مشاوره مديريت - آموزش مديريت - آموزش فروشندگي حرفه‌اي
 
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 3020
دیروز : 4574
افراد آنلاین : 12
همه : 5163983
 

همايش بزرگداشت مرحوم محمد تقي فلسفي (5)

 

همايش بزرگداشت محمدتقي فلسفي برگزار شد

خزعلي: فلسفي، شور و شعور و شهود را در كنار هم داشت

  همايش بزرگداشت مرحوم محمدتقي فلسفي امروز، هشتم اسفندماه، در سالن مركز همايشهاي صدا و سيما برگزار شد.

به گزارش آينده روشن، آيت‌الله ابوالقاسم خزعلي، دبير كل بنياد بين المللي غدير و حافظ كل قرآن كريم و نهج البلاغه در همايش بزرگداشت مرحوم محمدتقي فلسفي در يكصدمين سال ولادت او، گفت: در بيان مناقب بزرگ و تاريخ وعظ و خطابه بايد به زبان خود او سخن گفت. 

وي اظهار داشت: زبان، پاره اي از روح انسان است و اگر تنها روح بود، انسان نمي توانست سخن بگويد. اگر روح داراي پرورش زياد، معلومات فراوان و بينش ارجمند باشد، نطق [معطل] نمي‌ماند و شروع به سخن مي‌كند.

وي مرحوم فلسفي را نادره‌اي از نادره‌هاي زمان خواند و تصريح كرد: اگر تمام زبان هاي سخنوران را در يك دهان جمع كنند، زبان فلسفي بر آنها پيروز است. آيت‌الله خزعلي فعاليت مردم را در سه حوزه شور، شعور و شهود تقسيم كرد و اذعان داشت: برخي فقط اهل شعار، برخي اهل قلم و برخي اهل اقدامند. مرحوم فلسفي به هر سه حوزه شور، شعور و شهود توجه مي‌كرد و حتي در ميان تهديدها به فعاليت خود ادامه مي‌داد. 

وي به رعايت جامعه از سوي مرحوم فلسفي اشاره و بيان كرد: مرحوم فلسفي دردمند بود و درمان را كتاب و سنت مي‌دانست. بايد با ورود به مكتب اهل بيت نارسايي‌ها را در كودكان و نوجوانان دور كرد.

وي بر لزوم تشويق همگان به ويژه نوجوان و جوانان به مطالعه كتاب‌هاي مرحوم فلسفي تأكيد كرد و گفت: مرحوم فلسفي اهل شعور بود و مطالب روز را از كتاب و سنت خارج مي‌كرد و به مردم انتقال مي‌داد. 

دبير كل بنياد بين المللي غدير در پايان خواستار قرائت يك جزء از قرآن كريم از سوي حاضران و نثار به روح مرحوم فلسفي شد. 

گفتني است همايش بزرگداشت مرحوم محمدتقي فلسفي، هشتم اسفند با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين ناطق نوري، حجت الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني، آيت‌الله مهدوي كني و آيت‌الله خزعلي در سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد.

منبع :

http://www.bfnews.ir/vdcj8ae8.uqevozsffu.html


امتیاز:
 
بازدید:

حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوري افزود: شيخ فضل الله نوري در مقطعي كه احساس كرد مشروطه از مسير مشروعيتش منحرف شد با بصيرت و بينش، خواهان مشروطه مشروعه شد و در مقابل آن تا پاي جان ايستادگي كرد و اين ابهام انگيزي در زندگي ايشان جفاي به او، تاريخ و روحانيت است. 

وي با اشاره به فراز و نشيب هاي زندگي مرحوم فلسفي بيان كرد: آيت ‌الله فلسفي در مقاطع مختلف تاريخ بر اساس تعبد، تدين، درايت و خردورزي در مقابل انحرافات ايستادگي كرد و در مقاطعي كه خطر كمونيسم و ماركسيسم كشور را تهديد مي‌كرد با هماهنگي رهبر تشيع و آيت‌الله بروجردي در مقابل انحرافات ايستاد. 

وي با اشاره به قيام مرحوم فلسفي به دستور مرجعيت، عليه بهاييت گفت: مرحوم فلسفي در شرايطي كه مسئولان رده بالاي دستگاه رژيم شاه بهايي بودند در كنار ناسزاها و تهمت‌ها ايستاگي كرد. 

وي به بخشي از سخنرانيهاي مرحوم فلسفي در مسجد جامع تهران اشاره كرد و خاطرنشان كرد: مرحوم فلسفي در مقاطع لازمه الهام گرفته از مرجعيت، امامت و ولايت وارد صحنه مبارزه مي‌شد. 

حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوري در پايان افزود: اين همايش با هدف بزرگداشت، تبيين و تحليل گوشه‌اي از خدمات مرحوم فلسفي و جلوگيري از تحريف زندگي پرافتخار اين بزرگوار برگزار شد.

گفتني است همايش بزرگداشت مرحوم محمدتقي فلسفي، هشتم اسفند با حضور حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني و غلام علي حداد عادل، آيت‌الله مهدوي كني و آيت‌الله خزعلي و جمعي از روحانيان در سالن مركز همايش هاي صداوسيما در تهران برگزار شد.

منبع :

http://www.bfnews.ir/vdchvqni.23nz6dftt2.html

 


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۴:۴۹ ] [ مشاوره مديريت ]
  همايش بزرگداشت مرحوم محمد تقي فلسفي (2)
مرحوم فلسفي نقش مهمي در تحول منبر و خطابه در كشور داشت   حداد عادل مرحوم محمدتقي فلسفي را داراي حساسيت بالايي نسبت به مكاتب باطل و مرام هاي گمراه كننده دانست و به مبارزات ايشان در اين مسير اشاره كرد. به گزارش آينده روشن، غلامعلي حداد عادل، رييس مجلس شوراي اسلامي در همايش بزرگداشت مرحوم محمدتقي فلسفي در يكصدمين سال ولادت او با اشاره به نيازمندي ما به شناخت اسرار توفيق او گفت: نسل امروز ما مديون مرحوم فلسفي است. 

وي با اشاره به نقش بي بديل مرحوم فلسفي در دوران مبارزاتش اظهار داشت: مرحوم فلسفي سرمايه‌اي بزرگ براي كشور ايران است. 

وي با اشاره به اجتناب ناپذيري تحول در همه شئون جهان اسلام در دوران معاصر در اثر مواجهه كشور ما و كشورهاي اسلامي با تحول غرب اذعان داشت: برخي تجدد و تحول را در اين مي‌دانستند كه جهان اسلام را به سوي غرب بكشانند و عده ديگري اين تحول را در سوق دادن به اصل اسلام مي‌دانستند. 

حداد عادل پرچمدار تحول در شئون ديني، در عالم اسلام و ايران را امام خميني (ره) خواند و اذعان داشت: نقش امام خميني(ره) در دگرگوني جايگاه دين و ايجاد تحول بيشتر از همه است. 

وي با اشاره به نقش مرحوم فلسفي در تحول منبر و خطابه افزود: به تبع نياز به تحول روحانيت و متحول شدن گفتمان ديني و وعظ خطابه و منبر، مرحوم فلسفي سهم اول را در اين تحولات داشت.

وي با اشاره به نقش مهم مرحوم فلسفي در تحول منبر به عنوان يكي از شئون ديني و رسانه ديني در جامعه گفت: مرحوم فلسفي آگاهي زيادي به مسايل زمان داشت، افكار او كهنه نبود. او به مصداق حديث امام صادق (ع) عالم به زمان بود. 

وي به شناخت تحولات روزگار و آسيب‌هاي جامعه و نيازهاي از سوي مرحوم فلسفي اشاره و تصريح كرد: فلسفي از حسن و عيب هاي جامعه باخبر بود. حسن ها را تقويت و عيبها را با زبان ملايم مطرح و بر طرف مي‌كرد و سعي مي‌كرد معرفي تازه‌اي از اسلام، قرآن و مكتب اهل بيت در جامعه مطرح كند. 

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مرحوم فلسفي به نياز به تحول در منبر تأكيد و سعي مي‌كرد مطالب مفيدي به مردم ارائه كند بدون اين كه تحت تاثير مدر روز قرار گيرد و غرب زدگي منبر ايشان را صدمه بزند. 

وي توجه به تربيت و اخلاق را از جمله ويژگي هاي مرحوم فلسفي برشمرد و گفت: مرحوم فلسفي به مكاتب باطل و مرام‌هاي گمراه كننده توجه و حساسيت داشت و در اين مسير مبارزه مي‌كرد. 

حداد عادل محروم فلسفي را مفسر انقلابي و هنر او را خطابه و سخنوري دانست و اظهار داشت: يكي از اسرار توفيق ايشان تسلط او به زبان و ادب فارسي بود. او در صحبت كردن كلمات را صحيح انتخاب و جملات را كامل ادا مي‌كرد. 

وي سخنوري مرحوم فلسفي را فصيح، صحيح و بليغ دانست و خاطرنشان كرد: مرحوم فلسفي با شعر فارسي آشنا بود و بلاغت، هنر بزرگ سخنوري مرحوم فلسفي بود. 

همايش بزرگداشت مرحوم محمدتقي فلسفي، هشتم اسفند با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري، آيت الله هاشمي رفسنجاني، آيت‌الله مهدوي كني و آيت‌الله خزعلي در سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد.
منبع : http://www.bfnews.ir/vdcizyar.t1azv2bcct.html

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۴:۴۸ ] [ مشاوره مديريت ]

همايش بزرگداشت مرحوم محمد تقي فلسفي (1)

در اختتاميه همايش بزرگداشت مرحوم محمد تقي فلسفي بيان شد:مرحوم فلسفي از بيان مطالب تفرقه آميز در سخنراني هاي خود پرهيز مي كرد  حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري در اختتاميه همايش بزرگداشت محمدتقي فلسفي پرهيز از بيان مطالب تفرقه آميز، دفاع از روحانيت و مرجعيت و دعوت به اتحاد و انسجام را از ويژگي هاي مرحوم فلسفي دانست.به گزارش آينده روشن، حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر ناطق نوري، دبير همايش بزرگداشت مرحوم محمد تقي فلسفي در يكصدمين سال تولد در اختتاميه اين همايش به برخي از ويژگي هاي مرحوم فلسفي اشاره كرد و گفت: تدين و تعبد، رعايت نظم و ترتيب در همه شئون زندگي و پرهيز از بيان مطالب تفرقه آميز مذهبي از ويژگي هاي مرحوم فلسفي است. وي اظهار داشت: مرحوم فلسفي در مدت 70 سال فعاليت در حوزه خطابه و وعظ هيچ گاه بدون مطالعه به منبر نمي رفت. وي اهل مطالعه و تحقيق بود. 

وي با اشاره به صريح اللهجه بودن مرحوم فلسفي در بيان حق اذعان داشت: مرحوم فلسفي بسيار متين و با متانت برخورد مي كرد و هيچ گاه مطالبي را با خرافه، شبهه و عوام زدگي آميخته بود، بيان نمي كرد و منبرش پيراسته از خرافات و انحرافات بود. 

حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري با اشاره به طرح مسايل اخلاقي و تربيتي با شيوه نو با استفاده از آخرين نظريات علمي و منطق با احاديث موثق از سوي مرحوم فلسفي بيان كرد: مرحوم فلسفي از بحث هايي كه ممكن بود بين شيعه و سني و فرقه هاي مذهبي تفرقه ايجاد كند، پرهيز مي كرد و همگان را به وحدت اسلامي دعوت مي كرد. 

وي دفاع از روحانيت و مرجعيت، شهامت و شجاعت در بيان مسايل اعتقادي و عشق به اهل بيت عصمت و طهارت را از ديگر ويژگي هاي مرحوم فلسفي برشمرد و گفت: وي با خرد، درايت، تيزبيني و تعهد بحث مي كرد و مي گفت: «بدانيد قبل از انقلاب، انتقاد از دولت در آن حكومت به سود اسلام و به ضرر آمريكا بود اما امروز در جمهوري اسلامي زبان انتقاد در منبر گشودن به سود آمريكا و ضرر اسلام است.» 

وي مرحوم فلسفي را بنيانگذار سبكي نو در خطابه و سخنوري دانست و تصريح كرد: وي عالم به زمان و دانا به زماني بود كه در آن مي زيست و در هر موقعيتي دست از اظهار ارادت به ابي عبدالله بر نمي داشت. 

دبير همايش بزرگداشت مرحوم محمد تقي فلسفي دريافت ده ها مقاله، تعدادي سند و نسخه هاي ناياب از سخنراني هاي مرحوم فلسفي، راه اندازي سايت همايش به نام مرحوم فلسفي و انتشار 4 كتاب توسط كميته علمي و پژوهشي و مركز اسناد و ويژه نامه و برپايي نمايشگاه عكس و سند را از ديگر فعاليت هاي دبيرخانه اين همايش عنوان كرد. 

وي تهيه تمبر يادبود توسط وزارت اطلاعات، ارتباطات و فناوري و انتشار خلاصه كتاب هاي مرحوم فلسفي از سوي سازمان تبليغات اسلامي و پخش سخنراني هاي او طي چند ماه گذشته از طريق صدا و سيما از ديگر برنامه هاي اين همايش بود. 

گفتني است تمبر يادبود مرحوم حجت الاسلام و المسلمين فلسفي نيز در اين همايش با حضور حجت الاسلام و المسFONT-SIZE: 13px; -webkit-border-horizontal-spacing: 2px; -webkit-border-vertical-spacing: 2px" class=Apple-style-span>
http://iscanews.ir/fa/ShowNewsItem.aspx?NewsItemID=402709



امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۴:۴۶ ] [ مشاوره مديريت ]

 

 

زندگي و مبارزات حجت الاسلام محمد تقي فلسفي  خطيب شهير

حجت الاسلام محمدتقي فلسفي از جمله علمايي بود كه فعاليت هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي خود را در عصر پهلوي آغاز نمود و تجربه هاي سياسي خود را با موضوعاتي همچون جمهوري رضاخاني، لباس متحدالشكل، كشف حجاب، قيام مسجد گوهرشاد .... بدست آورد.

● مقدمه

حجت الاسلام محمدتقي فلسفي از جمله علمايي بود كه فعاليت هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي خود را در عصر پهلوي آغاز نمود و تجربه هاي سياسي خود را با موضوعاتي همچون جمهوري رضاخاني، لباس متحدالشكل، كشف حجاب، قيام مسجد گوهرشاد .... بدست آورد. بر اثر مبارزات و افشاگري ها عليه جنايت رژيم پهلوي هميشه تحت نظر و بازداشت و ممنوع المنبر بود. رژيم نه تنها ايشان را از وعظ و خطابه و منبر رفتن بازداشتند بلكه با روش هاي مختلف در صدد هتك حرمت و ترور شخصيت وي برآمدند و هر روز تهمت و شايعه اي بر عليه وي درست مي كردند و حتي با چاپ عكس هاي مونتاژ شده سعي نمودند در بين ملت ايران از محبوبيت او بكاهند، محمدتقي با همه اين تبليغات و موضع گيري هاي سوء و دسيسه هاي ساواك، مبارزات خود تا پيروزي انقلاب اسلامي ادامه داد.

● فلسفي و مسأله نفوذ بهاييان:

مبارزه با بهاييان در جامعه ايران عصر پهلوي يكي از دغدغه هاي اساسي فلسفي بوده، بخصوص اينكه نگاه مرجعيت شيعه بعد از شهريور ۲۰ به بهاييت يك نگاه دين مدارانه بود و اين گروهي دين ساز كه هدفشان به گفته بدلا سست كردن عقايد جوانان و در اصل اين فرقه براي تضعيف اسلام پي ريزي شده بود.

گسترش و نفوذ بهاييان باعث شد كه فلسفي واعظ شهير، رژيم را مورد نكوهش قرار دهد و شاه را به خاطر اينكه يك نفر بهايي به نام ايادي صليب مخصوص خود نموده مورد انتقاد قرار دهد.

آيت الله بروجردي هم طي نامه اي به فلسفي اظهار داشته كه نفوذ و تقويت اين فرقه از روي عمد و قصد است و مذاكره و بحث درباره آنها عبث و بيهوده قلمداد مي كند.

محمدتقي فلسفي زماني كه گله مندي آيت الله بروجردي را در خصوص گسترش دامنه فعاليت بهاييان به گوش شاه و مقامات دولتي رسانيد، مصدق با حالت تمسخر خطاب به فلسفي بيان مي كند كه مسلمان و بهايي از نظر او فرقي ندارد و همه از يك ملت و مسلمان هستند.

فلسفي با كسب اجازه از آيت الله بروجردي تصميم گرفت موضوع بهاييان را از راديو دنبال كند و آنان را در برابر افكار عمومي بكوبد.

در گزارش ساواك در خصوص سخنراني محمدتقي فلسفي عليه بهاييان آمده است: "محترما معروض مي دارد .... فلسفي .... در مسجد عزيزالله به منبر رفته و گفته يك عده بهايي كه هيچ كجاي دنيا آنها را راه نمي دهند در تمام كارها رخنه نموده و مي خواهند قرآن و اسلام را از بين ببرند عليهذا بر شما واجب است با آنها مبارزه شود و آنان را نابود نمائيد..."

نفوذ بهاييان تا جايي بود كه بنا بر گزارش ساواك در راديو و تلويزيون رخنه نموده داراي وسايل تبليغاتي بودند و برخورداري آنان از اين امكانات فلسفي را به واكنش واداشت.

ساواك در گزارش ديگر در خصوص سخنراني محمدتقي فلسفي در منزل آيت الله بهبهاني چنين اعلام مي كند: فلسفي در منزل آيت الله بهبهاني به منبر رفته و اظهار داشته در مملكت اسلامي بهاييان و يهودي ها مي خواهند بر ما مسلط شوند، ايشان در ادامه سخنراني بيان داشته مسلمانان تا زنده هستند و در رگ آنها خون جريان دارد نخواهند توانست به اين مقصود برسند.

ساواك تلاش مي كند جلوي فعاليت ها و مبارزات فلسفي عليه بهاييان را بگيرد و حتي از منبر رفتن وي جلوگيري نمايد. به هر حال مبارزات ايشان عليه اين فرقه موجب گرديد دشمني آنان را به جان بخرد و آنان سعي نمودند كه به هر طريقي سدي در مقابل ايشان ايجاد كنند.

مبارزه با بهاييت به دليل وابستگي شاه و دولت به بيگانگان هر چند به آن مقصود اصلي خود نرسيد اما باعث شد كه از نفوذ آنان در جامعه كاسته شود و بسياري از آنان از كشور خارج و عده اي از مسلمانان كه تظاهر به بهايي بودن مي كردند توجه نمايند و پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني به نفوذ و فعاليت آنان خاتمه داد.

 

● مبارزه با حزب توده:

بعد از شهريور ۲۰ همزمان با فرار رضاخان فعاليت هاي حزب توده در ايران شكل گرفت و روحانيت و از جمله فلسفي مبارزه با حزب توده را سرلوحي آمده بودند چنين گزارش مي دهد:

"... چند مرتبه مي خواستند مرا تحت شرايطي آزاد كنند ولي من قبول نكردم و گفتم من حرف حق را روي منبر خواهم زد و هيچ شرطي براي آزادي خود قبول نمي كنم"

پس از قيام ۱۵ خرداد ماجراي دستگيري امام به دليل مخالفت با امتياز كاپيتولاسيون اتفاق افتاد كه امام ابتدا به تركيه و سپس به نجف تبعيد شد، فلسفي به ارتباط خود با امام ادامه داد به طوري كه ايشان در مهر ماه ۱۳۴۴ طي تلگرافي ورود ايشان را به نجف اشرف تبريك گفت متن تلگراف چنين بود:

"محضر مبارك حضرت آيت الله خميني، تشريف حضرت عالي را به آستان مقدس حضرت علي عليه السلام تبريك گفته، سلامت و طول عمر حضرت آيت الله را از خداوند خواستارم. محمدتقي فلسفي".

موضوع ديگري كه واكنش علما و روحانيوني همچون محمدتقي فلسفي را به همراه داشت، برگزاري جشن هاي ۲۵۰۰ ساله بود كه مخارج آن توسط مردم تأمين مي شد به طوري كه ساواك تهران در خصوص اظهارات غفار ذوالفقاري راجع به نامه محمدتقي به محمدرضا شاه و درخواست توضيح درباره مخارج سنگين اين جشن ها و مسئوليت شخص شاه در قبال ملت چنين گزارش مي دهد: "شخصي به نام غفار ذوالفقاري ... اظهار داشت در هيأت آنان ... صحبت شد كه فلسفي به شاه نامه اي نوشته كه مخارج هنگفت اين جشن هاي شاهنشاهي از كجا و كدام منبع تهيه گرديده و با مسئوليت كدام مرجع خرج مي شود و با اين مخارجات مي توان در ايران دست به يك سلسله اقدامات وسيع تر زد و فلسفي اشاره كرده كه برگزاري اين جشن ها خيانت به ملت و كشور است و پادشاه خود در آينده بايد جوابگوي ملت باشد."

● رژيم پهلوي و ترور شخصيت فلسفي:

گسترش فعاليت ها و مبارزات فلسفي رژيم پهلوي را بر آن داشت كه در صدد هتك حرمت و ترور شخصيت وي برآيند و براي رسيدن به اين مقصود به انتشار عكس و اعلاميه و ساخت برنامه اي جهت تقليد صداي وي ... پرداختند. به گونه اي كه در مكاتبه ساواك با اداره دوم اطلاعات و ضد اطلاعات ستاد بزرگ ارتشتاران در خصوص توزيع و چاپ عكس هاي مبتذل از ايشان آمده است: " برابر خبر رسيده... تعدادي عكس واعظ فلسفي در بعضي منازل انداخته شده كه نامبرده در حالت برهنگي با زنان ... به صورت مستهجن نشان مي دهد و معمولا اين عكس ها را منازل وعاظ انداخته به طوري كه شنيده شده در خارج اين طور استنباط گرديده كه اين كار توسط سازمان اطلاعات و امنيت كشور به خاطر خراب كردن موقعيت نامبرده كارگرداني گردد."

در گزارش ساواك كردستان آمده است كه امكان دارد كمونيست ها و مخالفان ايشان در چاپ و انتشار اين عكس ها دست داشته باشند و در گزارش ديگر بيان شده اين عكس ها ساختگي و عكس فلسفي را به جاي مردي در كنار زن ديگر قرار داده اند.

بنا بر گزارش ساواك محمدتقي فلسفي در واكنش به چاپ اين عكس ها بيان مي كند: "اين تازگي ندارد و مال ديروز قبل و مربوط به گندكاري دولت است...."

رژيم پهلوي از هر راهي براي تخريب و سركوب مخالفان استفاده مي نمود و محمدتقي فلسفي از آغاز نهضت امام تا پيروزي انقلاب به مدت ۱۵ سال تحت نظر و كنترل و بازداشت و ممنوع المنبر بود.

به دليل طولاني شدن ممنوع المنبر ايشان، برخي مقامات نزد شاه رفته و خواستار رفع ممنوعيت وي شدند، اما شاه در جواب آنها مي گويد خيال كنيد فلسفي مرده است او را رها كنيد و از اين حرف ها نزنيد. از آنجا كه رژيم پهلوي يك حكومت وابسته بود، در گزارشي آمده است كه منبع منبر فلسفي به دستور آمريكايي ها صورت گرفته است.

به هر حال فلسفي از آغاز نهضت امام تا پيروزي انقلاب، غالب اوقات يا تحت تعقيب و كنترل و بازداشت يا اينكه ممنوع المنبر بود.

خلاصه اينكه محمدتقي فلسفي پس از سالها مبارزه و مجاهدت و افشاگري عليه رژيم پهلوي به مقصود و هدف خود رسيد، و آن هدف پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني بود. ايشان پس از به ثمر رسيدن انقلاب به فعاليت هاي خود در جنبه هاي مختلف ادامه داد و سرانجام در ۲۷ آذر ماه ۱۳۷۷ در سن ۹۳ سالگي چشم از جهان فرو بست

پژوهشگر: محمدرضا تمري 
پي نوشت ها: 
۱ رك:حسينيان،روح الله،بيست سال تكاپوي اسلام شيعي در ايران (۱۳۲۰ ۱۳۴۰)،مركزاسناد انقلاب اسلامي ،تهران ،۱۳۸۴،ص ۳۹۳
هفتاد سال خاطره ازبدلا،مركزاسناد انقلاب اسلامي تهران ،۱۳۷۸،ص۲۱۵
۲ دواني،علي،خاطرات ومبارزات حجه الاسلام فلسفي ،)،مركزاسناد انقلاب اسلامي،تهران،صص۱۹۴و۱۹۸
۳ همان،ص ۲۰۱
۴ آرشيومركزاسناد انقلا ب اسلامي،شماره بازيابي،۱۰۲۵،ص۴۲
۵ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي،۱۰۲۵،ص ۵۱
۶ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي،۱۰۲۵،ص ۱۰
۷ ر.ك: آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي۱۰۴۵ ص،۹۲حسينيان،روح الله،پيشين،ص،۳۹۳
۸ ياران امام به روايت اسناد ساواك ،كتاب نهم ،(زبان گوياي اسلام) ،حجه الاسلام محمد تقي فلسفي مركز بررسي اسناد تاريخي وزارت اطلاعات،تهران،۱۳۸۲،ص،۱۵
۹ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي۱۰۱۲،ص۵۴
۱۰ آرشيومركزاسناد انقلاباسلامي،شماره بازيابي،۱۰۲۲،ص،۸۰
۱۱ ياران امام به روايت اسناد ،پيشين،ص۱۵
۱۲ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ۱۰۲۴،ص ۶۲
۱۳ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ، ۱۰۲۳،ص ،۶
۱۴ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۳،ص،۱۰
۱۵ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۳،ص،۴۹
۱۶ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۴،ص۵۴
۱۷ ر.ك : آرشيومركزاسناد انقلا ب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۳ ،صص ۸و۳۸ 
۱۸ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۴ ،ص۵۳
۱۹ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۳ ،ص،۳۱
۲۰ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۴ ،ص۵۱
۲۱ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۳ ،ص۱۱۷
۲۲ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۴ ،ص،۴۰،
۲۳ دواني،علي ،پيشين،ص،۲۵۲
۲۴ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۴ ،ص ۵۰
۲۵ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۵ ص۳۰
۲۶ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۵ ص۹۴
۲۷ دواني،علي،پيشين،صص۲۶۲و۲۶۴و۲۶۵و۲۶۹و۲۷۰
۲۸ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۶ ،ص،۵۲
۲۹ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۶ ،ص،۸و۵۳
۳۰ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۲۷ ،ص،۲۰
۳۱ دواني،علي،پيشين ،ص۴۴۳
۳۲ ارشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۲۸۰ ،ص،۶۲
۳۳ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۴۴ ،ص،۷۹
۳۴ ر.ك: آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۴۳ص،۷۶،آ رشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۴۵ ص،۷۸
۳۵ آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۴۳ ،ص،۷۶ ۷۷
۳۶ ر:ك:آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۴۵ ،ص،۵۴ ،آرشيومركزاسناد انقلاب اسلامي،شماره بازيابي ،۱۰۴۷ ،ص،۷۶
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۴:۴۵ ] [ مشاوره مديريت ]

 

27 آذر ، سالگرد رحلت   

خطيب شهير مرحوم محمد تقي فلسفي

 

حجت‏الاسلام و المسلمين محمدتقي فلسفي در سال 1286ش (1326ق) در خانواده‏اي عالم به دنيا آمد. وي پس از فراگيري ادبيات و سطوح، به آموختن فلسفه و معقول از استاداني همچون ميرزا طاهر تنكابني، ميرزا محمود قمي، سيدمحمد كاظم عصار و ميرزا مهدي آشتياني پرداخت و بنيه علمي خود را استوار ساخت. وي پس از آن به وعظ و خطابه روي آورد و در پانزده سالگي اولين جلسه منبرش را در محضر پدر و گروه بسياري از مردم برپا كرد كه تشويق همگان را برانگيخت. از آن پس، نام فلسفي بر سرزبان‏ها افتاد و در نوزده سالگي براي منبر به مجلس شوراي ملي دعوت شد. وي پس از اعتراض به كشتار مسجد گوهرشاد، ممنوع المنبر و خلع لباس شد تا اينكه پس از سه سال و با كوشش آيت‏اللَّه كاشاني، منبرش رسماً آزاد گرديد. حجت الاسلام فلسفي در منبر و خطبه، روش نويني را پايه گذاري كرد و تحول عميقي در فن سخنوري به وجود آورد. او با تتبُّع در اخبال و با كوشش آيت‏اللَّه كاشاني، منبرش رسماً آزاد گرديد. حجت الاسلام فلسفي در منبر و خطبه، روش نويني را پايه گذاري كرد و تحول عميقي در فن سخنوري به وجود آورد. او با تتبُّع در اخبار و احاديث و مطالعه پيگيرِ كتاب‏هاي روانشناسي، جامعه‏شناسي، اخلاق و تعليم و تربيت و به كارگيري تجربيات و ابتكارات خويش، به يكي از مشهورترين خطيبان پايتخت مبدل شد و در مجالس مهم تهران، اداره منبر را برعهده گرفت. اين روحاني مبارز، در طول ده‏ها سال، بارها در منبرهاي پرشور خود، رژيم پهلوي را مورد انتقاد قرار داده و در زمان‏هاي گوناگون به تبعيت از علما به ويژه حضرت امام خميني(ره)، به مخالفت با رژيم برخاست. وي در اين دوران، چندين بار بازداشت شد و بارها ممنوع المنبر گرديد. در سال 1350، در مجلس بسيار مهمي، به ياوه گويي‏هاي دو نفر از سناتورها عليه امام خميني(ره) پاسخ داد و آشكارا نام امام را برفراز منبر تكرار نمود و از مقام شامخ ايشان تجليل به عمل آورد. اين سخنراني باعث شد كه تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي ممنوع المنبر شود ولي اين وضعيت باعث عقب‏نشيني وي از مواضعش نگرديد. علاوه بر اين، حجت‏الاسلام فلسفي، هماره با فرقه بهائيت و كمونيسم و حزب توده مبارزه مي‏كرد و در اين راه، ترسي به خود راه نمي‏داد. او پس از پيروزي انقلاب اسلامي و پس ازهفت سال ممنوعيت منبر و اندكي پس از ورود امام به ايران، در حضور معظمٌ له و هزاران نفر ديگر، سخنراني كرد و بار ديگر مورد تاييد و تفقد امام قرار گرفت. با پيروزي انقلاب اسلامي، حجت الاسلام فلسفي به رغم كهولت سن، تا پايان عمر خود به فعاليت‏هاي مختلف و منبرهاي روشنگر خويش ادامه داد و لحظه‏اي نياسود تا اين كه در 27 آذر 1377 ش برابر با 28 شعبان 1419 ق در 91 سالگي دار فاني را وداع گفت و در حرم حضرت عبدالعظيم در ري به خاك سپرده شد. عمده آثار وي با نام گفتار فلسفي انتشار يافته كه كودك از نظر وراثت و تربيت، جوان از نظر عقل و احساسات و بزرگسال و جوان از نظر افكار و تمايلات و الحديث در 5 جلد از آن جمله‏اند.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۴:۴۳ ] [ مشاوره مديريت ]
  مجموعه كتاب هاي سخنور بزرگ معاصر مرحوم محمدتقي فلسفي    

 

 

   

كودك از نظر وراثت و تربيت


پديدآورنده: محمدتقي فلسفي، سيدمحمدرضا جوادي (تلخيص)
ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامي - 04 آذر، 1387

 

سخن و سخنوري
پديدآورنده: محمدتقي فلسفي، حسين سوزنچي (تهيه و تنظيم)
ناشر: اميركبير، شركت چاپ و نشر بين الملل - 25 اسفند، 1386

 

جوان
پديدآورنده: محمدتقي فلسفي، حسين سوزنچي (زيرنظر)
ناشر: اميركبير، شركت چاپ و نشر بين الملل - 25 اسفند، 1386

 

سخن و سخنوري
پديدآورنده: محمدتقي فلسفي
ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامي - 13 آذر، 1387

 

الطفل بين الوراثه و التربيه
پديدآورنده: محمدتقي فلسفي، فاضل حسيني ميلاني (مترجم)
ناشر: كوخ - 20 تير، 1388

 

حكومت جهاني امام عصر عليه السلام
پديدآورنده: محمدتقي فلسفي
ناشر: بنياد فرهنگي مهدي موعود (عج) - 1382

 

مقتل فلسفي: روضه هاي واعظ شهير مرحوم فلسفي (قدس سره)
پديدآورنده: محمدتقي فلسفي، محمد رحمتي شهرضا (تدوين)
ناشر: ميراث ماندگار - 09 اسفند، 1385

 

راه و رسم تبليغ
پديدآورنده: جعفر سبحاني، محمدتقي فلسفي، مرتضي مطهري، علي