مشاوره مديريت - آموزش مديريت - آموزش فروشندگي حرفه‌اي
 
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 3438
دیروز : 1950
افراد آنلاین : 14
همه : 5159827

تاريخ سخنوري

ابن سمّاك ، ابوالعباس

اِبْن‌ِ سَمّاك‌، ابوالعباس‌ محمد بن‌ صَبيح‌ عجلى‌ كوفى‌ (د 183ق‌/ 799م‌)، فقيه‌، محدث‌ و زاهد. علت‌ شهرت‌ وي‌ به‌ ابن‌ سماك‌ اين‌ بود كه‌ جدش‌ ماهى‌ فروش‌ بوده‌ (زبيدي‌، 7/145) و به‌ احتمالى‌ ديگر خود وي‌ به‌ ماهى‌ فروشى‌ اشتغال‌ داشته‌ است‌ (ابن‌ اثير، 1/559). از تاريخ‌ تولد و زندگى‌ ابن‌ سماك‌ اطلاعى‌ در دست‌ نيست‌. همين‌ اندازه‌ گفته‌ شده‌ است‌ كه‌ وي‌ در كوفه‌ مى‌زيسته‌ و مولاي‌ بنى‌ عجل‌ بوده‌ (زبيدي‌، همانجا) و فقط يك‌ بار در روزگار هارون‌الرشيد (148-193ق‌/765-809م‌) به‌ بغداد آمده‌ و پس‌ از چندي‌ به‌ كوفه‌ بازگشته‌ و در همانجا درگذشته‌ است‌ (خطيب‌، 5/369). وي‌ با هارون‌ ديدارهايى‌ داشته‌ و او را موعظه‌ كرده‌ است‌ (همو، 5/372). عطار نيشابوري‌ او را صاحب‌ كرامات‌ و در عين‌ حال‌ امام‌ و در وعظ چيره‌دست‌ دانسته‌ است‌ (ص‌ 285، 286) و به‌ همين‌ سبب‌ به‌ «واعظ» شهرت‌ يافته‌ و ذهبى‌ او را حتى‌ «سيد الوعّاظ» خوانده‌ است‌ (8/328). سخنانى‌ كه‌ از ابن‌ سَمّاك‌ موجود است‌، غالباً در زمينة بيداري‌ اخلاقى‌ و احتراز از دنياگرايى‌ و دلبستگى‌ شديد به‌ زهد است‌ (ابونعيم‌، 8/204-217). 
ابن‌ سَماك‌ از كسانى‌ چون‌ سري‌ بن‌ يحيى‌، عوّام‌ بن‌ حَوْشب‌، علاء بن‌ منهال‌ غنوي‌، سفيان‌ثوري‌، ابوطالب‌ قاص‌ (ابن‌ابى‌حاتم‌، 3(2)/290)، هشام‌ بن‌ عروة، سليمان‌ بن‌ مهران‌ معروف‌ به‌ اعمش‌، عائذ بن‌ نُسَيْر، يزيد ابن‌ ابى‌ زياد (خطيب‌، 5/368-369)، اسماعيل‌ بن‌ ابى‌ خالد (ابونعيم‌، 8/211) حديث‌ نقل‌ كرده‌ است‌، كه‌ به‌ گفتة ابونعيم‌ اصفهانى‌ چند تن‌ از آنان‌ از تابعين‌ بوده‌اند (همانجا). 
برخى‌ از راويان‌ مشهور سدة 2 و 3ق‌/8 و 9م‌ نيز از او حديث‌ نقل‌ كرده‌اند كه‌ بنام‌ترين‌ آنان‌ عبارتند از: احمد بن‌ حنبل‌، جمر بن‌ فرقد، هيثم‌ ابن‌ جمّاز، يحيى‌ بن‌ يحيى‌ نيشابوري‌، ابراهيم‌ بن‌ موسى‌، علاء بن‌ عمرو حنفى‌، عمر بن‌ حفx;">بازدید:

[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۱:۲۷ ] [ مشاوره مديريت ]

بهداشت صدا و تارهاي صوتي گوينده 

شامل حذف موارد نادرست استفاده كردن از صدا، بهداشت غذايي، حفظ رطوبت حنجره، رعايت سلامت جسماني و روحي و .... مي باشد كه براي داشتن يك صداي سالم و طبيعي ضروري هستند. بهداشت صوتي براي گويندگان، امري حياتي است.

براي داشتن يك صداي سالم و طبيعي بايد اين اصول را رعايت كنيم  :

1-  حذف موارد استفاده نادرست از صدا:

مواردي وجود دارند كه اگر در افراد به صورت عادت درآيند و جزو رفتارهاي روزمره گردند باعث مي شود حنجره و تارهاي صوتي آسيب ببيند و فرد دچار اختلال صدا گردد.

دستور العمل هاي متخصص گوش، گلو و گفتار درمان براي جلوگيري از اختلال در حنجره و تارهاي صوتي:

· پرهيز از فرياد زدن و جيغ زدن

· سرفه و گلو پاك كردن فقط در صورت ضرورت و به صورت ملايم انجام شود

· پرهيز از بلند خنديدن

· خودداري از تقليد صدا

· پرهيز از صحبت ناگهاني و با فشار

· صحبت كردن با بلندگو، زير و بمي و سرعت معمول و طبيعي

· صدا سازي به آرامي و بدون تلاش و فشار انجام شود (به راحتي صحبت شود)

· در هنگام سخن گفتن يا گويندگي، سرتان را راست نگهداريد و عضلات صورت، گلو، گردن و شانه را سفت نكنيد

· سعي كنيد سرتان را هنگام حرف زدن براي مدت طولاني به يك طرف خم نكنيد. اين حالت گاهي اوقات، هنگام صحبت با تلفن ديده مي شود

· از ورزش هاي پر سر و صدا بپرهيزيد

· در صورت وجود هر گونه مشكل در صداي خود، از سخنراني و گويندگي درازمدت بپرهيزيد.

·  موقع بلندكردن وسايل سنگين صحبت نكنيد

·   موقع سرماخوردگي، زياد صحبت نكنيد

·  قبل از آموزش حرفه اي صدا، از صداي خود به طور حرفه اي استفاده نكنيد

·  با آب دهان، گلو را مرطوب نگهداريد.

2-   بهداشت غذايي:

برخي از مواد غذايي بر سيستم صوتي اثر منفي مي گذارند. اين مواد غذايي با ايجاد حساسيت در فرد و يا آسيب مستقيم بر تارهاي صوتي وي، باعث ايجاد اختلال صدا مي شوند. از بين اين مواد، برخي از آن ها آسيب هاي جدي به صدا وارد مي كنند و برخي نيز خفيف تر هستند.

 اين توصيه ها را جدي بگيريد:

· در مصرف مواد محرك مانند ادويه ها احتياط كنيد

·   از مصرف دخانيات پرهيز كنيد

·   از مصرف مواد اسيدي مانند سركه خودداري نماييد

· مصرف غذاهاي سرخ كرده را محدود كنيد

·  اگر حساسيت داريد از مواد غذايي آلرژي زا پرهيز كنيد

· در مصرف مواد غذايي چرب محتاط باشيد (بياموزيم و بياموزانيم كه چرب كردن غذا، احترام به مهمان نيست و خيانت به او است.)

· از خوردن مواد بسيار شيرين بپرهيزيد

·  از خوردني هايي مثل چپس و پفك پرهيز كنيد

·  در مصرف موادي مثل قهوه و چاي غليظ و نوشابه هاي گازدار كه رطوبت راه هاي هوايي را كم مي كنند محتاط باشيد.

· مايعات خيلي گرم و خيلي سرد مصرف نكنيد

3-   حفظ رطوبت كافي در حنجره

رطوبت در ناحيه حنجره، بسيار مهم است. اين رطوبت باعث مي شود كه دستگاه صوتي انسان، نرمتر كار كند و كمتر آسيب ببيند. هر فرد، به ويژه كساني كه به طور حرفه اي از صداي خود استفاده مي كنند بايد سعي داشته باشند كه آب مورد نياز بدن خود را كه به طور متوسط حدود دو ليتر (8 ليوان معمولي) در روز است تامين نمايند.

همچنين آب ميوه و چند قطره آب ليمو براي اين هدف مفيد است.

4-   سلامت جسمي و روحي

استفاده كنندگان حرفه اي از صدا بايد زندگي آرامي داشته باشند. عدم تعادل روحي و شخصيتي بر صدا اثر مي گذارد.

 لذا مواردي براي حفظ سلامت جسمي و روحي توصيه مي شود:

· حفظ سلامت و ورزش منظم و كنترل وزن

·  پرهيز از حضور در محل هاي پر گرد و خاك و دودآلود

· پوشش كافي در سردما

·  هر گونه گرفتگي بيش از 2 هفته، جدي گرفته شود و به دكتر مراجعه شود

· به طور متوسط 8-7 ساعت استراحت در 24 ساعت

· اگر نفخ و برگشت اسيد معده به دهان داريد به اين موارد توجه كنيد:

1.   غذا را با حجم كمتر و وعده هاي بيشتر مصرف كنيد

2.   سه ساعت بعد از خوردن غذا بخوابيد

3.   سر را براي خواب 25-15 سانتي متر بالاتر قراردهيد

4.  چربي كمتر استفاده نماييد

·  رعايت بهداشت دهان و دندان

· رطوبت فضاي زندگي و كار را حفظ كنيد

. هر چند وقت يكبار به ويژه اگر گوينده هستيد. نزد متخصص گوش و گلو يا گفتار برويد تا شما را معاينه كند

· دوران قاعدگي در خواندن و گفتار زنان اثر دارد (قرص هاي ضد بارداري و همين طور بارداري نيز بر روي صدا تغييرات منفي ايجاد مي كند)

· در دوران بلوغ، پسران و دختراني كه تغييراتي را در صداي خود احساس مي كنند، بايد از استفاده بيش از حد صداي خود بپرهيزند زيرا مي تواند باعث آسيب شود

·  قبل از اجراي برنامه، از پرخوري پرهيز كنيد زيرا پري معده، بر تنفس و ديافراگم اثر منفي مي گذارد

·  تمرينات رهايي بخش يا ريلكسيشن به آرامش فرد و تارهاي صوتي او كمك مي كند

· استحمام به ويژه قبل از اجرا، مي تواند نشاط و شادابي را به شخص بر گرداند. البته قرار گرفتن بيش از حد در آب گرم مي تواند نتيجه معكوس داشته باشد.

 


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۱:۲۶ ] [ مشاوره مديريت ]

 

سازوكارهاي رفع اختلالات صداي سخنران

     شيوع بيماريهاي حنجره و در پي آن اختلالات صدا در اقشار مختلف جامعه نگراني روز افزون صاحب نظران و آگاهان را به دنبال دارد .

          افرادي كه شغل و حرفه آن ها به گونه اي است كه نيازمند استفاده مداوم از حنجره خود هستند مانند  سخنرانان ، مربيان، معلمين، مداحان، خوانندگان، قضات و وكلا بايد نكات ويژه اي را در خصوص مراقبت از حنجره خود رعايت نمايند ، اينان بايد مواردي را كه موجب اختلالات حنجره و صدا مي شود بشناسندو بهداشت صدا و مراقبت از حنجره، براي ايشان امري ضروري است .

              استروبوسكوپي(آندوسكوپي حنجره) تكنيكي است كه به فرد درمانگر توانايي مي دهد تا درباره لرزش و حركت تارهاي صوتي اطلاعات مهم و دقيقي را جمع آوري كند و در نهايت با ثبت و ارائه تصوير حنجره در هنگام آواسازي و تنفس ، شرايط و وضعيت بيمار را تشخيص دهد .

 سازوكارهاي رفع اختلالات صداي سخنران

1- زياد صحبت نكنيد :

به صدايتان استراحت بدهيد .                      

                              در شيوه صحبت كردن خود تغييراتي ايجاد كنيد .

هنگام بيماري، خستگي و فشار رواني از صداي خود كم تر استفاده كنيد .

2-فرياد نزنيد :

براي جلب توجه مخاطبان ، از روش هاي غير كلامي (مانند  اشاره با دست ، سكوت و ... ) استفاده كنيد .

3-با صداي خيلي زير يا بم صحبت نكنيد :

سطح راحت زير و بمي صداي خود را بشناسيد .          

                          زير تر يا بم تر از آن صحبت نكنيد .

4-بلند صحبت نكنيد :

هنگام صحبت براي جمع از وسايل تقويت كننده صدا استفاده كنيد .            

       فاصله تان را با شنونده كم كنيد .

سطح بلندي راحت صداي خود را بشناسيد و آهسته تر يا بلندتر از آن صحبت نكنيد .

5-وقتي سرو صداي محيط زياد است، صحبت نكنيد :

سر و صداي محيط را كم كنيد .                            

                           به شنونده نزديك شويد .

رو در رو با شنونده صحبت كنيد .                     

                                  صبر كنيد ديگران ساكت شوند بعد صحبت كنيد .

6-سريع صحبت نكنيد :

آرام و شمرده صحبت كنيد .               

       از مكث هاي مناسب حين صحبت كردن استفاده كنيد .

7-با فشار و تقلا صحبت نكنيد :

آرامش خود را حفظ كنيد .                     

                با تنفس ناكافي صحبت نكنيد .

هنگامي كه تحت فشار رواني هستيد، صحبت نكنيد .

8-از تلفن زياد استفاده نكنيد :

تعداد و مدت زمان تماس ها تلفني را كم كنيد .

9-با صداي يكنواخت صحبت نكنيد :

زير و بمي و بلندي صداي خود را متناسب با محتواي جمله ها تغيير دهيد .

10-با تنفس ناكافي صحبت نكنيد :

راحت و آرام نفس بگيريد .           

      مقدار نفس خود را با طول جمله هايتان تنظيم كنيد .       

    از بيني نفس بكشيد .

11-دهان، بيني و فك خود را سفت نكنيد :

در حالت استراحت بين دو فك بايد فاصله كمي باشد .       

       در حين صحبت كردن بگذاريد فك پائين آزادانه حركت كند .

12-صدايتان را صاف نكنيد ، سرفه نكنيد:

آب دهانتان را محكم قورت دهيد .   

     آب بنوشيد .          

             اين كار را بي صدا انجام دهيد .    

      با پزشك مشورت كنيد .

نكته !

هميشه بيمار اين علائم را ندارد ، اما بيماري وجود دارد .

13-اصلاح رژيم غذايي:

پرهيز از پرخوري، به ويژه خوردن شام         

            خوردن شام سبك در ساعت هاي اوليه شب

پرهيز از مصرف غذاهاي چرب، قهوه، كاكائو، ادويه جات و مواد حاوي كافئين         

                 كاهش وزن

نكته !

در صورتي كه با رعايت توصيه هاي فوق مشكل برطرف نشد، پيگيري درمان هاي پزشكي ضروري است .

14-بدن خود را خميده يا كج نكنيد :

سر، گردن و بدنتان را راست نگه داريد .             

15-بيماري بر گشت اسيد معده:

يكي از مشكلات متداول ميان كاربران حرفه اي صوت از جمله سخنران ها مي باشد .

علائمي كه بيماران گزارش مي كنند : - سوزش سر دل       

      سوزش گلو              

         احساس مزه بد در دهان، به ويژه صبح ها

16-درمان بيماري برگشت اسيد معده :

اصلاح رژيم غذايي و سبك زندگي        

                         درمان هاي دارويي

17-اصلاح سبك زندگي :

اجتناب از مصرف دخانيات            

          اجتناب از پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان       

         بالاتر بودن سر از بدن هنگام خوابيدن


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۱:۲۴ ] [ مشاوره مديريت ]

تاريخ سخنوري

فنلون

فرانسوا دوسالينْياك دولاموت فِنِلون، خطيب و نويسنده برجسته فرانسوي در اول ژانويه 1651م به دنيا آمد. از كودكي، برايش تحصيل در رشته‏هاي علوم الهي در نظر گرفته شد و پس از پايان اين تحصيلات، در 24 سالگي به سِلك كشيشان درآمد. فنلون سه سال بعد به رياست مدرسه كاتوليك‏هاي جديد در پاريس رسيد و در اين مقامْ وظيفه خود را با چنان درايت، ملايمت و نزاكتي انجام داد كه در جامعه به صورت شخصيتي ممتاز معرفي گشت. او در همين دوره رساله‏اي در تربيت دختران انتشار داد كه در آن، اصول بسيار جديد تربيتي با واقع بيني عرضه شده بود. اين رساله سودمندترين اثر درباره تعليم و تربيت است كه از قرن هفدهم ميلادي باقي مانده و الهام‏بخشِ متفكرانِ پس از فنلون نيز قرار گرفته است. وي پس از چندي با شركت در بحث‏هاي فلسفه، در اصول منطق نيز تسلط زيادي يافت و در عين حال به مطالعه راه‏هايى پرداخت كه فن خطابه را موثرتر و قانع‏كننده‏تر سازد.فنلون در مجالس وعظ و خطابه، سخنراني‏هاي بسيارجالب توجه ايراد مي‏كرد و در مقام رياست هيأت‏هاي تبليغي، زمينه را براي بسط مذهب كاتوليك در مناطق مختلف فراهم ساخت. فنلون در سال 1697م كتابي با عنوان توضيح حِكَم قدّيسين را منتشر كرد. وي در اين كتاب، ترك نفس، رياضت و عشق الهي و فناي مطلق را مبناي مذهب خود قرار داده و عشق محض را در درون بشر، بدون انتظار هيچ گونه اجر و پاداش دنيوي و اخروي و توقع پيروزي و سعادت ابدي، اصل اعتقاد مذهبي دانسته بود. كتاب فنلون از جاذبه خارق‏العاده‏اي برخوردار بود اما اثري در مخالفت با مذهب رايج زمان به شمار آمد. از اين رو از جانب كليسا محكوم شد و به تبعيد رفت. وي چند سال بعد كتاب نامه‏ها را كه در آنْ اصول عقايد خود را به قالب مذهب رايج درآورده بود، انتشار داد و آن، شامل ارشادهايى است در طريق زهد و ترك نفس، كه خود اولين كسي بود كه آن را به كار مي‏بست. آن چه در فنلونْ مردم را مجذوب خود مي‏ساخيوه هاي بخصوص لباس پوشيدن مي تواند درارسال پيام هاي بخصوص به مخاطبان مختلف به كار گرفته شود . به عنوان مثال : در نظر بگيريد چگونه يك مديركارخانه ، درك متفاوتي از نيروي كاري طبقه اول فروشگاه كه كت و شلوار پوشيده در مقايسه با كسي كه لباس سرهمي پوشيده ، خواهد داشت .

پرهيز از مشكلات

لباس هائي را كه مي خواهيد بپوشيد ، پيش تر ، بررسي كنيد كه از مشكل اجبار در پوشيدن لباس هاي نامناسب يا خشكشوئي نشده درزمان سخنراني تان ، پيشگيري كنيد . اگر مي خواهيد به بهترين وضعي در سخنراني به نظر برسيد ، لباس مناسب را همراه خودداشته باشيد و پيش از آمادگي ، آخرين دقيقه آن را عوض كنيد . پيش ازرسيدن بررسي كنيد كه تسهيلات تعويض لباس در مكان سخنراني ، قابل دسترس باشد .

نكته ها

-        خودرا درآينه به دقت نگاه كنيد و ببينيد په تأثيري مي گذاريد ؟

-         يك خواب شب مناسب ، پيش ازروز سخنراني ، مهم است .

-        - برس مو ، مسواك ، اتوي مسافرتي ، برس لباس وواكس كفش ، وسائل مفيدي هستند كه با خود به شهر محل سخنراني مي بريد و مي توانيد با دراختيار داشتن اينگونه امكانات ، با بهترين ظاهر در محل سخنراني ، حضورپيدا كنيد .

-        زيپ ها و دكمه ها بايستي بسته باشند و پيراهن شما بايستي پيش از وارد شدن به محل سخنراني ، مرتب شده و تو برده شود .

-        - درصورتي كه مشكل عرق كردن داريد ، پوشيدن كت ، مي تواند علامت هاي احتمالي را پنهان كند .

-        - چيزي را كه ممكن است مخاطبان را متحيركند ، نپوشيد .

-        - به هنگام سخنراني ، از ابتدا تا انتها ، دستتان را از جيبتان بيرون بياوريد .

-        - موهاي شانه شده ، كت به خوبي اتو شده و آويزان شده ، شلوار اتوشده وداراي خط اتو ، كفش هاي واكس زده شده و ... ، توجه مخاطبان را در آغاز سخنراني ، به خوبي جلب مي كند .

-        - موهاي نامرتب ، پيراهن چروك شده ، آستين پيراهن بالا زده شده ، شلوار نيازمند اتو ، كفش هاي نامناسب و ... ، تأثيرمنفي در جلب توجه مخاطبان درآغاز كار خواهدداشت .

-        - اگر شما ، زماني براي آراسته كردن خود در نظر نگيريد ، به نظر مي رسد آماده نيستيد و مخاطبان ممكن است تصور كنند در موضوع خود تخصص نداريد . ظاهر نامرتب دردريافت پيام شما از سوي افراد ، ايجاد اختلال مي كند .

-        - هميشه لازم نيست كت و شلوار بپوشيد . ولي هميشه لازم است كه آراسته بنظر برسيد . مطمئن باشيد لباس هايتان همگي تميز و اتو كشيده شده ، كفش هايتان واكس زده شده و موهايتان مرتب باشد .


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۱:۱۹ ] [ مشاوره مديريت ]

 

پايه ها و پويه هاي يك سخنراني خوب

 اعتماد به خود ، مثبت انديشي و احساس موفقيت

آماده كردن خود ، به اندازه آماده كردن سخنراني ، مهم است . تأثيركلي سخنراني شما با آنگونه كه ظاهر مي شود و با آنچه مي گوئيد ، به يك اندازه تخمين زده خواهد شد .

اعتماد به خويشتن

يك تصوير مثبت از خويشتن داشتن براي يك سخنراني موفق ، كاملا مهم است . توانمندي هاي خودرا مشخص نموده و از بيشتر آن ها استفاده كنيد . به جز در موارد خيلي نادر ، مخاطبان نيز به اندازه شما براي موفق بودن و جالب و جذاب بودن سخنراني مشتاقند .

مثبت انديشي

همزمان با آماده شدن براي سخنراني و درست پيش از سخنراني ، انديشه هاي مثبت و تشويق كننده را با خود تكرار كنيد تا كمك كند اعتماد به نفس شما تقويت شده و هرگونه فشار عصبي و ترس هاي دقيقه آخر ، كمتر و كمتر شود . به عنوان مثال ، سعي كنيد برخي از جمله هاي زيررا تكرار كنيد :

-         سخنراني من جذاب است و پراست از ايده هاي جالب و نو . مخاطبان شيفته سخنراني من خواهند شد .

-        من مطالب خودم را تمام و كامل مي دانم . مخاطبان خودشان خيلي زود اين را متوجه خواهند شد .

-        مخاطبان مطمئنا مشتاق خواهند بود سخنراني من محكم است و من به خوبي آماده ام .

-        تمرين هاي من واقعا خوب پيش رفتند . من مي توانم منتظر ديدن واكنش مثبت مخاطبان باشم .

تصويرپردازي قوي از موفقيت خود درذهن

زماني كه براي سخنراني آماده مي شويد ، به خودتان آموزش دهيد كه از سناريو ، تصويري مثبت داشته باشيد . مخاطبان مشتاقي را تصور كنيد كه از سخنراني موفقيت آميز شما لذت مي برند . شما پيامي داريد كه قراراست به مخاطبان منتقل كنيد . به شما فرصت عالي براي انجام اين كار داده شده است . مخاطبان خودرا درحال برداشتن يادداشت ، خنديدن به هر لطيفه ، خاطره يا حكايتي كه شما تعريف مي كنيد و طرح پرسش هاي مشتاقانه و سازنده انتهائي ، تصور كنيد . زبان بدن مخاطبان را تصور كنيد كه حاكي از واكنش مثبت به سخنراني شماست و خودرا درحال برقراري تماس چشمي با يكان يكان مخاطبان براي تشويق بهبود روابط دوستانه مثبت بين شما و مخاطبان ، تصور كنيد .

سخنراني را بدون نقص تصور كنيد

اعتماد به نفس خودرا با تصوركردن خود در حال يك سخنراني بدون نقص افزايش دهيد . چهره هاي علاقمند و مشتاق مخاطبان را درحال گوش دادن به سخنراني ، در ذهن خود ترسيم كنيد.

تصور كنيد كه :

-        شما مطالب سخنراني را چنان به ذهن خود سپرده ايد كه نيازي نداريد پيوسته به يادداشت هاي خود مراجعه كنيد .

-         مخاطبان علاقمند بوده و مجذوب سخنراني شما شده اند .

-         مخاطبان لذت مي برند و سخنراني شمارا مورد تشويق قرار مي دهند .

-        شما به بهترين حالت به نظر مي رسيد و اعتماد به نفس خودرا با اتخاذ موضعي مقتدرانه القاء مي كنيد .

و فراموش نكنيد :

-        مخاطبان شما يارشما هستند . آن ها مايلند از شما ياد بگيرند .

-         اگر طبيعي رفتار كنيد ، مخاطبان نيز پذيراي شما خواهند بود .

-        بيشتر در مورد گروه بزرگ مخاطبان فكر كنيد تا گروه كوچك .


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۱:۱۸ ] [ مشاوره مديريت ]
آنتوني رابينز مشهورترين نويسنده و سخنران جهان      

آنتوني يا توني رابينز (Anthony or Tony Robbins) نويسنده و سخنران آمريكايي است. وي ۲۹ فوريه ۱۹۶۰در شمال هاليوود در كاليفرنيا به دنيا آمد. شهرت عمده او در ايران به خاطر سلسله كتاب هايش در مورد موفقيت مي باشد، مانند:

قدرت بي پايان يا توانايي نامحدود ۱۹۸۷
به سوي كاميابي ۱۹۹۴

آنتوني رابينز موفق ترين، مشهورترين و پرطرفدارترين نويسنده و سخنران انگيزشي در جهان است. هر چند كه خود اصرار دارد به جاي «سخنران انگيزشي»، «مربي منتهاي كارآيي» ناميده شود.

او در مدت كوتاهي به بيشترين آرزوها و روياهاي جواني خود جامه عمل پوشانيد و توانست درآمد ساليانه خود را از ۳۸ هزار دلار به بيش از يك ميليون دلار افزايش دهد.

آنتوني رابينز در ۲۹ فوريه ۱۹۶۰ در شمال هاليوود، در خانواده اي فقير به دنيا آمد. او در منطقه «آزوسا»ي لس آنجلس كودكي خود را پشت سر گذاشته و در دبيرستان «گلندورا» به تحصيل پرداخت. زماني كه او ۷ ساله بود والدينش از هم جدا شدند. پس از گرفتن ديپلم متوسطه به كارهاي گوناگوني شبيه ظرف شويي، كارگري و مستخدمي رو آورد.

در سنين بين ۱۸ تا ۲۲ سالگي در دفتر كار «جيم رون» به عنوان بازارياب و مبلغ سمينارهاي وي شروع به كار كرد. توني به عنوان بخشي از شرايط اين شغل، تمام آثار مكتوب و صوتي جيم رون را خواند و گوش كرد. در اين سال ها او در يك آپارتمان چهل متري در محله اي فقيرنشين زندگي مي كرد. به گفته خودش ناچار بود ظرف هاي غذاي خود را در وان حمام بشويد. گذشته از فقر مالي، بر اثر پرخوري و خوردن غذاهاي چرب وزنش به ۱۲۰ كيلو رسيد.

آنتوني رابينز در سال ۱۹۸۶ كتاب قدرت نامحدود را منتشر نمود. در همين سال با بكي رابينز ازدواج كرد. او براي بهبود عملكرد كاركنان ادارات، نكات روانشناسي مفيدي را بيان كرد و مشاوره افراد بزرگ دنيا را در دنياي علم عهده دار شد. آنتوني رابينز علاقه زيادي به كمك به افراد دارد. او مي خواهد جهان را براي زيستن، بهتر سازد. او سال هاست كه بدون چشم داشتي، نيرو و منابع خود را در اختيار نيازمندان گذاشته است. او در سال ۱۹۹۱ بنيادي غيرانتفاعي تأسيس كرد كه هدفش كمك به كودكان عقب مانده و افراد بي خانمان، سالمندان و زندانيان است. رابينز در سال ۲۰۰۱ از همسر اول خود جدا شد و كمي بعد با سِيج رابينز ازدواج كرد. او درباره جدا شدن از همسر اولش در گزارش تلويزيوني شبكه CNN گفت كه پايان دادن به اين ازدواج برايش بسيار دشوار بوده و طلاق گرفتن از بكي، سخت ترين تصميم زندگي اش و به خاطر خود وي بوده است. با گذشت سال ها رابينز يافته هاي خودش را با NLP تلفيق كرد و روش جديدي به نام NAC – Neuro Associative Conditioning ارايه كرد. او همچنين پايه گذار «روانشناسي نيازهاي انساني» است و تا به حال روش هاي متعددي براي موفقيت در زمينه هاي مختلف ابداع كرده است كه در كتاب ها، برنامه هاي صوتي و سمينارهايش ارايه مي شود. رابينز اكنون ۴۹ سال دارد و با همسر و دو فرزندش در «دلماي» كاليفرنيا در همان قصري كه در روياهايش مي پروراند زندگي مي كند، اما از كمك كردن به ديگران دريغ ندارد و چندين بنياد خيريه و مؤسسه مشاوره رايگان تأسيس كرده است. اين متن بدون شك يكي از بهترين متون موفقيت است، توصيه هاي خوب و قدرتمندي لابه لاي اين خط ها وجود دارد. اين متن توسط مؤسسه ي آنتوني رابينز براي موفقيت شما فرستاده شده است و تا بحال ده ها بار در سرتاسر جهان فرستاده شده است.

  • به مردم بيش از آنچه انتظار دارند بدهيد و اين كار را با شادماني انجام دهيد.
  • با مرد يا زني ازدواج كنيد كه عاشق صحبت كردن با او هستيد. براي اينكه وقتي پيرتر مي شويد، مهارت هاي مكالمه اي مثل ديگر مهارت ها خيلي مهم مي شوند.
  • همه ي آنچه را كه مي شنويد باور نكنيد، همه ي آنچه را كه داريد خرج نكنيد و يا همان قدر كه مي خواهيد نخوابيد.
  • وقتي مي گوييد: دوستت دارم، منظورتان همين باشد.
  • وقتي مي گوييد: متاسفم. به چشمان شخص مقابل نگاه كنيد.
  • قبل از اينكه ازدواج كنيد حداقل شش ماه نامزد باشيد.
  • به عشق در اولين نگاه باور داشته باشيد.
  • هيچ وقت به رؤياهاي كسي نخنديد. مردمي كه رؤيا ندارند هيچ چيز ندارند.
  • عميقاً و با احساس عشق بورزيد. ممكن است آسيب ببينيد ولي اين تنها راهي است كه به طور كامل زندگي مي كنيد.
  • در اختلافات منصفانه بجنگيد و از كسي هم نام نبريد.
  • مردم را از طريق خويشاوندانشان داوري نكنيد.
  • آرام صحبت كنيد ولي سريع فكر كنيد.
  • وقتي كسي از شما سوالي مي پرسد كه نمي خواهيد پاسخ دهيد، لبخندي بزنيد و بگوييد: چرا مي خواهي اين را بداني؟
  • به خاطر داشته باشيد كه عشق بزرگ و موفقيت هاي بزرگ مستلزم ريسك هاي بزرگ هستند.
  • وقتي كسي عطسه مي كند به او بگوييد: عافيت باشد.
  • وقتي چيزي را از دست مي دهيد، درس گرفتن از آن را از دست ندهيد.
  • اين سه نكته را به ياد داشته باشيد: احترام به خود، احترام به ديگران و مسئوليت همه كارهايتان را پذيرفتن.
  • اجازه ندهيد يك اختلاف كوچك به دوستي بزرگتان صدمه بزند.
  • وقتي متوجه مي شويد كه كه اشتباهي مرتكب شده ايد، فوراً براي اصلاح آن اقدام كنيد.
  • وقتي تلفن را بر مي داريد لبخند بزنيد، كسي كه تلفن كرده آن را در صداي شما مي شنود.
  • زماني را براي تنها بودن اختصاص دهيد.
  • يك دوست واقعي كسي است كه دست شما را بگيرد و قلب شما را لمس كند.
  •  

     
    امتیاز:
     
    بازدید:
    [ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۱:۱۸ ] [ مشاوره مديريت ]

    بلر ، گرانقيمت ترين سخنران جهان

    يك روزنامه انگليسي نوشت: توني بلر، نخست وزير سابق انگليس از زمان ترك پست نخست وزيري سالانه حدود 12 ميليون پوند درآمد دارد.
     
    به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ديلي‌تلگراف»، بلر براي سخنراني به كشورهاي مختلف جهان سفر مي‌كند و مي‌تواند براي يك سخنراني 90 دقيقه‌اي حدود 157 هزار پوند دريافت كند.
    بنابر اين گزارش، بلر در سال اول پس از ترك قدرت از «بيل كلينتون»، رئيس جمهوري سابق آمريكا درآمد بيشتري كسب كرده است.
    به نوشته اين روزنامه، سازمان ملل نگران آن است كه تمركز بلر بيشتر از آنكه بر نمايندگيش در كميته چهارجانبه صلح خاورميانه باشد، بر منافع اقتصادي تكيه كند.
    بلر به شخصيت محبوبي در «گروه كارليل» در واشنگتن تبديل شده و ماه آينده قرار است در كنفرانسي در جمع سرمايه‌گذاران اروپايي اين گروه در پاريس درباره «ژئوپولتيك» سخنراني كند. http://www.asriran.com/fa/news/55510/بلر-گران‌ترين-سخنران-عمومي-در-جهان

    امتیاز:
     
    بازدید:
    [ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۱:۱۷ ] [ مشاوره مديريت ]

     

    تاريخ سخنوري

    اگوستين

    ماركوس اورليوس اوگوستينوس معروف به سنت اوگوستين (Saint Augustinus) از تأثيرگزارترين فيلسوفان و انديشمندان مسيحيت در دوران باستان و اوايل قرون وسطي محسوب مي‌گردد. او از شكل دهندگان سنت مسيحي غربي (كاتوليك و پروتستان) به حساب مي‌آيد.

    وي از قوم بربر در شمال آفريقا بود و در شهر تاگاست واقع در ايالت سوق اهراس در الجزاير كنوني ديده به جهان گشود.

    وي در ابتدا مانوي و يا ثنويت گرا بود ولي به اعتراف خودش چون به بيهودگي اين مذهب در بسياري از عقايد وانديشه‌هايش پي مي‌برد به رم مهاجرت كرده و به مكتب فلسفي شكاكيون جديد ملحق مي‌گردد. پس ازمدتي اين مكتب فكري نيز او را اقناع نمي‌كند. در شهر ميلان با شخصي با انديشه‌هاي نوافلاطوني بنام «فلاويوس مائيوس تئودوروس» آشنا مي‌گردد و از همين راه به مكتب نوافلاطونيان وارد مي‌شود. پس از آن به دين مسيحيت مي‌پيوندد. پس از مدتي به مقام اسقفي شهر هيپو انتخاب مي‌شود و در همين شهر نيز از دنيا مي‌رود.

    وي تا پايان عمر خود نيز تحت انديشه‌هاي نوافلاطوني و مانوي بوده است و اين امر دربسياري از نظريات وآثار وي به روشني نمايان است.

    آراء و نظريات مهم اگوستين

    عقل وايمان

    در رابطه عقل و ايمان از ديدگاه اوگوستين بايد دوجنبه را درنظر گرفت:

  • منظور اوگوستين از عقل، عقلي اشراقي است كه آن از ناحيه خداوند به انسان علوم حقيقي را اشراق كند.
  • نظر اوگوستين در رابطه عقل و ايمان به دو شكل است كه اين دونظر متفاوت در دو دوره متفاوت از عمر وي ابراز مي‌گردد. كه شرح آن به قرار زيراست:
  • نظر ابتدايي اوگوستين اين بود كه ابتدا انسان بايد ايمان آورد و پس از آن كه ايمان آورد عقل آن تحت مقوله ايمان قرار مي‌گيرد و درنتيجه عقل وسيله‌اي مي‌گردد درخدمت ايمان و آن هم براي درك بهتر كتاب مقدس. همچنين به اعتقاد او انسان بدون ايمان نيز به مراحلي ازعلم و حقيقت مي‌رسد كه اين همان علوم طبيعي مي‌باشد. چرا كه ما مي‌بينيم كه في المثل ۴=۲+۲ كه اين امر در نزد تمام رياضيدانان چه مسيحي و چه غير مسيحي مشترك مي‌باشد. و در نتيجه انسان بدون ايمان هم مي‌تواند به كسب علوم و آن هم علوم طبيعي و رياضي و... بپردازد ولي هيچگاه نمي‌تواند به حقيقت برسد مگر اينكه به مسيح ايمان بياورد.

    اين اولين نظر اوگوستين در رابطه عقل و ايمان تا حدودي نظري معتدل به شمار مي‌آيد. ولي نظر ديگر اوگوستين كه در اواخر عمر وي مطرح مي‌شود از حالت اعتدال خارج مي‌گردد و به نوعي حالت جزم گرايي سوق پيدا مي‌كند. در نظر دوم اوگوستين درباره رابطه عقل و ايمان وي معتقد است كه علم بدون ايمان روبه سوي انحراف دارد. وباعث گمراهي انسان‌ها مي‌گردد، پس انسان بايد ابتدا ايمان بياورد و در پرتو اين ايمان است كه مي‌تواند از عقل استفاده كند چرا كه در غير اين صورت به گمراهي كشيده مي‌شود. عقل پس از ايمان آوردن مي‌تواند در سايه سار عقل الهي به حقيقت مطلق دست پيدا كند.

    از دو ديدگاه بالا ديدگاه دومي ديدگاه غالب بر اوگوستين درباره عقل وايمان است.

    نظريه شناخت

    درباره نفس اوگوستين دو نظر را در جاهاي مختلف آن مي‌پذيرد. يكي مثل افلاطون نفس را جوهر بدن و امري كه قبل از بدن نيز وجود داشته است مي‌انگارد و معمولاً در مباحث فلسفي خودش درباره نفس از تعريف افلاطوني و افلوطيني نفس استفاده مي‌كند. ولي درمقابل اين تعريف، تعريف كتاب مقدس از نفس كه آن عنصري است مجرد كه پس از اينكه بدن به وجود آمد آن نيز به وجود مي‌آيد. اين نظر مانند نظر افلاطون و افلوطين نيست كه نفس را امري مي‌دانستند كه قبل از بدن نيز وجود داشته است. معمولاً اوگوستين در بحث‌هاي كلامي خودش از تعريف كتاب مقدس درباره نفس بهره مي‌گيرد. ولي درمجموع او تعريف افلاطوني نفس را مي‌پذيرد وآن را امري مجرد وبرتر از بدن مي‌داند و معتقد است كه حتي عمل شناخت نيز توسط همين نفس صورت مي‌گيرد. درواقع حواس پنجگانه هنگامي كه چيزي را درك كردند شكلي از اين ادراك است كه درنفس منتقش مي‌گردد. وچون نفس نيز بر تمام بدن احاطه دارد پس كل بدن تحت شناخت و تأثير نفس قرار دارد. اين عمل شناخت حسي توسط نفس واز طريق بدن شكل مي‌گيرد. ودر واقع حواس پنجگانه آدمي تنها وسيله‌اي است براي شناخت انسان از امور بيروني كه شناخت نهايي توسط نفس صورت مي‌گيرد.

    درباب شناخت حقيقي او نيز مانند افلاطون معتقد است كه شناخت و معرفت حقيقي از طريق عقل جزئي انسان صورت نمي‌گيرد چراكه عقل امري است شخصي و جزئي و معرفتي نيز كه به آن تعلق مي‌گيرد نيز متعلق آن اين جهان جزئي و متغير است، پس شناخت حقيقي توسط اين عقل استدلالي نمي‌تواند صورت بگيرد وبلكه توسط عقل اشراقي است كه اين معرفت حقيقي شكل مي‌گيرد.

    اوگوستين به پيروي از افلاطونيان ميانه مثل را در عقل خداوند قرار مي‌دهد. ومعرفت حقيقي معرفت به اين مثل است كه هيج گونه تغييري در آنها ايجاد نمي‌گردد و اموري كلي و ازلي هستند. درنتيجه انسان بايد از طريق ايمان آوردن به مسيح اين عقل اشراقي را كسب كند و از طريق اين عقل اشراقي است كه يتواند به حقايق عالم مثل دست پيدا كند. اين عمل اشراق را اوگوستين تحت تأثير گنوسي‌ها گرفته است. از ديدگاه او خداوند مانند نوري است كه به اين عالم مي‌تابد و عالم عدم را به عالم وجود مبدل مي‌كند. همچنين از طريق اين نور است كه انسان به حقيقت مي‌رسد. اين نور حقيقيت در همه افراد وجود دارد ولي عده‌اي از آن كمتر بهره مي‌برند و تنها در حيطه علوم طبيعي باقي مي‌مانند ولي عده‌اي ديگر با ايمان به مسيح فراتر از علوم طبيعي رفته و با عالم مثل ارتباط برقرار مي‌كنند.

    خداشناسي

    درباره انديشه‌هاي اوگوستين درباره خداشناسي اين امر را بايد ذكر كرد كه در نظر اوگوستين خدا را نمي‌توان با اين عقل محدود و جزئي شناخت. خدا تنها و تنها از طريق عقل و آنهم عقل اشراقي است كه مورد شناخت قرار مي‌گيرد. خدا سرمدي، خيرمحض، وجود مطلق و...است. در اينجا اوگوستين از اين سنت نوافلاطوني كه به خداوند هيچگونه لقبي را نمي‌داد دور مي‌گردد و القاب و صفات مختلفي را به خداوند نسبت مي‌دهد. از ديدگاه او مهم‌ترين صفت خداوند وحدت مي‌باشد. واين صفتي است كه مشركان را از مسيحيان متمايز مي‌سازد. چرا كه در تثليث هر سه اقنوم يا شخص داراي وحدت جوهر هستند. زيرا اگر داراي وحدت جوهر نباشند پس داراي سه خداي متفاوت خواهيم بود واين امر مستلزم سه خدايي بودن و شرك در مسيحيت مي‌گردد. تمام صفات خداوند عين ذات او هستند زيرا درغير اين صورت دوگانگي بين ذات و صفات پيش مي‌آيد و درنتيجه خداوند مركب خواهد شد كه براي خداوند اين امر نقص محسوب مي‌گردد. خدا جهان را بر اساس عقل خود ايجاد كرده است. وهمچنين او تمام موجودات را در يك آن مي‌شناسد تا عرض زمان بر او حمل نگردد. وي تنها خداوند را لايق اين امر مي‌داند كه اورا essentia بنامد. افلاطون عالم مثل را همان عالم معقول وعالم وجود مطلق يا ousia مي‌دانست. اوگوستين ترجمه ousia را به essentia پذيرفت و خداوند را وجود مطلق ناميد. وي ازسردمداران فلسفه ذات گرا essentaialist در مقابل فلسفه‌هاي جوهر گرا يا substantaialist است. معمولاً درتاريخ فلسفه كساني كه گرايش‌هاي ارسطويي را پذيرفته اند بيشتر جوهر گراهستند. وكساني كه انديشه‌هاي افلاطوني را پذيرفته اند بيشتر ذات گرا مي‌باشند. وجود حقيقي وجودي است كه هيچ گونه تغييري در آن رخ نمي‌دهد. چرا كه هر تغيير مستلزم نوعي عدم مي‌باشد. براي مثال هنگاميكه شكوفه سيبي به يك سيب كامل تبديل وتغيير مي‌كند، پذيرفتن صورت سيب منوط است به عدم صورت شكوفه. پس وجود حقيقي در آن تغييري نمي‌باشد چرا كه هر تغيير مستلزم نوعي عدم است. وچون خداوند وجود مطلق است نيز هيچ گونه تغيير و شدني در آن ايجاد نمي‌گردد. اين اصل رانيز اوگوستين وامدار افلاطون وپارمنيدس و افلاطونيان ميانه مي‌باشد.

    تثليث

    وي از نظريه پردازان بزرگ مسيحي در باب تثليث مي‌باشد. از ديدگاه او خداي واحد و حقيقي از سه شخص تحت عناوين: پدر، پسر و روح‌القدس تشكيل يافته است. و خداوند درحقيقت از اين سه شخص تثليث مي‌باشد. اوگوستين مهم‌ترين صفت خداوند را وحدت معرفي مي‌كند. و بيان مي‌كند كه اين امر است كه مسيحيان را با مشركان متمايز مي‌كند. درواقع او اين توجيه فلسفي را براي تثليث بيان مي‌كند كه اين سه شخص از نظر جوهر داراي وحدت مي‌باشند تا ايجاد سه خدايي وشرك نشود. وي مقولات ارسطويي را درباره خداوند به سه بخش تقسيم مي‌كند: مقولات مطلق، عرضي و حملي. سه مقوله جوهر، ۱.خلقت از عدم مي‌باشد: از ديدگاه اوگوستين خلقت از عدم مي‌باشد و، خداي اوگوستين موجودي است كه كافي است بگويد باش تا هرچيزي از جمله جهان موجود شود. پس خلقت امري ازلي نمي‌باشد، بلكه زماني را هم مي‌توان تصور كرد كه ماسوي الله نبوده اند. و خداوند از اين عدم و نيستي اين جهان را آفريده است.

    ۲.خلقت همراه با زمان مي‌باشد: چون خلقت از عدم است، پس زماني بوده است كه جهان نبوده است ودرواقع زمان هم نبوده است. يعني اينكه قبل از اينكه خداوند اراده كند تا جهان بوجود آيد زماني نبوده است و با اراده خداوند براي خلقت جهان بوده است كه جهان موجود شده وزمان نيز با آن پديد آمده است. پس خلقت با زمان بوده است و نه امري ازلي.

    درباره مسئله خلقت امر ديگري نيز در فلسفه اوگوستين مهم است و آن استفاده اوگوستين از «نظريه عقول بذري» رواقيون مي‌باشد. وي بيان مي‌كند كه هر نوع از موجودي در واقع دربردارنده بذر انواع بعد از خودش مي‌باشد. يعني اولين زوج انساني كه به وجود آمده بودند، بذر تمام انسان‌هاي بعد از خودشان را در درون خود دارا مي‌بودند. و اين امر يعني دربر داشتن انواع بعد از خود از هر انسان تا انسان ديگر وجود دارد. اگر قرار است كه خداوند براي مثال ...۳ انسان را در كره زمين بيافريند و بوجود آورد، بذر اين ...۳ نوع انسان در همان انسان ابتدايي قرار دارد و با مرگ هر انسان و متولد شدن انساني ديگر از اين نوع بذر كاسته مي‌گردد و آن از قوه بودن به فعليت مي‌رسد.

    مسئله شر

    اوگوستين مسئله شر را به دو طريق وآن هم انديشه سنت‌هاي گذشته فلسفي حل مي‌كند كه آن نيز بر دو قسم تقسيم مي‌گردد وآن دو عبارت‌انداز:

    ۱.شر امري است عدمي: اين نظريه را كه شر امري است عدمي را اوگوستين از سنت نوافلاطونيان به وام گرفته است. و اين نظريه بر اين تاكيد دارد كه شر را خداوند به وجود نياورده است، ودرواقع عدم وجود خير همان شر است. براي مثال عالم مادي به ذاته امري شر نيست. بلكه در قياس با عوالم ديگر است كه در مرتبه‌اي پايين تر و نازل تر قرار مي‌گيرد و شر محسوب مي‌گردد. در واقع شر بودن يا نبودن عالم ماده به خاطر( نداشتن و عدم ) ياوجود عالم بالاتر از آن مي‌باشد. و همچنين در مورد تاريكي وظلمت نيز همينطور مي‌باشد. يعني اينكه ظلمت به صورت امري خارجي واقعا وجود ندارد بلكه ظلمت عدم نور مي‌باشد.

    ۲.شر امري است نسبي: اين نظريه را اوگوستين از رواقيان گرفته است. اگر انگشتان دست انسان ظريف است و ممكن است كه در اثر ضربه‌اي شكسته شود، اين امري شر و بد محسوب نمي‌شود. اگر اين ظرافت را انگشتان دست دارا نبودند ديگر انسان نمي‌توانست كه آثار هنري بيافريند و حتي غذا بخورد. اگر دندان درد براي انسان دردناك است اين امر ذاتا شر محسوب نمي‌گردد، بلكه اين درد خود اين هشدار را به ما مي‌دهد كه ضايعه‌اي در دندانهاي ما وجود دارد و ما بايد آنرا رفع كنيم. شر بودن درد دندان به خاطر درد آن امري است نسبي، چون در عين اينكه درد آن براي ما بد است وشر محسوب مي‌گردد، از آن طرف هم مفيد وخوب است كه ما را از ضايعه‌اي آگاه مي‌كند، واين همان نسبي بودن شر را نشان مي‌دهد.

    فلسفه تاريخ و سياست

    در باب فلسفه تاريخ و سياست اوگوستين به جهان به شكل ثنوي و يا مانوي نگاه مي‌كند. فلسفه تاريخ او در كتاب در باب شهر خدا يافت مي‌شود. اوگوستين ملتها را در طول تاريخ به دو قطب شهر خدا و شهر دنيا تقسيم بندي مي‌كند. مردم شهر خدا كساني هستند كه مركزيت آنها همان اورشليم يعني زادگاه عيسي مسيح است. اينان مردمي خدايي اند كه به توحيداعتقاد دارند و به خداوند عشق مي‌ورزند. نقطه مقابل اين شهر شهر دنيا قرار دارد كه مركزيت آنها شهر بابل است و اين امر به خاطر فساد و فحشايي كه در بابل آن زمان رايج بوده است مي‌باشد. مردم شهر دنيا انسان‌هاي مغرور و متكبر هستند و دين اينان اديان چند خدايي مي‌باشد يعني مشرك هستند. نكته جالب توجه در نظريات اوگوستين در اين باره اين امر است كه او معتقد است كه افرادي هستند كه به ظاهر در شهر دنيا هستند ولي در واقع در شهر خدا هستند و همچنين عكس آن يعني مردمي هستند كه به ظاهر در شهر خدا اند ولي در باطن در شهر دنيا مي‌باشند. اين امر ديدگاه شمول گرايانه اوگوستين به مسيحيت را نشان مي‌دهد كه از پايه‌هاي شكل گيري نظريه پلوراليسم ديني جان هيك در عصر حاضر است. در واقع در اينجا اوگوستين صرف انجام اعمال ظاهري را مبتني بر پذيرش مسيحيت نمي‌داند بلكه آنچه اهميت دارد باطن و نيت اعمال است كه براي عشق به خداوند صورت گيرد. همچنين اين افراد شهر دنيا و شهر خدا در روز قيامت از يكديگر جدا مي‌گردند و در قيامت است كه مشخص مي‌گردد كه كدام اهل شهر دنيا وكدام اهل شهر خدا هستند. اين نظريات از اين حيث در مقوله فلسفه تاريخ مي‌گنجد كه در واقع اوگوستين اقوام كل تاريخ را به دو قسمت تقسيم بندي مي‌كند، يعني به اقوام عالم از ديدي تاريخي مي‌نگرد و همچنين به خاطر اينكه مسيحيت حاضر نتيجه گناه تاريخي است كه از آدم تا حالا به افراد رسيده است. در مقوله فلسفه سياست قرار مي‌گيرد به اين خاطر كه اقوام و ملتهاي جهان را با ذكر نام شهر به عنوان مركزيت اين اقوام در دو قسمت شهر دنيا و شهر خدا تقسيم بندي مي‌كند.


    زيبائي

    به عقيده آگوستين در اشياء زيبا نوعي آهنگ يا ريتم به چشم مي‌خورد اين ريتم بيانگر همان وحدت عددي و نظم دقيقي است كه ميان اجزاء و عناصر سازنده اشياء برقرار است. اين آهنگ يا ريتم آنچنان نزد او حائز اهميت است كه آن را منشاء همه زيبايي‌ها مي‌داند اما اين آهنگ نزد وي با معناي رايج آن تفاوت گسترده‌اي داشت. به زعم وي مفهوم ريتم يا آهنگ كيفيتي است كه قابل كاربرد و قابل اعمال در خصوص پديده‌هاي عيني، ملموس مادي و معنوي است. بنابراين اين آهنگ حد و مرز قالب‌ها را در هم مي‌شكند, يعني تنها ميان اصوات يا اجرام وجود ندارد بلكه ميان اذهان و حالت‌ها نيز مي‌توان به وجود ريتم يا آهنگ برخورد. به عبارتي ديگر، آهنگ كليد زيبايي هر پديده‌اي به شمار مي‌آيد. از سويي ديگر، به عقيده وي، گرچه مفهوم كيفيت يا چوني يا حالت‌هاي مختلف موجود در اشياء واجد اهميت است اما زيبايي را صرفاً نبايد و نمي‌تواند به كيفيت محدود ساخت. كيفيت منظور در اين جا حضور وحدت تمامي يا حضور وحدت همه اجزاء سازنده يك شيء است. زيبايي در عين حال بايد نشانگر تفاوت و تضاد نيز باشد. زيرا تضاد و تفاوت خود بيان مراحلي از درجات استكمالي شيء زيبا به شمار مي‌رود. او همچنين امر زيبا را از امر شايسته و مناسب متمايز مي‌دانست. به زعم وي امر شايسته و مناسب صرفاً كيفيتي است نسبي، يعني هر چيز در مقايسه و نسبت با چيز ديگر شايسته و در خور حساب مي‌آيد. علاوه بر اين، او امر زيبا را از امر مطبوع و لذت بخش متمايز مي‌دانست. اساس زيبايي صرفاً بر انتقال لذت يا انطباع خاطر محدود نمي‌شود. آموزه‌هاي آگوستين در باب زيبايي را مي‌توان با پاره‌اي آموزه‌هاي روان‌شناختي و انسان‌شناختي همراه ديد. در تلقي آگوستين از زيبايي و آثار هنري وحدت و هماهنگي نقش بسيار تعيين كننده‌اي ايفا مي‌كنند و به همين خاطر ديدگاه‌هاي زيباشناسي وي را اوج تكامل زيباشناسي قرون وسطي و مسيحيت به شمار مي‌آورند.

    آثار

    از مهم‌ترين آثار وي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

    • رساله اعترافات: كه زندگينامه فلسفي-اعتقادي وي مي‌باشد. گفته مي‌شود اين اثر نخستين خودزندگي‌نامه‌اي است كه در غرب نگاشته شده است.
    • در باب تثليث: كه اين اثر مهم به نوعي تبيين اعتقادي درباره تثليث مي‌پردازد.
    • درباب شهرخدا: كتابي است درباب فلسفه تاريخ وسياست. اوگوستين ازپايه گذاران فلسفه سياست درغرب محسوب مي‌گردد.
    • درباب معني لفظي كتاب سفر پيدايش: نشان دهندهٔ عقايد وي درباره خلقت وشكل گيري جهان است.
    • درباب اصول عقايد مسيحي
    • درباب هشتادو سه سوال مختلف
    • رسالات عليه دين مانوي.
    منابع :
    • تاريخ فلسفه قرون وسطي اثر دكتر محمد ايلخاني
    • برگرفته از سايت www.heirat.ir.انتشار مطالب طبق مجوز گنو بلامانع است.
    • http://fa.wikipedia.org/wiki/آگوستين

     


    امتیاز:
     
    بازدید:
    [ ۵ اسفند ۱۳۹۳ ] [ ۰۳:۴۱:۱۶ ] [ مشاوره مديريت ]
    [ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ][ ۱۴۷ ][ ۱۴۸ ][ ۱۴۹ ][ ۱۵۰ ][ ۱۵۱ ][ ۱۵۲ ][ ۱۵۳ ][ ۱۵۴ ][ ۱۵۵ ][ ۱۵۶ ][ ۱۵۷ ][ ۱۵۸ ][ ۱۵۹ ][ ۱۶۰ ][ ۱۶۱ ][ ۱۶۲ ][ ۱۶۳ ][ ۱۶۴ ][ ۱۶۵ ][ ۱۶۶ ][ ۱۶۷ ][ ۱۶۸ ][ ۱۶۹ ][ ۱۷۰ ][ ۱۷۱ ][ ۱۷۲ ][ ۱۷۳ ][ ۱۷۴ ][ ۱۷۵ ][ ۱۷۶ ][ ۱۷۷ ][ ۱۷۸ ][ ۱۷۹ ][ ۱۸۰ ][ ۱۸۱ ][ ۱۸۲ ][ ۱۸۳ ][ ۱۸۴ ][ ۱۸۵ ][ ۱۸۶ ][ ۱۸۷ ][ ۱۸۸ ][ ۱۸۹ ][ ۱۹۰ ][ ۱۹۱ ][ ۱۹۲ ][ ۱۹۳ ][ ۱۹۴ ][ ۱۹۵ ][ ۱۹۶ ][ ۱۹۷ ][ ۱۹۸ ][ ۱۹۹ ][ ۲۰۰ ][ ۲۰۱ ][ ۲۰۲ ][ ۲۰۳ ][ ۲۰۴ ][ ۲۰۵ ][ ۲۰۶ ][ ۲۰۷ ][ ۲۰۸ ][ ۲۰۹ ][ ۲۱۰ ][ ۲۱۱ ][ ۲۱۲ ][ ۲۱۳ ][ ۲۱۴ ][ ۲۱۵ ][ ۲۱۶ ][ ۲۱۷ ][ ۲۱۸ ][ ۲۱۹ ][ ۲۲۰ ][ ۲۲۱ ][ ۲۲۲ ][ ۲۲۳ ][ ۲۲۴ ][ ۲۲۵ ][ ۲۲۶ ][ ۲۲۷ ][ ۲۲۸ ][ ۲۲۹ ][ ۲۳۰ ][ ۲۳۱ ][ ۲۳۲ ][ ۲۳۳ ][ ۲۳۴ ][ ۲۳۵ ][ ۲۳۶ ][ ۲۳۷ ][ ۲۳۸ ][ ۲۳۹ ][ ۲۴۰ ][ ۲۴۱ ][ ۲۴۲ ][ ۲۴۳ ][ ۲۴۴ ][ ۲۴۵ ][ ۲۴۶ ][ ۲۴۷ ][ ۲۴۸ ][ ۲۴۹ ][ ۲۵۰ ][ ۲۵۱ ][ ۲۵۲ ][ ۲۵۳ ][ ۲۵۴ ][ ۲۵۵ ][ ۲۵۶ ][ ۲۵۷ ][ ۲۵۸ ][ ۲۵۹ ][ ۲۶۰ ][ ۲۶۱ ][ ۲۶۲ ][ ۲۶۳ ][ ۲۶۴ ][ ۲۶۵ ][ ۲۶۶ ][ ۲۶۷ ][ ۲۶۸ ][ ۲۶۹ ][ ۲۷۰ ][ ۲۷۱ ][ ۲۷۲ ][ ۲۷۳ ][ ۲۷۴ ][ ۲۷۵ ][ ۲۷۶ ][ ۲۷۷ ][ ۲۷۸ ][ ۲۷۹ ][ ۲۸۰ ][ ۲۸۱ ][ ۲۸۲ ][ ۲۸۳ ][ ۲۸۴ ][ ۲۸۵ ][ ۲۸۶ ][ ۲۸۷ ][ ۲۸۸ ][ ۲۸۹ ][ ۲۹۰ ][ ۲۹۱ ][ ۲۹۲ ][ ۲۹۳ ][ ۲۹۴ ][ ۲۹۵ ][ ۲۹۶ ][ ۲۹۷ ][ ۲۹۸ ][ ۲۹۹ ][ ۳۰۰ ][ ۳۰۱ ][ ۳۰۲ ][ ۳۰۳ ][ ۳۰۴ ][ ۳۰۵ ][ ۳۰۶ ][ ۳۰۷ ][ ۳۰۸ ][ ۳۰۹ ][ ۳۱۰ ][ ۳۱۱ ][ ۳۱۲ ][ ۳۱۳ ][ ۳۱۴ ][ ۳۱۵ ][ ۳۱۶ ][ ۳۱۷ ][ ۳۱۸ ][ ۳۱۹ ][ ۳۲۰ ][ ۳۲۱ ][ ۳۲۲ ][ ۳۲۳ ][ ۳۲۴ ][ ۳۲۵ ][ ۳۲۶ ][ ۳۲۷ ][ ۳۲۸ ][ ۳۲۹ ][ ۳۳۰ ][ ۳۳۱ ][ ۴۸۴ ][ ۴۸۵ ][ ۴۸۶ ][ ۴۸۷ ][ ۴۸۸ ][ ۴۸۹ ][ ۴۹۰ ][ ۴۹۱ ][ ۴۹۲ ][ ۴۹۳ ][ ۴۹۴ ][ ۴۹۵ ][ ۴۹۶ ][ ۴۹۷ ][ ۴۹۸ ][ ۴۹۹ ][ ۵۰۰ ][ ۵۰۱ ][ ۵۰۲ ][ ۵۰۳ ][ ۵۰۴ ][ ۵۰۵ ][ ۵۰۶ ][ ۵۰۷ ][ ۵۰۸ ][ ۵۰۹ ][ ۵۱۰ ][ ۵۱۱ ][ ۵۱۲ ][ ۵۱۳ ][ ۵۱۴ ][ ۵۱۵ ][ ۵۱۶ ][ ۵۱۷ ][ ۵۱۸ ][ ۵۱۹ ][ ۵۲۰ ][ ۵۲۱ ][ ۵۲۲ ][ ۵۲۳ ][ ۵۲۴ ][ ۵۲۵ ][ ۵۲۶ ][ ۵۲۷ ][ ۵۲۸ ][ ۵۲۹ ][ ۵۳۰ ][ ۵۳۱ ][ ۵۳۲ ][ ۵۳۳ ][ ۵۳۴ ][ ۵۳۵ ][ ۵۳۶ ][ ۵۳۷ ][ ۵۳۸ ][ ۵۳۹ ][ ۵۴۰ ][ ۵۴۱ ][ ۵۴۲ ][ ۵۴۳ ][ ۵۴۴ ][ ۵۴۵ ][ ۵۴۶ ][ ۵۴۷ ][ ۵۴۸ ][ ۵۴۹ ][ ۵۵۰ ][ ۵۵۱ ][ ۵۵۲ ][ ۵۵۳ ][ ۵۵۴ ][ ۵۵۵ ][ ۵۵۶ ][ ۵۵۷ ][ ۵۵۸ ][ ۵۵۹ ][ ۵۶۰ ][ ۵۶۱ ][ ۵۶۲ ][ ۵۶۳ ][ ۵۶۴ ][ ۵۶۵ ][ ۵۶۶ ][ ۵۶۷ ][ ۵۶۸ ][ ۵۶۹ ][ ۵۷۰ ][ ۵۷۱ ][ ۵۷۲ ][ ۵۷۳ ][ ۵۷۴ ][ ۵۷۵ ][ ۵۷۶ ][ ۵۷۷ ][ ۵۷۸ ][ ۵۷۹ ][ ۵۸۰ ][ ۵۸۱ ][ ۵۸۲ ][ ۵۸۳ ][ ۵۸۴ ][ ۵۸۵ ][ ۵۸۶ ][ ۵۸۷ ][ ۵۸۸ ][ ۵۸۹ ][ ۵۹۰ ][ ۵۹۱ ][ ۵۹۲ ][ ۵۹۳ ][ ۵۹۴ ][ ۵۹۵ ][ ۵۹۶ ][ ۵۹۷ ][ ۵۹۸ ][ ۵۹۹ ][ ۶۰۰ ][ ۶۰۱ ][ ۶۰۲ ][ ۶۰۳ ][ ۶۰۴ ][ ۶۰۵ ][ ۶۰۶ ][ ۶۰۷ ][ ۶۰۸ ][ ۶۰۹ ][ ۶۱۰ ][ ۶۱۱ ][ ۶۱۲ ][ ۶۱۳ ][ ۶۱۴ ][ ۶۱۵ ][ ۶۱۶ ][ ۶۱۷ ][ ۶۱۸ ][ ۶۱۹ ][ ۶۲۰ ][ ۶۲۱ ][ ۶۲۲ ][ ۶۲۳ ][ ۶۲۴ ][ ۶۲۵ ][ ۶۲۶ ][ ۶۲۷ ][ ۶۲۸ ][ ۶۲۹ ][ ۶۳۰ ][ ۶۳۱ ][ ۶۳۲ ][ ۶۳۳ ][ ۶۳۴ ][ ۶۳۵ ][