيم مخاطبان را بر اساس ميزان توجه و مدت زمانى كه صرف خواندن نشريه مى‌كنند، تفكيك كنيم: روزنامه‌خوان متعهد قطعاً با خواننده تصادفى يا كوتاه مدت تفاوت دارد.  خوانندگان خريدار روزنامه‌ها و نشرياتگستره اين تعريف ممكن است به خاطر اهداف عملى با تعداد نسخه‌هاى فروخته شده يكسان تلقى شود، هرچند نمى‌توان فروش را با خواندن برابر دانست. همچنين، تمايز بين مشتركين دائمى با خريداران اتفاقى تك شماره‌اى براى ناشران حائز اهميت است، در حالى كه شايد براى آگهى‌دهنده مهم نباشد.  جماعت روزنامه‌خوان / مجله‌خوان بالقوه يا بالفعلاين مقوله بيش از يك ما به ازاء خارجى دارد چون مى‌توان آن را با سواد خواندن، دسترسى به مواد قابل خواند، يا استمرار خواند تعريف كرد. در برخى شرائط، جماعت خواننده كل جمعيت بزرگسال شامل مى‌شود، اما ظاهراً استمرار و تواتر خواندن اُفت و خيز زيادى دارد.  مخاطبان خواننده يك نوع نشريه يا يك نشريه خاصتعداد اين مخاطبان قاعدتاً بيش‌تر از تعداد نسخه‌هاى فروخته شده است چون معمولاً هر نشريه را بيش از يك نفر مى‌خوانند - به خصوص نسخه‌هايى كه توسط خانواده‌ها يا خانوارها خريدارى مى‌شوند. اين مقوله معادل افرادى است كه نشريه به آن‌ها مى‌رسد و بعضاً هم مخاطبان انباشته يا شمارگان كل آن نشريه ناميده مى‌شوند. تعداد مخاطبان خواننده يك نشريه را معمولاً مى‌توان بر اساس ميانگين خوانندگان شماره‌هاى متعدد آن نشريه سنجيد و اين نوع مخاطب است كه براى آگهى دهنده‌ها بيش‌ترين اهميت را دارد. عموماً نيز نشرياتى كه با تواتر كم‌ترى منتشر مى‌شوند و نيز نشريات گران‌قيمت (مانند مجله پر زرق و برق) به نسبت بُردِ بيش‌ترى براى فروش دارند.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۵:۳۵ ] [ مشاوره مديريت ]

رسانه‌هاى متفاوت و مفاهيم متعدد بُردِ رسانه‌اى : سينما
مخاطبان فيلم‌ها، موضوع تقسيم‌بندى‌هاى بيش‌ترى بوده‌اند. مخاطبان فيلم‌ها در سا ل‌هاى اوليه سينما بر اساس ميزان فروش بليت برآورد مى‌شدند و آمار فروش گيشه هر فيلم مى‌توانست تعداد كل تماشاگران (مخاطبان) آن را نشان دهد. اين همان مقوله مخاطبان خريدار است. هنوز هم ميزان محبوبيت فيلم‌ها بر اساس كل درآمد حاصل از فروش بليط رتبه‌بندى مى‌شود، هرچند روش فوق اطلاع ناچيزى به دست مى‌دهد. آمار فروش بليط يا ساير داده‌هاى مالى به هيچ‌وجه گستره و تركيب‌بندى جماعت سينمارو را نشان نمى‌دهد: جماعتى كه به عنوان قسمتى از كل جمعيت به طور منظم به سينما مى‌رود و تركيب‌بندى اجتماعى خاص خود را دارد. اطلاعات فوق را تنها مى‌توان از طريق بررسى مخاطبان واقعى يا كل مردم به دست آورد.در حال حاضر، حداقل سه راه عمده ديگر براى پيوستن به مخاطبان خريدار يك فيلم وجود دارد: كرايه كردن فيلم بر روى نوار ويدئويي، خريدن فيلم‌هاى ويدئويي، و ديدن فيلم‌ها از طريق يك كانال كابلى يا ماهواره‌اى ويژه فيلم (يا از طريق پخش فيلم ويدئويى درخواستي). در هر سه مورد هم پرداخت پول مى‌تواند به معناى رسيدن فيلم به چند بيننده باشد.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۵:۳۴ ] [ مشاوره مديريت ]

رسانه‌هاى متفاوت و مفاهيم متعدد بُردِ رسانه‌اى : راديو و تلويزيون

مخاطبان راديو و تلويزيون از نظر مفهومى بسيار شبيه هم‌اند، هرچند به ويژه به لحاظ شرائط استفاده تفاوت‌هايى نيز دارند. مخاطبان بالقوه هر دو رسانه شامل تمام افرادى مى‌شوند كه داراى دستگاه گيرنده هستند يا امكان دسترسى به ‌آن را دارند. مخاطبان بالقوه را مى‌توان بر مبناى مجموعه افراد يا خانوارها تعريف كرد، چون مالكيت دستگاه گيرنده، بيش از آن كه امرى فردى باشد، غالباً مربوط به كل خانواده يا خانوار است. البته مالكيت خانوادگى مدت‌ها است كه در مورد راديو از بين رفته و در خصوص تلويزين هم، به تدريج مالكيت چند دستگاه در خانواده‌ها رواج مى‌يابد. مقوله دوم از مخاطبان راديو و تلويزيون، مخاطبان منظم آن‌ها است - يعنى آن‌هايى كه تقريباً به طور مستمر و منظم از گيرنده‌هاى خود استفاده مى‌كنند (چون بين دارندگان گيرنده‌ها عده‌اى هستند كه غيربيننده و غيرشنونده‌ هستند) و تازه بايد بين اين نوع از مخاطبان تمايزهاى مهمى بر اساس ميزان استفاده از رسانه و نوع پيوند و قرابت ذهنى با آن قائل شد.

اين بحث ما را به اين سؤال مى‌رساند كه آيا ديدن و شنيدن برنامه‌هاى راديو و تلويزيون فعاليت اصلى مخاطبان است يا فعاليت جانبى و ثانويه آن‌ها؟ اين سؤال از آنجا مطرح مى‌شود كه ديدن و شنيدن مى‌توانند همراه با ديگر فعاليت‌ها انجام شوند و معمولاً هم مى‌شوند، هرچند چنين چيزى در مورد راديو عملى‌تر است. اين مسأله به لحاژ نظرى چندان مهم نيست اما در كار سنجش تأثير زيادى دارد. علاوه بر تعاريف فوق، ما نيازمند شناسايى مخاطبان واقعى راديو و تلويزين نيز هستم - مخاطبانى كه در برابر يك برنامه معين قرار مى‌گيرند.مخاطبان غيرمتعارف‌ترى را هم مى‌توان تعيين نمود و مثلاً مى‌توان به مخاطبان تابلوها و صفحه‌هاى ويدئويى خياباني، نامه مستقيم، اوديوتكست (متن صوتي)، بازاريابى تلفني، و نظائر اين‌ها اشاره نمود. امروزه، رسانه‌هاى بسيارى وجود دارند كه بحث در خصوص يكايك آن‌ها چندان مفيد نمى‌تواند بود. رسانه‌هاى قديمي در حال تغيير محتواى خود هستند و در نتيجه كاربردهاى آنها نيز تغيير مى‌كنند. اصطلاحات و تعاريف ارائه شده در اين بخش ثابت و لايتغير نيستند، اما به هر حال، اصول مربوط به طبقه‌بندى مخاطبان همچنان ثابت بوده‌اند و ما مى‌توانيم آن‌ها را براى شناختن شرائط جديد به كار گيريم.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۵:۳۳ ] [ مشاوره مديريت ]

رسانه‌هاى متفاوت و مفاهيم متعدد بُردِ رسانه‌اى : كتاب

از مخاطبان رسانه كتاب دو تعريف عمده ارائه شده است: آنان‌كه به طور مرتب كتاب مى‌خوانند (جماعت كتابخوان) و آن‌هايى كه كتاب مى‌خرند (بازار كتاب). برخى از خريداران كتاب در زمره جماعت كتابخوان قرار ندارند و جماعت كتابخوان نيز - به دليل وجود امكانات امانت گرفتن كتاب، استفاده مشترك افراد خانواده و نظاير اين‌ها - داراى گستره‌اى عين جماعت خريدار كتاب نيست. دو مقوله فوق نه باهم جمع مى‌شوند و نه انطباق كاملى دارند. گذشته از اين، جز اطلاعاتى كه مى‌توان از آمار امانات كتابخانه‌ها يا فروش كتابفروشى‌ها استخراج نمود، ديگر به ندرت اطلاعى در مورد هر يك از دو تعريف مذكور وجود دارد. البته مفهوم مخاطبان يك كتاب خاص ابهام اندكى دارد و شامل مجموعه خوانندگان واقعى آن كتاب در يك زمان مشخص مى‌شود، هر چند كه مرزهاى اين مخاطبان چندان هم بديهى و مسلم نيستند.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۵:۳۲ ] [ مشاوره مديريت ]

مسائل برد رسانه اي : رتبه بندي مخاطبان

مخاطب بودن نه تنها به ميزان بلكه به نوع خاص نيز مربوط مى‌شود. درخصوص ميزان مخاطب بودن، سطوح احتمالى زيادى از نظر توجه و مشاركت آگاهانه (و نيز درجات مختلف استمرار و تداوم) در عضويت در بين مخاطبان رسانه‌اى وجود دارند كه مى‌توان آنها را فقط به‌صورتى خام در رتبه‌بندى‌هاى مخاطبان (درصدهاى كلى مربوط به مخاطبان در دسترس يا بالقوه) بيان نمود. همان‌گونه كه درو و ويور (Drew & Weaver, 1990) خاطرنشان كرده‌اند، غالباً تفكيك دقيق بين ميزان توجه به رسانه‌ها و فراوانى قرار گرفتن در معرض آنها - به‌ويژه آنگاه كه سؤال‌هاى مربوط به اثرات بالقوهٔ رسانه‌ها - مطرح باشند - حائز اهميّت است.كيفيت مخاطب بودن هم ابعاد مختلفى دارد كه بايد در نظر گرفته‌عبارت ديگر، پيوسته از تنوع بيش از عدم تنوع دفاع شده است.پس از مسألهٔ مطلوب‌ترين شكل مخاطبان، مى‌توانيم دو شكل اصلى از تنوع مخاطبان را بشناسيم كه كم‌وبيش بازتابى از همان تمايز بين ناهمگنى و همگنى است. يكى از اين دو معمولاً با عنوان تنوع داخلى خوانده مى‌شود و ديگرى با عنوان تنوع خارجي. اصطلاح تنوع داخلى زمانى به‌كار مى‌رود كه يك رسانه بتواند مخاطبان اجتماعاً ناهمگن (و غالباً فراوان) را جذب كرده در دسترس مخاطبان خود قرار دهد. كانال‌هاى تلويزيون‌هاى ملّى در بيشتر كشورها، و نيز روزنامه‌هاى شهرى يا محلي، در اين مقوله جا دارند. اين رسانه‌ها نوعاً براى هر كسى چيزى دارند و محتواى آنها اطلاعات عينى و گستره‌اى از عقايد متفاوت را شامل مى‌شود، بدون آنكه جانبدارى خاصى را نشان دهد.در سوى ديگر، مدل تنوع خارجي كانال رسانه‌اى را مفروض مى‌دارد كه تحريريه‌اى خاص خود دارد يا محتواى گزينش‌ شده‌اى به مخاطبانى مشخص ارائه مى‌كند. در اينجا، گزينش برنامه‌ها براساس سياست، مذهب، شيوهٔ زندگي، ترجيحات فرهنگي، يا ديگر اصول صورت مى‌گيرد. مخاطبان جذب شده نيز احتمالاً همگن هستند، هرچند كه مخاطبان كل سيستم رسانه‌اى متنوع خواهند بود. نشريات وابسته به احزاب سياسى - كه ديگر عمدتاً منقرض شده‌اند - آشكارترين نمونه از اين نوع رسانه‌ها بودند، هرچند كه نشريات ادواري، به‌دنبال فروكش كردن استقبال از مجلات عمومي، هنوز هم غالباً پيرو چنين الگويى از تنوع مخاطبان هستند (van Zuylen, 1977).هر دو مدل تنوع داخلى و خارجى مى‌توانند هم‌زمان در درون يك سيستم رسانه‌اى وجود داشته باشند، اما به انحاء مختلف در مورد رسانه‌هاى متفاوت اطلاق شوند. نشريات ادوارى ظاهراً به‌بهترين شكل قادر هستند الگوى خارجى مربوط به مخاطبان همگن اما متفرق را ارائه كنند، در حالى كه تلويزيون و روزنامه‌ها عمدتاً براساس الگوى تنوع داخلى گسترش يافته‌اند. فن‌آورى‌هاى رسانه‌اى جديد هم، با گسترش پخش خاص و الگوى استفاده از رسانهٔ مراجعه‌اي، به الگوى تنوع خارجى مخاطبان تمايل دارند. اين فن‌آورى‌ها توان آن را دارند تا كانال‌هاى تلويزيونى تخصصى‌تر (فيلم، اخبار، ورزش، هنر، و غيره) و نيز انواع خدمات اطلاع‌رسانى مطابق با نيازهاى مختلف را ارائه دهند.برخى روندهاى اجتماعى معاصر - به‌خصوص تضعيف اختلاف‌هاى ايدئولوژيك ومصرف‌گرايى فزاينده - نيز ظاهراً به‌طور مستقل مدل تنوع داخلى را تقويت مى‌كنند. ديگر روندهاى اجتماعى (نظير كنترل اجتماعى ضعيف‌تر، نابرابرى‌هاى اجتماعى بيشتر، و تحريك بيشتر) هم مى‌توانند به جامعه و سيستم‌هاى رسانه‌اى تفكيك شده‌تر بيانجامند. البته، به‌احتمال زياد، مسأله، افزايش يا كاهش تفكيك اجتماعى نيست، بلكه تغيير به‌وجود آمده در اهميّت نسبى اثرهاى متفاوت است. به‌عنوان نمونه، شيوهٔ زندگى و سليقه، و حتى خود رسانه‌هاى جمعي، به‌عنوان منشأ تفكيك اجتماعي، نسبت به سياست و مذهب، توان بيشترى دارند. در چنين حالتي، و به‌شرط آنكه كانال‌هاى رسانه‌اى هم افزايش يابند، ما بايد در انتظار تفكيك بيشتر مخاطبان باشيم. چنين نتيجه‌اي، هرچند متناقض مى‌نمايد، مى‌تواند نشان‌دهندهٔ رشد الگوى تنوع خارجى مخاطبان نيز باشد.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۵:۳۱ ] [ مشاوره مديريت ]

مسائل برد رسانه اي : تركيب‌بندى مخاطبان

در مراحل اوليهٔ مطالعهٔ مخاطبان رسانه‌ها مشخص شد كه استفاده از رسانه‌ها پيوند عميقى با ساير مشخصه‌هاى اجتماعى - جمعيّت‌شناختى - به ويژه با سن، درآمد، جنسيت، شغل (و تركيب‌هاى متفاوت اين عوامل) - دارد. اين پژوهش‌ها معلوم كردند كه حتى اگر مخاطبان از جمع سادهٔ تك‌تك افراد هم شكل بگيرد، باز هم شكل‌گيرى آن‌ها نتيجهٔ وجود نيروهاى فعال در محيط اجتماعى آنها بوده است كه به ايجاد الگوهاى متمايزى در تركيب كلى آنها منجر شده‌اند. هرقدر كه گزينه‌هاى بيشترى در دسترس مردم قرار گرفته، آنها نيز براساس علايق يا نيازهاى مختلف خود توانسته‌اند بيشتر به انتخاب رسانه دست بزنند.(Sears & Freedman, 1971; Zillma, & Bryant). همچنين، تمايلات طبيعى فوق با تلاش‌ رسانه‌ها براى جذب گروه‌هاى مختلف اجتماعى تشديد شده است.در نتيجهٔ تغييرات فوق، امروزه بيشتر رسانه‌ها داراى مخاطبانى با الگوهاى پايدا[ ۸۰۱ ][ ۸۰۲ ][ ۸۰۳ ][ ۸۰۴ ][ ۸۰۵ ][ ۸۰۶ ][ ۸۰۷ ][ ۸۰۸ ][ ۸۰۹ ][ ۸۱۰ ][ ۸۱۱ ][ ۸۱۲ ][ ۸۱۳ ][ ۸۱۴ ][ ۸۱۵ ][ ۸۱۶ ][ ۸۱۷ ][ ۸۱۸ ][ ۸۱۹ ][ ۸۲۰ ][ ۸۲۱ ][ ۸۲۲ ][ ۸۲۳ ][ ۸۲۴ ][ ۸۲۵ ][ ۸۲۶ ][ ۸۲۷ ][ ۸۲۸ ][ ۸۲۹ ][ ۸۳۰ ][ ۸۳۱ ][ ۸۳۲ ][ ۸۳۳ ][ ۸۳۴ ][ ۸۳۵ ][ ۸۳۶ ][ ۸۳۷ ][ ۸۳۸ ][ ۸۳۹ ][ ۸۴۰ ][ ۸۴۱ ][ ۸۴۲ ][ ۸۴۳ ][ ۸۴۴ ][ ۸۴۵ ][ ۸۴۶ ][ ۸۴۷ ][ ۸۴۸ ][ ۸۴۹ ][ ۸۵۰ ][ ۸۵۱ ][ ۸۵۲ ][ ۸۵۳ ][ ۸۵۴ ][ ۸۵۵ ][ ۸۵۶ ][ ۸۵۷ ][ ۸۵۸ ][ ۸۵۹ ][ ۸۶۰ ][ ۸۶۱ ][ ۸۶۲ ][ ۸۶۳ ][ ۸۶۴ ][ ۸۶۵ ][ ۸۶۶ ][ ۸۶۷ ][ ۸۶۸ ][ ۸۶۹ ][ ۸۷۰ ][ ۸۷۱ ][ ۸۷۲ ][ ۸۷۳ ][ ۸۷۴ ][ ۸۷۵ ][ ۸۷۶ ][ ۸۷۷ ][ ۸۷۸ ][ ۸۷۹ ][ ۸۸۰ ][ ۸۸۱ ][ ۸۸۲ ][ ۸۸۳ ][ ۸۸۴ ][ ۸۸۵ ][ ۸۸۶ ][ ۸۸۷ ][ ۸۸۸ ][ ۸۸۹ ][ ۸۹۰ ][ ۸۹۱ ][ ۸۹۲ ][ ۸۹۳ ][ ۸۹۴ ][ ۸۹۵ ][ ۸۹۶ ][ ۸۹۷ ][ ۸۹۸ ][ ۸۹۹ ][ ۹۰۰ ][ ۹۰۱ ][ ۹۰۲ ][ ۹۰۳ ][ ۹۰۴ ][ ۹۰۵ ][ ۹۰۶ ][ ۹۰۷ ][ ۹۰۸ ][ ۹۰۹ ][ ۹۱۰ ][ ۹۱۱ ][ ۹۱۲ ][ ۹۱۳ ][ ۹۱۴ ][ ۹۱۵ ][ ۹۱۶ ][ ۹۱۷ ][ ۹۱۸ ][ ۹۱۹ ][ ۹۲۰ ][ ۹۲۱ ][ ۹۲۲ ][ ۹۲۳ ][ ۹۲۴ ][ ۹۲۵ ][ ۹۲۶ ][ ۹۲۷ ][ ۹۲۸ ][ ۹۲۹ ][ ۹۳۰ ][ ۹۳۱ ][ ۹۳۲ ][ ۹۳۳ ][ ۹۳۴ ][ ۹۳۵ ][ ۹۳۶ ][ ۹۳۷ ][ ۹۳۸ ][ ۹۳۹ ][ ۹۴۰ ][ ۹۴۱ ][ ۹۴۲ ][ ۹۴۳ ][ ۹۴۴ ][ ۹۴۵ ][ ۹۴۶ ][ ۹۴۷ ][ ۹۴۸ ][ ۹۴۹ ][ ۹۵۰ ][ ۹۵۱ ][ ۹۵۲ ][ ۹۵۳ ][ ۹۵۴ ][ ۹۵۵ ][ ۹۵۶ ][ ۹۵۷ ][ ۹۵۸ ][ ۹۵۹ ][ ۹۶۰ ][ ۹۶۱ ][ ۹۶۲ ][ ۹۶۳ ][ ۹۶۴ ][ ۹۶۵ ][ ۹۶۶ ][ ۹۶۷ ][ ۹۶۸ ][ ۹۶۹ ][ ۹۷۰ ][ ۹۷۱ ][ ۹۷۲ ][ ۹۷۳ ][ ۹۷۴ ][ ۹۷۵ ][ ۹۷۶ ][ ۹۷۷ ][ ۹۷۸ ][ ۹۷۹ ][ ۹۸۰ ][ ۹۸۱ ][ ۹۸۲ ][ ۹۸۳ ][ ۹۸۴ ][ ۹۸۵ ][ ۹۸۶ ][ ۹۸۷ ][ ۹۸۸ ][ ۹۸۹ ][ ۹۹۰ ][ ۹۹۱ ][ ۹۹۲ ][ ۹۹۳ ][ ۹۹۴ ][ ۹۹۵ ][ ۹۹۶ ][ ۹۹۷ ][ ۹۹۸ ][ ۹۹۹ ][ ۱۰۰۰ ][ ۱۰۰۱ ][ ۱۰۰۲ ][ ۱۰۰۳ ][ ۱۰۰۴ ][ ۱۰۰۵ ][ ۱۰۰۶ ][ ۱۰۰۷ ][ ۱۰۰۸ ][ ۱۰۰۹ ][ ۱۰۱۰ ][ ۱۰۱۱ ][ ۱۰۱۲ ][ ۱۰۱۳ ][ ۱۰۱۴ ][ ۱۰۱۵ ][ ۱۰۱۶ ][ ۱۰۱۷ ][ ۱۰۱۸ ][ ۱۰۱۹ ][ ۱۰۲۰ ][ ۱۰۲۱ ][ ۱۰۲۲ ][ ۱۰۲۳ ][ ۱۰۲۴ ][ ۱۰۲۵ ][ ۱۰۲۶ ][ ۱۰۲۷ ][ ۱۰۲۸ ][ ۱۰۲۹ ][ ۱۰۳۰ ][ ۱۰۳۱ ][ ۱۰۳۲ ][ ۱۰۳۳ ][ ۱۰۳۴ ][ ۱۰۳۵ ][ ۱۰۳۶ ][ ۱۰۳۷ ][ ۱۰۳۸ ][ ۱۰۳۹ ][ ۱۰۴۰ ][ ۱۰۴۱ ][ ۱۰۴۲ ][ ۱۰۴۳ ][ ۱۰۴۴ ][ ۱۰۴۵ ][ ۱۰۴۶ ][ ۱۰۴۷ ][ ۱۰۴۸ ][ ۱۰۴۹ ][ ۱۰۵۰ ][ ۱۰۵۱ ][ ۱۰۵۲ ][ ۱۰۵۳ ][ ۱۰۵۴ ][ ۱۰۵۵ ][ ۱۰۵۶ ][ ۱۰۵۷ ][ ۱۰۵۸ ][ ۱۰۵۹ ][ ۱۰۶۰ ][ ۱۰۶۱ ][ ۱۰۶۲ ][ ۱۰۶۳ ][ ۱۰۶۴ ][ ۱۰۶۵ ][ ۱۰۶۶ ][ ۱۰۶۷ ][ ۱۰۶۸ ][ ۱۰۶۹ ][ ۱۰۷۰ ][ ۱۰۷۱ ][ ۱۰۷۲ ][ ۱۰۷۳ ][ ۱۰۷۴ ][ ۱۰۷۵ ][ ۱۰۷۶ ][ ۱۰۷۷ ][ ۱۰۷۸ ][ ۱۰۷۹ ][ ۱۰۸۰ ][ ۱۰۸۱ ][ ۱۰۸۲ ][ ۱۰۸۳ ][ ۱۰۸۴ ][ ۱۰۸۵ ][ ۱۰۸۶ ][ ۱۰۸۷ ][ ۱۰۸۸ ][ ۱۰۸۹ ][ ۱۰۹۰ ][ ۱۰۹۱ ][ ۱۰۹۲ ][ ۱۰۹۳ ][ ۱۰۹۴ ][ ۱۰۹۵ ][ ۱۰۹۶ ][ ۱۰۹۷ ]

.: Weblog Themes By iranblag :.

درباره وبلاگ

تيم مشاوران مديريت ايران IranMCT ----------------- http://iranmct.com ---------------- Iran Management Consultants Team
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب
شمارنده
شرکت مشاوره مدیریتبازارسازی مدیریت بازاریابی. بازدید تحقیقات بازاریابیآموزش مدیریت MBAدلایل ترک تحقیقات بازاریابی تحقیقات مدیریت شرایط سخت بازارکارت امتیازی متوازنارزیابی عملکرد . نمونه مطالعات موردی.برند برندینگانواع برند معرفی 21 نوع متفاوت از برندبرندسازی branding marketing . برندسازی.تحقیقات بازاریابی انگیزه بخش http://marketingbranding.ir سبک مدیریت است مدیریت بازاربازاریابیتحقیقات بازاریابی ویژگی های .حرفه ای مشاوره اموزش مدیریت.شناسایی مشتریان .تحقیقات بازاریابی استفاده از تحقیقات بازار و بازاریابی http://marketingsales.irmarketing مدیریت برندینگ . Business Management ConsultantIran Business Management ConsultantManagement . بازاریابیانواع بازاریابی 127 نوع بازاریابیبازاریابی. بازاریابی MarketingMix آمیختهآمیزه بازاريابیمدیریت بازاریابی. اخبار مدیریت و تجارتمدیریت.مشاوره بازاریابی مدیریت آموزش تکنیک‌های فروشندگی حرفه‌ای فروشندگی. اخبار مدیریت و تجارتبازاریابی برندینگ. http://iranmct.com/news/page/12مدیریت. مدیریت مشاوره بازاریابیآموزش. بیزینس پلن طرح توجیهی طرح business plan. برنامه بازاریابی Marketing Planبازاریابی. مشاوره تبلیغات مشاور تبلیغات مشاور مدیریت management مشاوره مدیریت انواع بازاریابی بازاریابی. Business Planبیرینس پلن طرح توجیهیمدیریت. کلینیک کاشت موی طبیعی آسمان